sobhe-no.ir
969
سه شنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۹
8
ماجرای ملک دولتی در محله جماران به کجا رسید؟

پیگیری برای لغو محدودیت ساخت‌و‌ساز

به گزارش «صبح‌نو»، نزدیک به 65 درصد دانش‌آموزان در شاخه نظری و مابقی در رشته‌های هنرستان و کاردانش تحصیل می‌کنند

هنرستان؛ کانون جهش تولید

گزارش زهرا اردشیری / همه ما یادمان می‌آید که قدیم‌ها تعداد افراد آچار به دست چقدر زیادتر بود. مکانیک‌ها، تاسیساتی‌ها و مشاغل شبیه به آن در هر کوچه پسکوچه دیده می‌شدند و البته درآمد خوبی هم داشتند اما حالا علاقه به مدرک‌گرایی از تب و تاب کارهای مهارتی کم کرده است. به قول معروف انگار جامعه فقط دکتر و مهندس می‌خواهد؛ البته بد نیست که عده‌ای در شاخه‌های نظری درس بخوانند اما هنرستان‌ها و کاردانش‌ها مهجور مانده‌اند. شاید این دورافتادن به‌خاطر طرز فکر اشتباه خانواده‌ها باشد که می‌گفتند بچه‌های درس نخوان راهی هنرستان می‌شوند اما بد نیست بدانید 70 درصد دانش‌آموختگان هنرستان و کاردانش بلافاصله بعد از اتمام دوران تحصیل‌شان شغل پیدا می‌کنند، در حالی که این درصد در میان دانش‌آموختگان شاخه‌های نظری به مراتب کمتر است.

صبح نو

به گزارش «صبح‌نو»، نزدیک به 65 درصد دانش‌آموزان در شاخه نظری و مابقی در رشته‌های هنرستان و کاردانش تحصیل می‌کنند

هنرستان؛ کانون جهش تولید

گزارش زهرا اردشیری / همه ما یادمان می‌آید که قدیم‌ها تعداد افراد آچار به دست چقدر زیادتر بود. مکانیک‌ها، تاسیساتی‌ها و مشاغل شبیه به آن در هر کوچه پسکوچه دیده می‌شدند و البته درآمد خوبی هم داشتند اما حالا علاقه به مدرک‌گرایی از تب و تاب کارهای مهارتی کم کرده است. به قول معروف انگار جامعه فقط دکتر و مهندس می‌خواهد؛ البته بد نیست که عده‌ای در شاخه‌های نظری درس بخوانند اما هنرستان‌ها و کاردانش‌ها مهجور مانده‌اند. شاید این دورافتادن به‌خاطر طرز فکر اشتباه خانواده‌ها باشد که می‌گفتند بچه‌های درس نخوان راهی هنرستان می‌شوند اما بد نیست بدانید 70 درصد دانش‌آموختگان هنرستان و کاردانش بلافاصله بعد از اتمام دوران تحصیل‌شان شغل پیدا می‌کنند، در حالی که این درصد در میان دانش‌آموختگان شاخه‌های نظری به مراتب کمتر است.

انسان در طول زندگی انتخاب‌های مهمی از جمله انتخاب همسر، انتخاب شغل و… دارد که انتخاب رشته تحصیلی در بدو ورود به دوره دوم متوسطه و دانشگاه یکی از این انتخاب‌های مهم و تعیین‌کننده است. این انتخاب هم البته باید با چشم باز و کسب اطلاعات گسترده به ویژه استفاده از رهنمودهای مشاوران تحصیلی مدارس انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. چند سالی است طرح هدایت تحصیلی در بین دانش‌آموزان رواج پیدا کرده است. این طرح با هدف انتخاب رشته‌ای متناسب با توانایی، علایق و استعداد دانش‌آموزان و نیز ایجاد توازن تحصیل آنان در رشته‌های نظری و فنی و حرفه‌‌ای است. یکی از اهداف مهم اجرای طرح هدایت تحصیلی، فراهم‌كردن زمینه کار و تضمین اشتغال نسل آینده کشور است تا سالانه بر شمار بیکاران افزوده نشود. اجرای طرح هدایت تحصیلی 
بر اساس استعداد و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، سرآغازی برای کمک به کسب شغل آنان در آینده است زیرا بسیاری از کارشناسان معتقدند که بخش زیادی از بیکاری جوانان نتیجه بالا بودن شمار تحصیلکردگان در رشته‌‌‌های نظری است که مهارتی برای کار ندارند. انتخاب رشته تحصیلی آگاهانه برای داشتن شغل، بسیاری از خانواده‌ها را به سمت رشته‌‌‌های فنی حرفه‌‌ای و کاردانش سوق می‌‌دهد، در حالی که بسیاری از خانواده‌ها هنوز نمی‌دانند رشته‌‌‌های مهارتی، تضمینی برای آینده شغلی است.
 
