sobhe-no.ir
969
سه شنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۹
13
همایش بین‌المللی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» برگزار شد

آیت‌الله محمد خامنه‌ای: در تمدن ایران احترام زنان بالا بوده است

همایش بین‌المللی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» روز گذشته با پیام چهره‌‌های فکری و علمی ایران و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار شد.

صبح نو

همایش بین‌المللی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» برگزار شد

آیت‌الله محمد خامنه‌ای: در تمدن ایران احترام زنان بالا بوده است

همایش بین‌المللی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» روز گذشته با پیام چهره‌‌های فکری و علمی ایران و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار شد.

غرب، زنان را فریب می‌دهد
آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رییس بنیاد ایران‌شناسی و رییس همایش بین‌المللی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام»، در افتتاحیه این همایش گفت: هدف اصلی از برگزاری همایش، آغاز گفت‌وگوی جهانی با متفکران عالم اعم از مرد و زن و تدوین قوانینی برای بیان مسوولیت و شأن واقعی زن بر مبنای تاریخ ایران و اسلام است. هدف دوم این است که بنیاد ایران‌شناسی به عنوان یک نهاد و بنیاد علمی و پژوهشی، لازم می‌داند که بگوید یکی از ویژگی‌های تاریخ تمدن ایران نسبت به سایر تمدن‌ها این است که زن دارای شأن و مقام بالاتری بوده است. زن در ایران باستان همواره مورد احترام بوده و گاه به سلطنت رسیده است و آنچه را ما امروزه به عنوان یک وظیفه عفافی و عصمتی برای زن می‌شمریم در ایران‌باستان رعایت و از پاکی زن به خوبی حراست شده است.
آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای ادامه داد: پس از ظهور اسلام عمیق‌ترین مسائل و امور ضروری برای حیات بشر معرفی و نشر داده شد. اسلام اولین دینی است که منشور آزادی شخصیت زن را آورد. در اسلام است که زن به جایگاهی می‌رسد که نور چشم پیغمبر، همسر و دخترش است و درمورد امیرالمؤمنین ؟ع؟، همسر و فرزندان دخترش. روایت‌های زیادی در احادیث اهل‌‌بیت ؟عهم؟ داریم که در خانه با زن و دختر رفتار بهتری داشته باشید و اینها برای این است که زن در دوران زندگی در خانه و دختر قبل از ازدواج شأن خودش را بداند و خودش را به ذلت نسپارد. وقتی زن خودش را بشناسد، حقوقش را هم به او می‌دهند. به همین دلیل است که امروزه در دنیا حقوق واقعی زن را نمی‌دانند، شخصیت واقعی زن را نمی‌شناسند و آزادی که به او می‌دهند برای این است که او فاسد شود و بدن خود را که اسلام برای او مثل یک جای مقدس، حریم و حجاب قائل شده و آن را از چشم افراد مفسد دور نگه می‌دارد، به هرز بدهد و شأن خودش را به آسانی و ارزانی بفروشد. اسلام پایه قداست زن را گذاشت و زن وقتی مادر می‌شود یک موجود مقدس است. در خانه هم دختر عزیزتر از دیگر فرزندان است. در روایت هست که وقتی پدر وارد منزل می‌شود اگر چیزی خرید، اول آن را به دخترها بدهد و نیز دخترها و زن را نوازش کند.
ایشان در ادامه افزود: متأسفانه گاهی در غرب صدایی بلند می‌شود و زن را در دنیا فریب می‌دهند -از اینکه زن به حق خودش نمی‌رسد- اینها شأن زن را زیاد نمی‌کند. شأن زن این نیست که بازویش قوی باشد و بتواند مرد را بزند. شأن زن این است مرد خود را در مقابل او خدمتگزار بداند و به او خدمت کند. در بعضی از کرسی‌های رسمی در ایران نیز در حمایت از زن مطالبی گفته می‌شود که درست نیست، یعنی نه اسلامی است و نه فلسفی و نه تکوینی و برابر با قواعد و قوانین آفرینش. در کشورهای غربی زن مورد تجاوز قرار می‌گیرد و به او ظلم و ستم می‌شود و شرایط ازدواج و فرزند‌آوری برای او فراهم نمی‌شود. در این شرایط فرزند غیرقانونی به وجود می‌آید و جامعه پر از افراد غیرعادی و ناسالم می‌شود؛ در نتیجه جامعه بشری ناسالم به وجود می‌آید. شناخت درست و تربیت درست زن و مرد برای اداره یک خانواده درست، یک جامعه درست به وجود می‌آورد و با ایجاد جامعه درست است که یک جامعه بشری درست ساخته می‌شود.

