sobhe-no.ir
881
شنبه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
10
گزارش

وزیر نیرو مطرح کرد افزایش 12‌برابری ظرفیت تولید برق نسبت به اوایل انقلاب

«صبح‌نو» از تاثیر عامل شتاب در رانندگی و دیگر جنبه‌های زندگی انسان‌ها گزارش می‌دهد

تبعات منفی همراهی با شتابزده‌ها

گزارش رقیه بقایی / سرعت غیرمجاز یکی از تخلفات حادثه‌ساز است که از اصلی‌ترین علل بروز تصادفات بوده و آمار بالای تصادفات فوتی و جراحی‌ها را به خود اختصاص داده است. طبق مطالعات انجام شده تقریبا 35‌درصد از کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای به علت سرعت غیرمجاز کشته‌ شده‌اند.

صبح نو

«صبح‌نو» از تاثیر عامل شتاب در رانندگی و دیگر جنبه‌های زندگی انسان‌ها گزارش می‌دهد

تبعات منفی همراهی با شتابزده‌ها

گزارش رقیه بقایی / سرعت غیرمجاز یکی از تخلفات حادثه‌ساز است که از اصلی‌ترین علل بروز تصادفات بوده و آمار بالای تصادفات فوتی و جراحی‌ها را به خود اختصاص داده است. طبق مطالعات انجام شده تقریبا 35‌درصد از کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای به علت سرعت غیرمجاز کشته‌ شده‌اند.

ما در حال سپری کردن روز خود با شتابِ هر چه بیشتر هستیم. همانطور که فست‌فود می‌خوریم یا پیام‌ها را در کسری از ثانیه انتقال می‌دهیم. انگار که شتاب در وجود ما نهادینه شده است. تندتر راه می‌رویم، رانندگی تندتری داریم، تازه وقتی رانندگی می‌کنیم گاهی صدا یا پادکست گوش می‌دهیم و انگار توجه‌مان را به آنچه که انجام می‌دهیم که رانندگی هست، نمی‌دهیم و این ممکن است ثانیه‌هایی را از دست بدهیم و این از دست دادن کاملاً واقعی است. اکثراً این موضوع را تجربه کرده‌اید و یادتان نبوده است که از کدام مسیر آمدید یا باید بروید یا باید در بین راه خریدی داشته باشید؛ ولی آن را هم فراموش کردید و این شتابی که وجود دارد، می‌تواند بسیار مخرب باشد و عامل اصلی به‌وجود آمدن تصادف باشد. این جمله‌ها را کمی با تأمل بخوانید. «هشت سال پیش بود سوار موتور بودم به‌خاطر عجله‌ای که داشتم توی مسیر کارم تصادف کردم؛ از اون روز تا به امروز، دیگه نتونستم راه برم.»، «هنوز سه سال هم نشده است که تلفنم زنگ زد و تا جواب دادم همه جا برام سیاه شد؛ انگار 30‌ساله به این صندلی چرخدار وصل شده‌ام و از پشت پنجره به تماشای شهر و آدماش خیره می‌شم.»، «یک سال پیش بود که با دوستانم سفر رفتیم و توی جاده، چقدر خوش گذشت؛ اما ... راستی چی شد که دیگه دویدن برای من آرزو شد؟»، «32‌سال می‌گذره که از راه رفتن و دویدن دیگران، اشک در چشمام حلقه می‌زند. یک غفلت یک عمر پشیمانی ... راستی هنوز هم در خیابان جوانان کورس می‌گذارند؟!»

رانندگی پر شتاب به چه قیمتی؟!
دکتر مینا پور‌فرخ، متخصص روانشناسی و مدرس دانشگاه در گفت‌و‌گو با روزنامه صبح‌نو در خصوص شتاب در زندگی و عوامل آن می‌گوید: «شتاب عواملی مختلفی دارد که یکی از آن‌ها کمبود وقت است؛ یعنی آنقدر وقتمان فشرده است که ترجیح می‌دهیم با شتاب در ترافیک آن وقت را جبران کنیم. عامل دیگر به نوعی پرخاشگری است؛ در مشاوره‌های قبل از ازدواج، خود من همیشه مدل رانندگی طرف مقابل را از فرد می‌خواهم که دقت کند چون افرادی که پرخاشگرتر هستند با شتاب بیشتری رانندگی می‌کنند افرادی که خود بزرگ بین هستند و در زندگی یاد نگرفتند که توسط والدین محدود به قوانین شوند. یک جایی اگر نوشته 80‌کیلومتر به بالا ممنوع است ما باید رعایت کنیم حتی اگر دوربین و پلیس هم نباشد. باید در کودکی یاد گرفته باشیم که محدودیت‌پذیر باشیم. افرادی که محدودیت‌پذیر نیستند و آن‌قدر در خانواده به آن‌ها بها داده شده است، می‌گویند: چراغ قرمز را رد می‌کنم، پولش و جریمه‌اش را می‌دهم و آسیب زیادی به اطرافیان وارد می‌کنند. این افراد نمی‌توانند پایبند قوانین باشند.»
وی در ادامه عامل دیگر شتاب در زندگی را مسوولیت‌پذیری پایین عنوان کرده و ادامه می‌دهد: «کسی که رانندگی پرخطری دارد مسوولیت‌پذیر نیست؛ چون اگر در قبال حداقل جان خودش، احساس مسوولیت می‌کرد هیچ وقت رانندگی پرشتاب و پرخطر را به جان نمی‌خرید. پس همدلی پایینی دارد؛ چون نسبت به جان دیگران و اموال دیگران هم بی‌تفاوت است. این بی‌تفاوتی‌ها در مجموع به‌عنوان خود انضباطی کافی که ما در طرح‌واره‌ها مطرح می‌کنیم، بیان می‌شود. بدین معنا این افراد، افرادی هستند که ذاتاً نظم ندارند. دیر راه می‌افتند و برایشان اهمیت ندارد که سروقت باشند. این‌ها همان مواردی هستند که می‌توانند باعث تصادف شوند و به نوعی رفتارهای خود و کوتاهی‌های خود را که دیر از منزل حرکت می‌کنند را با رانندگی پر شتاب و پر خطر می‌خواهند جبران کنند و قطعاً هم می‌توانند عوارض و پیامدهای بدی را به جریان بندازند.»

