sobhe-no.ir
789
سه شنبه، ۰۲ مهر ۱۳۹۸
11
نکته

بزرگ‌ترین «ولگرد» سینما، یک کولی به دنیا آمده بود

فاطمه ترکاشوندخبرنگار گروه فرهنگ

چند روایت از حضور زنان و مادران در جنگ را انتخاب کرده ایم

مادر برام قصه بگو

دفاع‌مقدس در ایران مختص مردان نبود. اگرچه عملیات‌ها در ایران با حضور مردان رزمنده صورت می‌گرفت، حضور زنان در پشت صحنه جنگ اتفاقی تعیین‌کننده بود. در سال‌های پس از جنگ و در پی انتشارات خاطرات رزمندگان دفاع‌مقدس، کم‌کم روایت‌هایی از حضور زنان در جنگ منتشر شد. سر خط این کتاب‌ها «دا» بود که استقبال فوق‌العاده از آن باعث انتشار خاطرات زنان از جنگ شد. این روایت‌ها عمدتا به پشت‌صحنه جنگ می‌پرداخت؛ جایی‌که زنان در آن تمام جزئیات و حوادث زندگی را در غیاب رزمنده‌شان مدیریت می‌کنند. آقای مرتضی سرهنگی درباره روایت‌های زنانه از جنگ تعبیر عجیبی دارد. او که سال‌ها خود را وقف جمع‌آوری روایت‌های جنگ کرده است، می‌گوید: «کتاب خاطرات زنان صدای جنگ را رساتر می‌کند». این نشان‌دهنده اهمیت حضور این طیف است. هنوز به‌یاد داریم رهبر انقلاب وقتی از کتاب «نورالدین پسر ایران» تجلیل کردند، تنها نقص آن را غیبت همسر نورالدین بیان کردند که این هم نشان‌دهنده اهمیت خاطرات و روایت‌های زنانه از جنگ است. در این صفحه، چند برش کوتاه از خاطرات زنان در جنگ برای شما انتخاب کردیم.

صبح نو

نکته

بزرگ‌ترین «ولگرد» سینما، یک کولی به دنیا آمده بود

فاطمه ترکاشوندخبرنگار گروه فرهنگ

کسی تا به حال به کاراکتر «ولگرد» در سینمای خالق کمدی‌های ماندگار «عصر جدید» و «دیکتاتور بزرگ» به‌عنوان یک معما نگاه نکرده بود؛ همه فقط عادت کرده‌ بودیم مشخصه‌های این تیپولوژی را در گوشه‌گوشه‌های بازی استاد سینمای صامت کمدی پیدا و تحلیل کنیم و از آن لذت ببریم؛ اما حالا کارمن چاپلین، دختر بزرگ چارلی چاپلین، مستند بلندی درباره پدرش ساخته و در آن برای اولین‌بار از واقعیتی ناگفته، برگرفته از نامه‌ای که سال 2012 در وسایل چاپلین پیدا شده، پرده برداشته است. نامه‌ای که خود چاپلین در آن مدعی شده در یک کاروان کولی در منطقه بلک‌پچ پارک شهر استافوردشر انگلیس به دنیا آمده است. حالا راحت‌تر می‌شود به این مساله فکر کرد که هنرمندان، بزرگ‌ترین سرمایه‌شان را در آثارشان به ودیعه می‌گذارند؛ گاهی این ودیعه را با صدای بلند اعلام می‌کنند و گاهی آن را در لفافه بیانات جامعه‌شناختی می‌پیچند. آن‌ها به جهان، جهت می‌دهند و نوک پیکان این جهت‌ها خیلی ساده‌تر از آنچه به نظر می‌رسد بیشتر از درون زندگی‌های خودشان بیرون جهیده تا اینکه محصول واکاوی پژوهشگرانه در جامعه معاصرشان باشد. آن‌ها نهایتا هنرمند هستند و نه دانشمند و سرمایه وجودی‌شان، عظمت آثارشان را تعیین می‌کند؛ سرمایه‌ای که چیزی نیست الا نفس خودشان.
 

captcha
شماره‌های پیشین