sobhe-no.ir
978
دوشنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۹
12
خبر

«افسانه پری دریایی» اولین تئاترآنلاین رسمی کشور، امشب در تیوال پخش می‌شود

تئاترآنلاین؛ دروازه یک مسیر نو

امروز «افسانه پری دریایی»، تئاتر آنلاین را برای اولین‌بار به‌طور رسمی در کشور به نمایش می‌گذارد. تالار هنر، میزبان این تئاتر ویژه کودک‌و‌نوجوان است تا راس ساعت 20‌شب، ازطریق تیوال، آخرین اثر رضا بیات را به خانه‌های مردم ببرد و کودکانی را که در خانه‌هایشان حبس شده‌اند، سر حال بیاورد. اما آیا حال و اوضاع تئاتر کشور با این راهکار روبه‌راه خواهد شد؟ از گوشه‌وکنار اخبار تئاتر، صدای تهدیدها و فرصت‌های کرونا به گوش می‌رسد. برخی، ضعیف شدن اقتصاد تئاتر و اهالی آن را در نتیجه شیوع کرونا و تعطیلی تماشاخانه‌ها هشداری جدی می‌دانند و دستگاه‌های متولی را مورد انتقاد قرار می‌دهند و برخی دیگر، با نگاه به بسترهای جدیدی که برای فعالیت تئاتری‌ها ایجاد شده، دوره کرونا را آغاز عصر جدیدی برای آشتی تئاتر با شیوه‌های نمایش مجازی از جمله تئاتر آنلاین و فیلم‌تئاتر می‌دانند.

صبح نو

«افسانه پری دریایی» اولین تئاترآنلاین رسمی کشور، امشب در تیوال پخش می‌شود

تئاترآنلاین؛ دروازه یک مسیر نو

امروز «افسانه پری دریایی»، تئاتر آنلاین را برای اولین‌بار به‌طور رسمی در کشور به نمایش می‌گذارد. تالار هنر، میزبان این تئاتر ویژه کودک‌و‌نوجوان است تا راس ساعت 20‌شب، ازطریق تیوال، آخرین اثر رضا بیات را به خانه‌های مردم ببرد و کودکانی را که در خانه‌هایشان حبس شده‌اند، سر حال بیاورد. اما آیا حال و اوضاع تئاتر کشور با این راهکار روبه‌راه خواهد شد؟ از گوشه‌وکنار اخبار تئاتر، صدای تهدیدها و فرصت‌های کرونا به گوش می‌رسد. برخی، ضعیف شدن اقتصاد تئاتر و اهالی آن را در نتیجه شیوع کرونا و تعطیلی تماشاخانه‌ها هشداری جدی می‌دانند و دستگاه‌های متولی را مورد انتقاد قرار می‌دهند و برخی دیگر، با نگاه به بسترهای جدیدی که برای فعالیت تئاتری‌ها ایجاد شده، دوره کرونا را آغاز عصر جدیدی برای آشتی تئاتر با شیوه‌های نمایش مجازی از جمله تئاتر آنلاین و فیلم‌تئاتر می‌دانند.

بیش از پنج‌ماه است که کرونا مهمان نامیمون مردم جهان است و حالا آرام‌آرام همه دارند تمرین می‌کنند و یاد می‌گیرند که چطور زندگی و معاش خود را در کنار آن پیش ببرند. این اتفاقی است که البته در تئاتر کشور ما با دشواری‌های بیشتری همراه شده است. از یک سو اقتصاد ضعیف تئاتر، آن را در برابر وضعیت کرونایی آسیب‌پذیرتر کرده و از سوی دیگر ضعیف بودن بخش فرهنگ‌و‌هنر و معضل در اولویت نبودن آن برای مسوولان کشور، دشواری‌های تئاتر را دوچندان 
کرده است.

کناره‌گیری خودخواسته برخی گروه‌ها از اجرا
کرونا اما ضعیف و قوی نمی‌شناسد. در حالی که 30‌روز از اعلام بازگشایی سالن‌های تئاتر و موسیقی و سینما می‌گذرد، کووید19 سخت در تلاش است تا تماشاگران را از سالن‌های پرتوان سینما همانقدر فراری دهد که از سالن‌های کوچک و کم‌بنیه تئاتر. در طول یک ماه گذشته، بازگشایی تماشاخانه‌ها نتوانست پای مخاطبان را دوباره به سالن‌ها بکشاند و هراس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث شد که حتی خود گروه‌های تئاتری هم داوطلبانه از اجرای نمایش‌های خود در این دوره کنار بکشند.
از رفتن اجراها به خیابان تا بازگشت‌شان به فضای مجازی
با این حال طرح‌هایی اجرا شد تا تئاتر را سرپاتر کند؛ اجرای تئاتر خیابانی یکی از این طرح‌ها بود که در فاصله 10روز آخر خردادماه در محوطه باز تئاترشهر، عصرها از ساعت‌18:30 تا 20 تئاتری‌ها را باز به صحنه آورد. اما محدودیت مکان و زمان اجرا، اوج‌گیری دوباره کرونا و البته گرمای هوا از دلایلی بود که امکان ادامه این طرح را منحل کرد.
به نظر می‌رسید که تقریباً همه تلاش‌ها برای اجرای نمایش به روش متداول به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. اما از همان ابتدای اسفندماه و با روشن‌تر شدن افق تعطیلی کسب‌وکارها در اثر کرونا، ظرفیت‌های اینترنتی به خدمت گرفته شد تا کمک حال تئاتر باشد. بسیاری با هر نوع شیوه برخطی برای تئاتر که جای شیوه اصیل اجرا را بگیرد، مخالفت داشتند و از فیلم‌تئاتر گرفته تا تئاترآنلاین، از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی گرفته تا پلتفرم‌های خارجی نظیر اینستاگرام، راهکارها را چندان جدی نمی‌گرفتند.

