sobhe-no.ir
978
دوشنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۹
10
وزیر آموزش‌و‌پرورش تاکید کرد

مدارس از 15‌شهریور آغاز به‌کار می‌کنند

گزارش «صبح‌نو» درباره وضعیت گرسنگی در جهان بر‌اساس آمار فائو را بخوانید

690‌میلیون انسان غذا برای خوردن ندارند

جهان امروز، درگیر مشکلات بزرگ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و سلامت است. بحران‌هایی که هر یک به نوعی زندگی میلیاردها انسان در پنج قاره جهان دستخوش تغییر قرار داده است. اما بحرانی چون گرسنگی در جهان به دلایل مختلفی چون جنگ، قحطی و خشکسالی و حتی فقر امر دردناکی است که همچنان وجود دارد.

صبح نو

وزیر آموزش‌و‌پرورش تاکید کرد

مدارس از 15‌شهریور آغاز به‌کار می‌کنند

سال تحصیلی جدید از 15‌شهریور آغاز می‌شود اما نحوه برگزاری کلاس‌ها بستگی به وضعیت کشور دارد. محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش در خصوص اینکه آیا ۱۵‌شهریور زمان قطعی آغاز سال تحصیلی‌۹۹-۱۴۰۰ خواهد بود، گفته است : قطعاً شروع سال تحصیلی ۱۵‌شهریور‌ماه است اما اینکه در ۱۵‌شهریور آغاز سال تحصیلی را چگونه برگزار کنیم، بستگی به شرایط دارد. شرایطی که امروز نه وزارت بهداشت و نه هیچکس در هیچ جای دنیا نمی‌تواند آن را پیش‌بینی کند. وی افزود: ما سه سناریو را طراحی کرده‌ایم و با هر وضعیتی که پیش بیاید این سناریوها را از ۱۵شهریور پیاده می‌کنیم. یکی از این سناریوها این است که شرایط سفید باشد که تقریباً غیرمحتمل‌ترین شرایطی است که قابل پیش‌بینی است که در این صورت سال تحصیلی با حضور دانش‌آموزان در مدارس آغاز می‌شود. حاجی‌میرزایی گفت: سناریوی دوم که محتمل‌تر است، این است که با شرایط زرد روبه‌رو شویم که در این صورت می‌توانیم حضور دانش‌آموزان در مدارس را داشته باشیم اما با رعایت پروتکل‌های دقیق بهداشتی و تعداد کنترل‌شده دانش‌آموزان در کلاس‌های درس و رعایت کامل فاصله فیزیکی. وی افزود: به همین دلیل هم تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را لغو کردیم تا بتوانیم مدارس را در این شرایط به صورت زوج و فرد میان تعداد دانش‌آموزان کلاس تقسیم کنیم. دانش‌آموزانی که روزهای زوج در مدارس حضور دارند در روزهای فرد می‌توانند به صورت غیر‌حضوری به تکالیف‌شان برسند یا از آموزش‌های غیرحضوری بهره بگیرند. حاجی‌میرزایی درباره زودتر شروع شدن سال تحصیلی آینده نیز گفت: اگر کاستی‌هایی در سال تحصیلی گذشته اتفاق افتاده را جبران کنیم و هم زمان بیشتری داشته باشیم تا اگر چنین بحرانی شدت گرفت و ناگزیر به تعطیلی بیشتر بودیم و از بستر مجازی؛ آموزش را به صورت غیرحضوری انجام دهیم، فرصت کافی را در اختیار داشته باشیم. وی گفت: حدود ۴۰‌درصد مدارس، تعداد دانش آموزان به گونه‌ای است که با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بتوانیم کلاس‌ها را دایر کنیم اما مدارسی که تراکم دانش‌آموزان بالاست؛ دانش‌آموزان را به دو دسته تقسیم می‌کنیم و بر‌اساس آن، گروهی از دانش‌آموزان در روزهایی که به صورت حضوری حاضر می‌شوند بخشی از درس را فرا می‌گیرند و در روزهای دیگر که در کلاس حاضر نیستند بخش دیگری از همان درس را به صورت غیرحضوری دریافت می‌کنند.وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: ستاد ملی کرونا اجازه فعالیت این نوع مدارس که روزهای پنج‌شنبه تعطیل بود را داده است تا از 6روز کاری برای آموزش استفاده کنیم و اگر شرایطی با وضع سفید باشد کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد.حاجی‌میرزایی افزود: در دنیا تصویر روشنی از آینده وجود ندارد و باید منعطف عمل کنیم و بر این اساس برنامه آموزشی را به صورت ترکیبی طراحی کرده‌ایم و متناسب با وضع استانی تصمیم‌گیری کنیم.وی درباره شروع کلاس‌های حضوری در برخی از مدارس خاص در تهران نیز گفت: در مدارس دولتی این کار انجام نمی‌شود ولی ممکن است در برخی از مدارس غیردولتی این کار انجام شده باشد که به‌دلیل عدم آگاهی از مقررات بوده است که با تذکر وزارت آموزش‌و‌پرورش ملزم به رعایت شده‌اند و اگر این نوع مدارس از مقررات تخطی کنند شورای نظارت بر مدارس غیردولتی بر‌اساس مجازات‌های پیش‌بینی شده اعم از تعلیق یا لغو امتیاز آن‌ها برخورد خواهد کرد.حاجی‌میرزایی درباره آموزش از طریق تلویزیون افزود: کمک تلویزیون بسیار مؤثر، به موقع و مسوولانه بود که بیش از دو هزار برنامه ضبط و پخش شد که بیشتر این برنامه‌ها به صورت زنده ارائه شد و کمک بزرگ این برنامه‌ها، بارگذاری محتوای آن‌ها در شبکه شاد بود و دستیاری برای معلمان بود.وی تصریح کرد: یکی از قدم‌های بزرگ در جهت عدالت آموزشی از طریق برنامه‌های آموزشی پخش شده از تلویزیون بود و طی گفت‌و‌گویی که انجام شده، خواهان استمرار آن هستیم.
وزیر آموزش‌و‌پرورش با اشاره به اینکه ضریب نفوذ تلویزیون بر‌اساس نظرسنجی‌های استانی قابل قبول بوده است افزود: بر‌اساس گزارشات، یکی از دروس ریاضی بیش از یکصد‌هزار بار دانلود شده است و مجموعه دروسی که بارگذاری شد طبق گزارش صدا و سیما، بیش از ۲۷‌میلیون بار دانلود شده بود و این نشان از اقبال جامعه نسبت به این اقدام بوده است. آقای حاجی‌میرزایی ادامه داد: یکی از مشکلات ما عرضه گسترده آموزشی بود و اطلاعی از دریافت طرف تقاضا نداشتیم و اگر سؤالی داشته باشد آن را چگونه مطرح کند و ما نیازمند یک ارتباط تعاملی بودیم.
 

captcha
شماره‌های پیشین