sobhe-no.ir
969
سه شنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۹
15
«صبح‌نو» از واگذاری انحصاری فیلم‌های انجمن سینمای جوانان به پلتفرم‌های اینترنتی گزارش می‌دهد

مکاشفه در باب یک مزایده عجیب

گزارش زهرا سادات مصطفوی / با گسترش فعالیت وی‌او‌دی‌ها و پلتفرم‌‌‌های اینترنتی در ایران، می‌‌توان آنها را حریفی قدرتمند برای تلویزیون تصور کرد. درحال حاضر و با گسترش ویروس کرونا که باعث خانه‌نشینی مردم نیز شد، اکران آنلاین برخی از فیلم‌‌‌های سینمایی در همین وی‌او‌دی‌ها، پلتفرم‌‌‌های اینترنتی را به یکی از محبوب‌ترین سایت‌های اینترنتی همراه با مردم تبدیل کرده است؛ سایت‌هایی که چند سالی است با توسعه زیرساخت‌های اینترنت در ایران و بالارفتن سرعت دسترسی به اینترنت، جای خود را میان گروه‌‌‌های مختلف مردم باز کرده‌اند. بازار رو به گسترش وی‌او‌دی‌‌‌های ایرانی باعث شده رقابت تنگاتنگی برای جذب مخاطب بیشتر میان این سامانه‌های ویدئویی درخواستی رخ دهد.

پاسخ عباس سلیمی نمین به ادعای حجاریان در گفت‌وگو با «صبح نو» :

چپ‌ها باعث کناره‌گیری خوئینی‌ها از بیت‌رهبری شدند

گفت‌وگو حسام رضایی / از خرداد سال 68 تا همین الان، چپ‌ها یک خط تبلیغاتی جدی با این محوریت که پس از پیر جماران، اراده عالی حاکمیتی معطوف به حذف و طرد یسارِ جبهه سیاسی ایران شد را مدام بازگو کرده‌اند. این درحالی است که چپ‌ها بعد از شکست مطلق در انتخابات مجلس چهارم، به بهانه تحدید میدان کنش‌ورزی‌شان توسط شورای نگهبان، به مدت چندین سال[تا خرداد 76] و به طور کاملا خودجوش، از حضور در صحنه سیاسی ایران کناره ‌گرفتند.

یادداشت

موقعیت فعلی سیاست جهادگرا

دکتر حامد حاجی‌حیدری عضو هیات علمی دانشگاه تهران

صبح نو

«صبح‌نو» از واگذاری انحصاری فیلم‌های انجمن سینمای جوانان به پلتفرم‌های اینترنتی گزارش می‌دهد

مکاشفه در باب یک مزایده عجیب

گزارش زهرا سادات مصطفوی / با گسترش فعالیت وی‌او‌دی‌ها و پلتفرم‌‌‌های اینترنتی در ایران، می‌‌توان آنها را حریفی قدرتمند برای تلویزیون تصور کرد. درحال حاضر و با گسترش ویروس کرونا که باعث خانه‌نشینی مردم نیز شد، اکران آنلاین برخی از فیلم‌‌‌های سینمایی در همین وی‌او‌دی‌ها، پلتفرم‌‌‌های اینترنتی را به یکی از محبوب‌ترین سایت‌های اینترنتی همراه با مردم تبدیل کرده است؛ سایت‌هایی که چند سالی است با توسعه زیرساخت‌های اینترنت در ایران و بالارفتن سرعت دسترسی به اینترنت، جای خود را میان گروه‌‌‌های مختلف مردم باز کرده‌اند. بازار رو به گسترش وی‌او‌دی‌‌‌های ایرانی باعث شده رقابت تنگاتنگی برای جذب مخاطب بیشتر میان این سامانه‌های ویدئویی درخواستی رخ دهد.

کاربران از این طریق می‌‌توانند به بخش بزرگی از فیلم‌های سینمایی، مجموعه‌های تلویزیونی، مستندها و. . .  دسترسی پیدا کنند.  ایده کم‌نشدن حجم مصرفی اینترنت برای مشترکان برخی از سایت‌های ویدئویی باعث شده تا مبارزه با قاچاق فیلم و سریال و جلوگیری از دانلود و تکثیر غیرقانونی بیشتر شود و مشترکان ترجیح دهند به‌جای دانلود یک فیلم آن را بدون کاسته ‌شدن از حجم اینترنت تماشا کنند.  مواردی که یک سایت اینترنتی را به رسانه‌ای تعاملی تبدیل می‌کند و کاربر می‌تواند در حاشیه امن ایجادشده از تماشای آثار دلخواه، لذت ببرد و نگران میانبرهای غیرقانونی نباشد باعث موج استقبال این پلتفرم‌‌‌های اینترنتی در میان مردم شده است.  
چند روزی است که خبری مبنی بر واگذاری انحصاری بخشی از فیلم‌‌‌های کوتاه به بخش خصوصی و پلتفرم‌‌‌های اینترنتی منتشر شده است. این درحالی است که پلتفرم‌‌‌های اینترنتی برای داشتن آرشیوی جامع و کامل‌‌تر و برای جذب هرچه بیشتر مخاطب با یکدیگر رقابت می‌‌کنند.  به طور کلی در ارتباط با فیلم‌‌‌های کوتاه که برخی از آنها حتی در جشنواره‌‌‌های خارجی نیز حضور پیدا کرده‌ و موفق به دریافت جایزه شده‌اند، باید بگوییم که عرصه فیلم كوتاه بستر مناسبی برای درخشش ایده‌های كوتاه و دغدغه‌مند است.  ساخت فیلم كوتاه در حال حاضر تبدیل به فرصتی شده كه فیلمسازان جوان پیش از ورود به سینمای حرفه‌ای، در این فضا آزمون و خطای می‌‌کنند و با آمادگی بیشتری وارد عرصه ساخت فیلم‌های بلند می‌‌شوند.  به همین دلیل ساخت فیلم كوتاه، آزمون مناسبی برای ورود مشتاقان فیلمسازی به سینماست.  
طبق این خبر موثق که از سمت مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران از طریق «صبح‌نو» تایید شد، طی روز‌‌‌های آینده مزایده‌‌ای برای فروش 200 عنوان از فیلم‌‌‌های کوتاه که در سال‌های اخیر بعضا توانسته‌اند چه در ایران و چه خارج از آن جوایزی را دریافت کنند، به مدت سه سال در پلتفرم‌‌‌های دارای مجوز رسمی برگزار شد تا از مبلغ واگذاری این فیلم‌ها هزینه‌‌ای برای کمک به فیلمسازان فیلم کوتاه کنار گذاشته شود.  این درحالی است که قاعده برگزاری مزایده، اعلام بالاترین رقم و فروش محصول به شخص یا 
سازمان خاص است.
 