زنان ایرانی پیشگام جنبش اسلامی در جهان هستند
غدیر جمال، رییس اتحادیه جهانی زنان مسلمان و عضو کمیته علمی همایش بین‌المللی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» درباره ایجاد مسوولیت برای زن در جامعه و خانواده گفت: در طول تاریخ، زن در تمدن‌های مختلف باستانی دچار بی‌توجهی و بی‌عدالتی بزرگی شده است. به برکت انقلاب اسلامی، اعتماد به نفس جوانان و زنان برآورده شده است. انقلاب اسلامی ایجاد شده است تا اسلام واقعی آشکار شود. به گفته 
امام‌خمینی ؟ره؟، زنان مربی بزرگ جامعه هستند. مردان توسط زنان پرورش یافته‌اند. خوشبختی و بدبختی یک کشور به زنان بستگی دارد. 
امام‌خمینی ؟ره؟ با تأکید بر کیفیت حقوق زن و مرد، بر آزادی قانونی زن در همه ابعاد اجتماعی و در همه عرصه‌ها تأکید کرده است. ایشان در وصیت‌نامه خود به زنان پرداخته و از آنها خواسته که در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و همچنین نظامی شرکت کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی، مشارکت و حضور زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی را برای تحقق اهداف مقدس اسلام و قرآن، بسیار ضروری و مهم دانسته است. نهضت اسلامی به برکت اسلام تغییر بسیار زیادی را در روح و روان زن و مرد در جامعه ایجاد کرده است. زنان متعهد ایرانی، کشور را از آشفتگی حکومت امپراتوری یا حکومت امپریالیستی آزاد ‌کردند. ما زنان مسلمان به آنها برای قیام و تلاش در تحقق اهداف اسلام مدیون هستیم.
جمال در پایان سخنانش گفت: آیا زن ایرانی کاملاً کنار گذاشته شده است یا آنها در حال توسعه پروژه‌ها، 
شانه به شانه با مردان هستند؟ این همان چیزی است که اسلام برای آنها محقق کرده است. این واقعاً با تغییراتی که در سایر کشورهای اسلامی اتفاق افتاده و در آنجا اسلام واقعی برای آشکار‌شدن وجود ندارد، متناقض است. جایگاه‌هایی که زنان در آن قرار دارند با پیروزی انقلاب اسلامی برقرار است. خانم‌ها ثابت کرده‌اند که در این جنبش پیشرو هستند. آنها ثابت کرده‌اند که رهبری و خط مقدم جامعه توسط زن محقق می‌شود. تمام مردان و زنان جهان از زنان ایران درس ‌گرفتند زیرا این زنان پیشگام جنبش اسلامی در جهان هستند.