خشم و افکار منفی، عاملی در شتاب بیشتر در رانندگی
شما همین الان تصور کنید فردی در جلوی شما در حال رانندگی است. می‌پیچد و شما یک لحظه به خود می‌آیید و این لحظه به خود آمدن در روانشناسی در تکنیک عکس یا پذیرش یا تعهد تکنیک‌هایی را داریم که فرد یاد می‌گیرد، بیشترین زمانش را در لحظه اکنون سپری می‌کند و اجازه می‌دهد افکار منفی که اجتناب‌پذیر هستند که ممکن است در طی روز ما با آن‌ها مواجه شویم، عبور بکنیم و درمان، خشم، فشار و عصبانیت را به‌وجود نیاورد. همین فرد یا خودتان را تصور کنید در آن لحظه عصبانی شوید، هول شوید و شیشه را پایین بکشید؛ ممکن است ناسزا بگویید و خشم‌تان را ابراز کنید.
این مشاوره خانواده و روابط بین فردی در ادامه تجربه خشم را یک تجربه طبیعی دانست و افزود: «خشم یک هیجان است مثل غم و ترس؛ ولی وقتی تجربه به رفتارِ عصبانیت تبدیل می‌شود که خیلی اوقات، این رفتار از ارزش‌هایی که ما برای خودمان در حضور دیگران در نظر گرفته‌ایم، متفاوت است. آن موقع است که احساس ناراحتی می‌کنیم که این یک اقدام ناموثر می‌شود. قبول دارم خیلی از افراد رفتارهای متخاصمی دارند و رفتارهایشان باعث می‌شود که ما را ناراحت و عصبی کند؛ ولی با تکنیک‌های عکس ما می‌توانیم به خودمان مسلط شویم و در راستای ارزش‌های خودمان اقدام کنیم. یکی از این روش‌ها این است که اجازه ندهیم افکار منفی در ما تثبیت شوند. مثلاً با خودمان بگوییم بزار روش رو کم کنم، عمداً 
این کار رو کرد و .... به جای این‌ها مثبت فکر کنیم.»
دکتر پورفرخ در ادامه به یک نمونه خارجی اشاره کرده و می‌افزاید: «پژوهشی در کانادا انجام شده است که در آن فردی که رفتار متخاصمی دارد در حال رانندگی است و در انتهای خیابان مسیر را می‌بندند مسیری که به ریل قطار منتهی می‌شود و مسافران قطار پیاده می‌شوند. آن‌ها به فرد پرخاش می‌کنند که چرا اینطوری رانندگی می‌کنی و فرد نشان می‌دهد که در ماشین مادر مریضی دارد و فرد تمام تلاشش این است که به سرعت مادرش را به بیمارستان منتقل کند.» اینگونه تصورها باعث می‌شود که ما اجازه دهیم یک فردی که در شرایط بد روانشناسی وجود دارد را درک کنیم.
این مدرس دانشگاه در پایان خاطرنشان می‌کند: ما با مثبت‌اندیشی حداقل بتوانیم بر خودمان مسلط شویم؛ چون خود عشق‌ورزی مؤلفه بسیار مهمی است؛ چون در لحظه‌ای که عصبانی می‌شویم اولین ضربه و آسیب را به خودمان زده‌ایم احتمالاً ضربان قلب تندی داریم، اسید معده ترشح شده و این می‌تواند مقدمه یک روز و حال بد باشد. پس خیلی خوب است که هر روز 10 تا 15‌دقیقه زودتر از خواب بلند شویم. تمرین‌های تنفسی دم و بازدم را انجام دهیم و این‌ها باعث می‌شود ریتم ما کندتر شود و شتاب کمتر شود و روز بهتر برای خودمان و دیگران را رقم بزنیم.»

captcha
شماره‌های پیشین