sobhe-no.ir
969
سه شنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۹
11
نکته

گفت‌وگوی «صبح‌نو» با استاد صبرعلی لوایی سازنده سردیس سردار سلیمانی

مقتدرِ مهربان

گزارش فاطمه ترکاشوند / روز یکشنبه از سردیس سردار قاسم سلیمانی در تالار رودکی و در حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری، خانواده گرانقدر شهید سلیمانی؛ مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی و چندنفر دیگر از مسوولان رونمایی شد. سردیسی که در عین اقتدار و استواری به تماشاگرش لبخند می‌زند. به سراغ «صبرعلی لوایی» هنرمند پیشکسوت و سازنده این سردیس رفتیم تا درباره کم و کیف خلق این اثر بیشتر بدانیم.

صبح نو

گفت‌وگوی «صبح‌نو» با استاد صبرعلی لوایی سازنده سردیس سردار سلیمانی

مقتدرِ مهربان

گزارش فاطمه ترکاشوند / روز یکشنبه از سردیس سردار قاسم سلیمانی در تالار رودکی و در حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری، خانواده گرانقدر شهید سلیمانی؛ مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی و چندنفر دیگر از مسوولان رونمایی شد. سردیسی که در عین اقتدار و استواری به تماشاگرش لبخند می‌زند. به سراغ «صبرعلی لوایی» هنرمند پیشکسوت و سازنده این سردیس رفتیم تا درباره کم و کیف خلق این اثر بیشتر بدانیم.

از چه زمانی کار روی سردیس سردار سلیمانی را آغاز کردید؟
20‌روز قبل از جشنواره تجسمی فجر که سال گذشته برگزار شد، با بنده تماس گرفتند و گفتند غرفه‌ای به سردار سلیمانی تخصیص داده شده و قرار است سردیسی از ایشان ساخته و در طول 10‌روز برگزاری جشنواره در آنجا قرار داده شود. بنابراین از بنده دعوت شد و من هم پذیرفتم. البته با این که زمان کمی بود اما در آن 20‌روز فرصتی که وجود داشت، تا جایی که مقدور بود در مورد شخصیت ایشان تحقیق کردم تا ببینم که برای سردیس چه پوزیشنی مناسب است و نهایتاً پوزیشن را انتخاب کردم و مدل‌سازی را انجام دادم.

چقدر ساخت سردیس در مجموع زمان برد؟
از ابتدا تا مرحله برنزریزی که در کارگاه استاد شمس انجام شد، حدوداً دو ماه طول کشید.

در مرحله تحقیقاتی که در مورد شخصیت ایشان انجام دادید کدام ویژگی‌ها را در شخصیت سردار سلیمانی به‌عنوان ویژگی اصلی دیدید؟
با توجه به شخصیتی که سردار داشتند و شهادت ایشان، باید خیلی در ساخت سردیس ایشان دقت می‌شد و واقعاً مسوولیت سنگینی بود. من سعی کردم آن خصوصیاتی را که ایشان داشتند در سردیس‌شان نشان دهم. شجاعت، صلابت و خنده‌های مهربانانه و پدرانه سردار سلیمانی به نظرم محورهای شخصیتی ایشان بود که سعی کردم همه آن‌ها را نشان دهم و امیدوارم که در این کار موفق بوده باشم. البته نهایتاً مخاطب است که باید بگوید این ابعاد را در سردیس می‌بیند یا خیر اما به هرحال با زمان محدودی که کار به بنده سپرده شد، تمام تلاشم را کردم که اثر به درستی پرداخته شود.

کدام ویژگی ایشان روی شما به‌عنوان سازنده سردیس بیشتر اثر گذاشت؟
به نظرم ایشان از آن خود کاذبی که همه انسان‌ها دارند، رها شده بود و من اصلی خودش را پیدا کرده و توانسته بود با آهنگی که از خودش به‌جا گذاشته قلب‌های مردم را متوجه خودش کند. طوری که آن‌هایی که اصلاً او را نمی‌شناختند هنگام شهادتش خیلی متأثر شدند.

شما سردیس‌های بسیاری ساخته‌اید که در مراکز و محافل فرهنگی و هنری جای جای کشور قرار دارند. درباره آن‌ها هم بفرمایید.
بله من سردیس‌های بسیاری از مشاهیر و مفاخر و شهدای کشور را بعضاً به سفارش سازمان زیباسازی شهرداری ساخته‌ام و در بیش از 10‌سمپوزیوم که این سازمان برگزار کرده، شرکت داشته‌ام.