کمک هنرستانی‌ها به کشور، بیش از دانش‌آموختگان نظری
در زمان جنگ تحمیلی، زمان سیل و زلزله در کشور یا همین بلای اخیر، یعنی شیوع کرونا، بچه‌‌‌های هنرستانی و کاردانش در کنار پزشکان و امدادرسان‌ها کمک مردم زیادی به مردم ‌کردند. تولید 35 هزار ماسک، 60 هزار لباس پرستاری، 65 هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده از کوچک‌‌ترین کارهای آنها بود. این را گفتم تا بدانید آنقدری که کشور به پزشکان نیاز دارد، به نیروی کار ماهر هم نیاز دارد. مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در رابطه با توانمندی دانش‌آموختگان هنرستان به «صبح‌نو» می‌گوید: «هنرستانی‌ها از توانمندی‌های ویژه‌‌ای برخوردار هستند؛ اعتماد به نفس، خودباوری، کارآفرینی و خلاقیت از ویژگی‌‌‌های 
آن‌هاست.»
آقای «سیدمصطفی‌آذرکیش» در خصوص ایجاد رشته‌های جدید هنرستانی برای سال تحصیلی جدید به «صبح‌نو» می‌‌گوید: «امسال شاهد ایجاد ۱۸ رشته تحصیلی جدید در هنرستان‌ها خواهیم بود که متناسب با نیاز بازار کار طراحی شده‌اند. در سالی که به نام جهش تولید نام‌گذاری شده است با به‌روز‌آوری رشته‌های هنرستانی در جهت متناسب‌‌‌سازی آموزش‌های مدارس با نیازهای بازار کار گام برمی‌داریم.» او درباره مشارکت بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی در تأسیس و اداره هنرستان‌ها نیز می‌گوید: «معمولاً استانداردهای مهارت از سوی دستگاه متولی مهارت، بنگاه‌های اقتصادی یا بخش خصوصی طراحی و تدوین می‌شوند، بنابراین این ارتباط و مشارکت بین هنرستان و دستگاه متولی هیچ‌وقت قطع نمی‌شود اما به علت تغییر یا نبود مشوق‌های لازم، گاهی این مشارکت‌ها شدت و ضعف پیدا می‌کنند.»
آذرکیش ادامه می‌‌دهد: «مشارکت در آموزش‌های مهارتی، ارتباطی دوجانبه میان عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان مهارت‌هاست. در بحث تحقق آموزش‌های مهارتی از یک طرف با عرضه‌کنندگان مهارت مواجه هستیم که شامل آموزش‌وپرورش، وزارت کار و تعاون و سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است و از طرف دیگر تقاضاکنندگان مهارت‌ها را داریم که شامل بازار کار، بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوص است. امروز شاهد مشارکت ارگان‌های متولی در فرایند آموزش شامل تدوین استانداردهای مهارت، اجرای آموزش، برگزاری آزمون و صدور گواهی‌نامه‌ها هستیم اما برای ایجاد انسجام و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های متولی و عرضه‌کنندگان مهارت‌ها نیازمند تدوین برخی مقررات و قوانین و مشوق‌ها در مجلس محترم شورای اسلامی یا هیأت محترم وزیران هستیم.» او درباره این مشوق‌ها می‌گوید: «از جمله این‌ها تصویب مشوق‌های کارفرمایی و بیمه‌ای برای بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی است تا بهره‌برداران اصلی آموزش‌ها مشارکت حداکثری در فرایند آموزش هنرستان‌ها داشته باشند.» مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره برخی مشوق‌های موجود در بخش‌های کارآفرینی ادامه می‌دهد: «بسیاری از قوانین موجود ناظر بر کاهش بیکاری در میان تحصیلکرده‌های دانشگاهی است، ولی از کسب‌وکارهای دانش‌آموزی و فعالیت‌های کارآفرینانه یا تولیدی هنرجویان و دانش‌آموزان کمتر از ۱۸ سال حمایت نمی‌کند که علت آن وجود مغایرت‌هایی در بخش‌های مختلف و شرایط سنی است.»
 