علاقه‌مندان تئاتر هم تئاترآنلاین و فیلم‌تئاتر می‌بینند
طیبه سیاوشی، نماینده سابق مجلس اوایل اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگو با خبرآنلاین، ضعف کیفیت احتمالی در پخش آنلاین تئاترها را موجب دلزدگی مخاطبان دانست و گفت: «یکبار صحبت‌های دو نفر از کارگردانان تئاتر را که می‌شنیدم، عقیده داشتند ممکن است پخش آنلاین برخی از تئاترها بی‌کیفیت باشد و عده‌ای از مردم که تا به حال تئاتر ندیده‌اند و مخاطب تئاتر نیز نبوده‌اند از آن دلزده شوند و حتی در آینده هم علاقه به دیدن تئاتر زنده را از دست بدهند. اما یک کارگردان دیگر مخالف این موضوع بود و می‌گفت زمانی که اجرای زنده هم انجام می‌دهیم وسط اجرا برخی از مخاطبان از سالن خارج می‌شوند و اینگونه نیست که مخاطب را دلزده کند.» او درباره شباهت تئاترهای آنلاین با تله تئاترهای تلویزیون گفت: «تله تئاترهای دهه‌۷۰ تلویزیون را به یاد می‌آوریم که بسیار هم جذاب بود اما آن کسی که مخاطب اصلی تئاتر بود، پای تله تئاتر نمی‌نشست و آن را نمی‌دید.»
اما برخلاف گفته‌های سیاوشی، در وضعیت جدید حتی تله‌تئاترهای قدیمی و فیلم‌تئاترهایی که کیفیت نسبتاً پایینی داشتند و اجراهایشان مربوط به سال‌ها قبل می‌شد، با ورود به کارزار رقابت با فیلم‌ها در پلتفرم‌های پخش فیلم آنلاین، توانستند رجز خوبی در برابر آن‌ها بخوانند. حتی علی‌رغم درگیری‌هایی که بر سر مجوز فیلم‌تئاترها بین سازمان سینمایی و دفتر تئاتر پیش آمد و وقفه‌ای 20روزه در انتشار آن‌ها روی پلتفرم‌هایی نظیر فیلیمو و نماوا انداخت، اما بازهم فیلم‌تئاترها توانستند مخاطبان خود را پیدا کنند و جای خوبی در جدول پخش این بسترهای اینترنتی پیدا کنند.
حالا پس از پنج‌ماه روشن شده است که این وضعیت برای اهالی تئاتر، نمی‌تواند بدون آسیب‌های جبران‌ناپذیر تداوم پیدا کند. از طرف دیگر علاقه‌مندان تئاتر هم سرگردان شده‌اند و نیاز مبرمی به ایجاد سرگرمی برای مردم و خصوصاً کودکان که در خانه اوقات فراغت بیشتری پیدا کرده‌اند، احساس می‌شود و طبعاً تئاتر هم نمی‌تواند از چنین فرصت مغتنمی برای آشتی با مردم، صرف نظر کند. حالا تئاترآنلاین از بهترین نقطه شروع کرده و سراغ مخاطب کودک‌و‌نوجوان رفته است.

«افسانه پری دریایی» آغازی بر یک راه جدید
به علاوه برخی ناهماهنگی‌ها و فقدان نظم در تصمیم‌گیری باعث دردسرهای مضاعفی برای گروه‌های تئاتری داوطلب اجرای فیزیکی در تماشاخانه‌ها شده است. آرش فلاحت‌پیشه که این روزها نمایش «پنهان خانه پنج در» را در تالار مولوی روی صحنه داشت، درباره تعطیلی مجدد بخشی از سالن‌های سینما و تئاتر به ایسنا گفت: «واقعاً در این زمینه شاهد بی‌کفایتی و ناهماهنگی در تصمیم‌گیری‌ها بودیم. شامگاه ۲۳‌تیر ناگهان اعلام شد تئاتر و سینما تعطیل است. سایت فروش بلیت بسته و بلیت تماشاگران پس داده شد. از مهمانان عذرخواهی کردیم و ناگهان ساعت ۴‌عصر روز ۲۴‌تیر گفتند اجرایتان را انجام بدهید! این شیوه برخورد با گروه‌ها نه محترمانه است و نه حرفه‌ای و انسانی. آن هم در وضعیتی که همه دچار اضطراب‌های مضاعف هستیم، این ناهماهنگی‌ها هم بار اضافه‌ای است بر دوش هنرمندان!»
اما امروز قرار است نمایش «افسانه پری دریایی» به نویسندگی و کارگردانی رضا بیات که نمایشی ویژه رده سنی کودک و نوجوان است، اجراهای خود را در تالار هنر آغاز کند. نمایشی که در خلاصه داستان آن آمده است: «راگو و رابو می‌خواهند صاحب دریا شوند ولی پری‌های دریایی به‌عنوان نگهبانان دریا با آن‌ها مخالفند...» پیش از این حسین مؤذن، مدیر تالار هنر اعلام کرده بود: «قرار است همزمان با اجرای نمایش‌ها در تالار هنر، سه دوربین نیز در سالن باشند و اجرای نمایش همزمان به صورت آنلاین در سراسر کشور قابل دیدن باشد؛ و اگر اجرای آنلاین موفق باشد، بعد از کرونا و در دیگر مقاطع زمانی هم آن را ادامه خواهیم داد، چون فرصتی است برای تماشاگران تا در شهرهای مختلف به تماشای نمایش‌ها بنشینند.»
 
 

captcha
شماره‌های پیشین