بعد از جنگ، زنان ایرانی - ایران امروز را از آن خودشان می‌دانند
حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران و عضو شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» نیز در افتتاحیه همایش ضمن پیامی پژوهش‌های صورت‌گرفته در خصوص جایگاه زنان در تمدن‌های جهانی را درخور بحث و کنکاش دقیق و عالمانه دانست و اینچنین بیان کرد: برابری حقوق زنان و مطالبه آن، مساله جهان اسلامی و جهان ایرانی نیست بلکه در جهان غرب هم بوده و همچنان هست. گفتمان حاکم بر روابط زن و مرد در جهان غرب بنابر نظر پیر بوردیو (جامعه‌شناس فرانسوی)، سلطه مردانه و حاکمیت مردان بر زنان است. این سلطه در غرب در ضمیر ناخودآگاه زنان و مردان نهادینه شده و زنان این سلطه را پذیرفته‌اند و آن را مشروع می‌دانند. در جهان غرب از سال ۱۸۴۸ حق رأی فقط برای مردان عمومیت پیدا کرد. از قرن بیستم سال ۱۹۱۹ در کشورهای اسکاندیناوی، فنلاند و نروژ و دیگر کشورها به تدریج حق رأی زنان پذیرفته شد. در فرانسه سال ۱۹۴۲ و آخرین کشور اروپایی در سال ۱۹۷۰ پذیرفتند که زنان حق رأی دارند. در جهان ایرانی و ایران باستان گفتمان حاکم، گفتمان احترام به بانو و حقوق زن بود.
وی تصریح کرد: اسلام در جزیره العرب ظهور پیدا کرد و پیامبر اکرم ؟ص؟ در آنجا مبعوث شد. در جهانی که گفتمان غالب، گفتمان نادیده‌انگاشتن زن بود، اسلام ظهور کرد و پیامبر مقام بالا را به زن داد؛ حضرت خدیجه ؟س؟ و حضرت فاطمه ؟س؟ مقام بالایی داشتند. ایرانی‌ها اسلام را پذیرفتند و طبیعی بود که در فرهنگ ما ایرانی‌ها به خاطر جایگاهی که برای زن در فرهنگ‌مان قائل بودیم و هستیم، حضرت فاطمه ؟س؟ به‌خاطر کمالاتی که دارد بسیار برجسته است. انقلاب بزرگ و رنسانس حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی در ایران به انقلاب اسلامی ایران و رفتار حضرت امام (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) برمی‌گردد. قبل از انقلاب اسلامی حضرت امام ؟ره؟ حضور در راهپیمایی‌ها را برای زنان واجب ‌کردند، در حالی که گفتمان حاکم جامعه متدینین بر عدم حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی بود. ما در زمان جنگ نزدیک به چهار هزار بانوی شهید و چندین هزار زن جانباز داریم. طبیعی است که بعد از جنگ، زنان ایرانی ایران امروز را از آن خودشان می‌دانند.

چقدر زنان تاثیرگذار تاریخ را می‌شناسیم
سونیا پوریامین، عضو کمیته علمی همایش بین‌المللی «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام»، گفت: ما نمی‌توانیم از زنانی همچون آذرمی‌دخت، آرتیمیس و ماندانا در تاریخ تمدن کشورمان که هر کدام‌شان داستان‌های بسیار تأثیرگذاری دارند و همچنین از حضرت خدیجه ؟س؟ در تاریخ تمدن اسلام که در به ثمر رساندن اسلام نقش بسزایی داشتند، نام نبریم اما چقدر آنها را می‌شناسیم؟ از حضرت فاطمه ؟س؟ و حضرت زینب ؟س؟ چقدر می‌دانیم؟ و اگر از ما بپرسند پنج زن تأثیرگذار را در واقعه عاشورا نام ببریم، آیا کسی را می‌شناسیم؟ زنان ایرانی و زنان مسلمان شیعه در جهان از الگوهای بی‌بدیل خود و تأثیرات فرهنگی و اجتماعی در خانواده و جامعه‌شان چقدر آگاهند؟ در تاریخ مشروطه کشورمان، آیا تا 
به حال نام «زینب پاشا» که در تحریم تنباکو و «سردار بی‌بی مریم بختیاری» که در مشروطه نقش داشته‌اند را شنیده‌ایم؟ از «گوهرشاد خاتون» و بانو «سیده امین» که علمای تشیع از ایشان نام می‌برند، چیزی می‌دانیم؟ توقع ما از چنین همایش‌هایی این است که بعد از برگزاری نشست‌های متعدد علمی با موضوع‌های کاملاً تخصصی، بتوان راهکارهای عملیاتی برای مسوولان به‌منظور آگاهی‌بخشی به زنان و مردان جامعه ارائه کرد.

captcha
شماره‌های پیشین