آینده برای هنرستانی‌هاست
مطمئن باشیم که آینده بازار کار متعلق به هنرستان‌هاست اما این آینده زمانی تحقق پیدا خواهد کرد که تمهیدات قانونی برای حمایت از بهره‌برداران آموزش‌های مهارتی در اولویت قرار گیرد. باید این قوانین را به سمت حمایت از فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها 
سوق دهیم.
آذرکیش درباره اثرگذاری آموزش‌های مهارتی بر بازار کار می‌گوید: «سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر از هنرستان‌های کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند و ما اکنون ۹۴۵ هزار هنرجو در سه پایه تحصیلی داریم. از طرفی در سال باید یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود؛ بنابراین هرچه هنرستان‌ها را توسعه دهیم، باعث بالا رفتن ضریب اشتغال در کشور و در نتیجه بالا رفتن ضریب توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد شد.»
او در ادامه می‌افزاید: «اگر بخواهیم شاهد مشارکت جدی‌تر بخش خصوصی و همراهی متولیان آموزش‌های مهارتی باشیم، نیاز داریم علاوه بر منابعی مادی‌ای که اختصاص پیدا می‌کند، به ایجاد عوامل ‌انگیزشی بیرونی بپردازیم که سال گذشته یکی از این عوامل ‌انگیزشی را در بخش خدمت سربازی اجرا کردیم و نتایج حاصل از آن بسیار چشمگیر بود. سال گذشته طبق بخشنامه رسمی ستاد کل نیروهای مسلح، تسهیلاتی برای فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها در نظر گرفته شد؛ از جمله اینکه این افراد می‌توانستند دوره خدمت مقدس سربازی را در محل نزدیک به محل سکونت خود بگذرانند، هر ارگان و نهادی که مایلند را برای سربازی انتخاب کنند و بعد از پایان دوره خدمت سربازی نیز در اولویت اشتغال قرار گیرند.»
آذرکیش با تاکید بر اینکه مشوق‌های مربوط به خدمت سربازی فقط یکی از قطعات تشویقی است که در جذب هنرجویان پسر مؤثر بوده است، ادامه می‌دهد: «نباید به یک مشوق بسنده کنیم. قطعاً وجود عوامل تشویقی مثل اعتبارات و تسهیلات کارآفرینی، اولویت استخدام برای هنرجویان هنرستان‌ها در بخش‌های صنعت، کشاورزی و هنر و تسهیلات بیمه‌ای می‌تواند دانش‌آموزان بسیاری را برای تحصیل به سمت هنرستان‌ها روانه کند.»
مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه می‌دهد: «ما منتظر روزی هستیم که برترین دیپلم‌ها به هنرستان تعلق گرفته و گواهینامه دیپلم برتر به هنرستان‌ها تعلق داشته باشد. در آن زمان است که فرزندان این سرزمین با افتخار دیپلم هنرستانی می‌گیرند تا به توسعه اقتصادی، فرهنگی، هنری و اجتماعی سرزمین‌شان کمک کنند.»
 