از بین سردیس‌هایی که کار ساخت‌شان را انجام داده‌اید، کدام یک بیشتر در ذهن خودتان 
مانده است؟
یکی از آثارم سردیس سه برادر شهید حسنی بود که ساختم و در تهران نصب شده است. زمان دقیقش را به‌خاطر ندارم اما به نظرم سه، چهار سال پیش بود. قبل از سردیس سردار سلیمانی هم سردیس دکتر شکوهی را به من سفارش دادند که ایشان هم پدر علم تعلیم و تربیت هستند و این سردیس در دانشگاه شهید بهشتی نصب شد. پیش از آن هم در سمپوزیوم قزوین، سردیس شهید ابوترابی را ساختم.

به‌طور کلی فکر می‌کنید که برای یک مجسمه‌ساز چقدر لازم است که قبل از ساخت، سراغ شناخت آن شخصیت برود؟ آیا اصلاً تاثیری دارد؟
حتماً تأثیر دارد. قاعدتاً اگر قرار باشد یک سردیس فاخر درشان این مفاخر و شخصیت‌ها ساخته شود، به نظر شخصی من، هنرمند باید حداقل دو ماه روی آن وقت بگذارد. یعنی فقط روی مرحله مدل‌سازی و پیدا کردن پوزیشن مناسب بدون مرحله ریخته‌گری و ساخت، باید این مقدار زمان گذاشت. به نظرم فقط دو ماه زمان لازم است که هنرمند بتواند شخصیت فرد را بیابد و در مدل سردیس جا بیندازد.
باید هنرمند تحقیق کند و بتواند آن ویژگی‌های شاخص شخصیت را در کار نشان دهد به‌طوری که مخاطب با تماشای سردیس حس کند که این فرد، چه ویژگی محوری داشته است. مثلاً قدرتمند بودن فرد به‌عنوان ویژگی اصلی او در سردیس بازتاب پیدا کند و قابل دیدن باشد. به نظرم یک هنرمند موفق کسی است که بتواند این‌ها را در کارش ایجاد کند.

مرحله انتخاب متریال اثر هم روی این موضوع تاثیرگذار است؟
همه هنرمندان برای ساخت نمونه اولیه از خمیر مجسمه‌سازی استفاده می‌کنند بعد هم در مراحل قالب‌گیری معمولاً یا از برنز استفاده می‌شود و یا فایبرگلاس. برای سردیس سردار سلیمانی هم به علت ویژگی‌های کار و ماندگاری بالاترش از برنز استفاده شد.
اخیراً اخباری منتشر شد که برخی سردیس‌ها و تندیس‌های بسیار ضعیف از شخصیت‌ها ساخته شد که حتی بعضاً مجبور به جمع‌آوری آن‌ها هم شدند. نظرتان درباره این اتفاق چیست؟
در جریان این اتفاق قرار دارم. متاسفانه یک سری آثار ساخته می‌شود که اصلاً بنیه تخصصی ندارند، حتی آناتومی درستی ندارند و اصلاً درشان سردار هم نیستند. البته نمی‌دانم این‌ها را چه کسانی ساخته‌اند اما با تصاویری که دیدم اصلاً قابل استفاده نیستند و به نظرم قبل از سفارش خوب کارشناسی نشده‌اند. یعنی آن‌هایی که تصمیم گرفته‌اند این کار انجام شود و سفارش را داده‌اند، دید درستی نداشته‌اند و به نظرم اصلاً چیزی درباره مجسمه‌سازی هم نمی‌دانسته‌اند. این دست اتفاقات اصلاً نه درشان شخصیت سردار است و نه حتی مجسمه‌سازی کشور ماست. بهتر بود فراخوان می‌دادند چون ما در کشورمان مجسمه‌سازان بسیار قوی و برجسته‌ای داریم که هم سردیس و هم مجسمه فیگوراتیو کار می‌کنند. نمی‌دانم با وجود این افراد چطور کار را به کسانی می‌دهند که ابتدائیات را هم بلد نیستند.

مقداری هم از سوابق کاری و آثارتان برای ما بفرمایید.
بنده در این رشته تحصیلات آکادمیک ندارم اما در محضر اساتید بزرگی چون پرفسور حسین فخیمی، دکتر ناصرهوشمند وزیری که از مجسمه‌سازان پیشکسوت و برجسته کشور هستند، کار را یاد گرفتم و از سال‌1367 بیش از 30‌سال است که به‌طور حرفه‌ای در این رشته کار می‌کنم. در حوزه مجسمه‌سازی هم تخصصم، سردیس و فیگور انسان است و در آموزشگاه‌های خصوصی هم تدریس می‌کنم و تاکنون در سمپوزیوم‌های ملی، بینال‌ها و جشنواره‌های مطرح کشور هم حضور داشته‌ام.

captcha
شماره‌های پیشین