هر پلتفرم می‌‌تواند صاحب آرشیو 
فیلم‌‌‌های کوتاه باشد!
سید صادق موسوی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» بیان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران بخشی از آثار خود را در قالب یک لیست برای چند شرکت وی‌او‌دی ارسال کرده و اگر امکانش وجود داشته باشد با حداکثر قیمت ممکن آثار را می‌‌فروشد تا مبلغ حاصل از این واگذاری به فیلمسازان جوان تعلق گیرد؛ البته باید این را اضافه کنم که ما 51درصد مالکیت روی آثار داریم و بخش باقیمانده آن متعلق به بخش خصوصی است. هدف ما از انجام این مزایده ایجاد شرایطی مناسب برای فیلمسازان جوان فیلم کوتاه و علاوه بر آن بازار‌‌سازی برای فیلم کوتاه است. همچنین ما سعی داریم تا از این طریق مردم را با آثار سینمایی فیلم کوتاه نیز آشنا کنیم و پیوندی میام مخاطب عام و تولیدکنندگان فیلم کوتاه داشته باشیم.  
وی در ادامه افزود: شاید مبلغ حاصل از واگذاری این فیلم‌ها مبلغ خیلی بزرگ و قابل‌توجهی نباشد اما ما فکر کردیم آثاری که سال‌ها در آرشیو هستند و دیده نمی‌شوند به این وسیله می‌‌توانند کسب درآمد کنند، کمااینکه این فیلم‌ها هیچ موقع نمی‌توانند در سینمای تجاری ما قرار بگیرند.  موسوی در ارتباط با واگذاری فیلم‌‌‌های کوتاه به بخشی از پلتفرم‌‌‌های اینترنتی گفت: ما در حال حاضر هیچ اثری را به هیچ وی‌او‌دی‌‌ای واگذار نکرده‌ایم و فعلا آماده برگزاری مزایده هستیم؛ البته زمان این مزایده دقیقا مشخص نیست.  ما برای پنج یا6 شرکت وی‌او‌دی دعوتنامه و لیست فیلم‌ها را سال کردیم و منتظر هستیم تا آنها حداکثر مبلغ پیشنهادی خود را برای ما بفرستند.  هر پلتفرمی که بخواهد، ما لیست آثار را برایشان ارسال می‌‌کنیم.  باید این را اضافه کنم که تنها هدف ما سود بیشتر برای بچه‌‌‌های 
فیلمساز است.
طبق صحبت‌‌‌های سیدصادق موسوی، این آثار می‌‌تواند در اختیار هر کدام از پلتفرم‌هایی که پول بیشتری برای این آثار بدهند، قرار بگیرد اما دعوتنامه این مزایده که مهر و امضای آن هم برای سید صادق موسوی است حرف دیگری در بر دارد و آن «واگذاری انحصاری» بخشی از فیلم‌‌‌های کوتاه به پلتفرم‌‌‌های اینترنتی است! فحوای این حرف‌ها بسیار با یکدیگر متفاوت هستند؛ از طرفی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران مدعی است همه پلتفرم‌ها می‌‌توانند در داشتن و نمایش آثار شریک باشند، به شرط آنکه پول بیشتری بدهند و از طرفی دیگر ادعا می‌‌کند اینها فقط به چند وی‌او‌دی اینترنتی واگذار می‌‌شوند.  نام مزایده و معنای آن کاملا مشخص است و طبق معنای اصلی آن فقط شرکتی می‌‌تواند صاحب اصلی آثار باشد که پول بیشتری بدهد.  حال سوالی که مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران باید پاسخگوی آن باشد این است که آیا اگر همه فیلم‌ها می‌‌توانند سهم بخشی از فیلم‌ها را دارا باشند و پول قابل قبولی در ازای آثار بدهند، دیگر نام «مزایده» و «واگذاری انحصاری» معنا پیدا می‌‌کند؟ و اگر قرار است فقط تعداد محدودی پلتفرم اینترنتی دارای این سهم شوند، تکلیف سایر وی‌او‌دی‌ها که آرشیوی ناقص و خالی از فیلم‌‌‌های کوتاه دارند و احتمالا پس از این واگذاری انتخاب اول و اصلی مردم نخواهند بود، چه می‌‌شود؟!
 

captcha
شماره‌های پیشین