انتخاب رشته یک نگرش از شغل آینده است
با توجه به اینکه نزدیک به 65 درصد دانش‌آموزان در شاخه نظری درس می‌خوانند و مابقی در رشته‌های هنرستان و کاردانش تحصیل می‌‌کنند، این فرضیه مطرح می‌شود که یا دانش‌آموزان یا خانواده‌های آنها به دنبال مدرک‌گرایی هستند و مدرک از آینده شغلی برایشان اهمیت بیشتری دارد. خانم «بهناز شهنواز» کارشناس آموزشی و مشاور انتخاب رشته به «صبح‌نو» می‌گوید: «انتخاب رشته‌ای که بدون آگاهی انجام شود، ضربه شدیدی به دانش‌آموزان وارد می‌کند؛ پس این انتخاب باید آگاهانه باشد تا آسیب نبینند.» او با بیان اینکه جریان اصلی و قوی هدایت تحصیلی از پایه نهم شروع می‌شود، ادامه می‌دهد: «از همان ابتدا که دانش‌آموز اقدام به انتخاب رشته‌های نظری یا فنی می‌کند، در حقیقت نگرشی از شغل در او ایجاد می‌شود.» شهنواز ادامه می‌دهد: «چالش اصلی در هدایت تحصیلی در این برهه زمانی نگاه بسیار آرمان‌گرایانه نسبت به آینده شغلی است.» این مشاور تحصیلی یادآور می‌شود: « انتخاب رشته درست که در آینده شغل انسان را تضمین کند، نیاز به نگاه جزئی در کنار نگاه گسترده نسبت به فرایند انتخاب رشته صحیح در پایه نهم دارد.» او ادامه می‌دهد: «موضوع انتخاب رشته تحصیلی را باید در دو بخش فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار داد تا افراد در رشته‌ای ادامه تحصیل دهند و مهارت ببینند که دغدغه‌‌ای برای شغل‌شان در آینده نداشته باشند.» 
به اعتقاد شهنواز باید شناخت دانش‌آموزان و والدین را نسبت به بستر فرهنگی و اجتماعی هدایت تحصیلی ارتقا داد تا فرایند انتخاب رشته در شکلی نظام‌مند هدایت شود. او می‌گوید: «آسیب جدی موجود این است که بیش از آنکه به مهارت دانش‌آموزان توجه شود، به مدرک و نوع آن توجه می‌شود، در حالی که اگر دانش‌آموزی از مهارت و فن برخوردار باشد در آینده شغل او تضمین می‌شود. بخش فنی و حرفه‌ای در تلاش است با ارائه آموزش‌‌‌های فنی متناسب با نیاز بازار کار و ظرفیت‌های درونی دانش‌آموزان زمینه‌های اشتغال را برای آینده آنها مهیا كند.» به گفته این کارشناس آموزشی، نیاز کشور به توسعه پایدار و اشتغال جایگاه و اهمیت هنرستان‌ها را دوچندان می‌کند و رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از ضروریات آموزش و پرورش 
است.

چشم‌بسته وارد بازار کار شو
رشته‌‌‌های فنی‌وحرفه‌‌ای از جمله رشته‌هایی هستند که از همان دوره آموزش هنرستان فرد را آماده ورود به بازار کار شغل‌‌‌های فنی‌وحرفه‌‌ای می‌‌کنند. ناگفته نماند گاهی جدا از علاقه، بعضی دانش‌آموزان که معدل لازم برای رفتن به رشته‌‌‌های نظری را کسب نمی‌کنند، به سراغ این رشته‌ها می‌‌آیند؛ البته در اکثر موارد افراد با علاقه و سلیقه خود وارد این رشته می‌‌شوند که در آینده نیز شغل‌‌‌های فنی حرفه‌‌ای خوب و پردرآمدی را به دست می‌‌آورند. دروس فنی‌وحرفه‌‌ای كه در هنرستان‌ها تدریس می‌‌شوند شامل زیرمجموعه‌‌‌های متنوعی نیز هستند که همچون رشته‌‌‌های نظری زیر نظر آموزش و پرورش، به دانش‌آموزان آموزش داده می‌‌شوند. در این رشته‌ها، در کنار دروسی که به صورت تئوری باید تدریس شوند، دروسی هم وجود دارند که دارای واحدهای عملی هستند. این واحدها باید در کارگاه‌‌هایی که در داخل این هنرستان‌هاست، تدریس شوند.
صورت کلی این رشته‌ها شامل چهار مجموعه است: هنر، مدیریت و خدمات، صنعت، کشاورزی كه هرکدام از این رشته‌ها دارای گرایشات، شغل‌های فنی‌وحرفه‌ای گوناگون و در کل زیرمجموعه‌‌‌های زیادی هستند. به طور کلی رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای از جمله رشته‌هایی است که دانش‌آموزان این رشته‌ها را با مهارت‌ها و انواع فنون و روش‌های انجام کار آشنا كرده و آن‌ها را برای ورود به بازار کار در آینده آماده می‌كنند. به لحاظ کارایی، رشته‌‌‌های فنی‌وحرفه‌ای و شغل‌‌‌های فنی‌وحرفه‌‌ای در مقطع دیپلم کاراتر از رشته‌‌‌های نظری هستند زیرا آن‌ها چه در مقطع دیپلم و چه در مقاطع دانشگاهی از بازار کار بسیار خوبی به نسبت رشته‌‌‌های نظری برخوردارند. شاخه‌های مختلف رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و شغل‌های فنی‌وحرفه‌ای بسیار گسترده هستند.

captcha
شماره‌های پیشین