sobhe-no.ir
710
چهارشنبه، ۰۱ خرداد ۱۳۹۸
12
ترکش‌های قانون اختصاص 10درصد درآمد کنسرت‌ها به خزانه دولت ادامه دارد

واکنش هنرمندان به استعفای ترابی از دفتر موسیقی وزارت ارشاد

معرفی و بررسی آلبوم سرود «بزرگراه» به مناسبت سالروز فتح خرمشهر

سرودی برای شهیدان

سوم خرداد، حماسی‌ترین روز تاریخ معاصر ماست؛ حماسه‌ای بیرون‌آمده از دل تراژدی تمام‌عیار سقوط شهر. خرمشهر برای ایرانی‌ها نه یک شهر، بلکه یک تاریخ است؛ شهری که از رقص خون‌و‌آتش عبور کرد و عروس ایران شد. فتح خرمشهر برای ما همیشه رنگی از موسیقی هم داشته است. از طبل‌نوازی حماسی جنوبی که با تصاویر شادی رزمندگان فاتح عجین شده تا نوحه ماندگار غلام کویتی‌پور که انگاری هنوز و هرروز در فراق «ممد» مویه می‌کند. موسیقی برای ما شرقی‌ها نه وسیله‌ای برای مجالس شادخواری و شادکامی، بلکه روحی برای زندگی است؛ از سرودهای کار دهقانان گرفته که تاریخی به بلندای نخستین آیین بذرپاشی کشاورزان دارد تا طبل جنگ و تنبک گود زورخانه همگی گواه هم‌آغوشی موسیقی با ریتم زندگی ایرانی است. موسیقی برای ما نه نت‌هایی برای تفنن، بلکه جانمایه بودن‌مان در جهان است. موسیقی جاری در رود زندگی ایرانی همیشه به سرچشمه‌هایی برای زنده‌ماندن نیاز دارد. جنگ میهنی هشت‌ساله ما از همین سرچشمه‌هاست؛ جنگی دفاعی که یک‌سره با منطق ایمان برپاماند و قهرمانانه با حفظ تمامیت خاک وطن به‌پایان رسید. این جنگ که پاسدار نام‌وننگ ما در جهان است، چه در زمان حیاتش چه حالا که یادش زنده است، بانی صدها قطعه به‌یادماندنی و خواستنی شده است. بااین‌حال، واقعه‌ای این‌چنین عظیم حقش با صدها قطعه موسیقی ادا نمی‌شود. عشاق وطن هرروز و هرسال در کار نیایشش هستند. حالا در آستانه سالروز فتح خرمشهر این صفحه قرار است یکی از نوترین تلاش‌ها برای ستایش مردان این جنگ را مرور کند؛ صفحه‌ای برای مرور آلبوم سرود «بزرگراه» که در 10 قطعه از 10 سردار بزرگ دفاع مقدس تجلیل کرده است.

صبح نو

ترکش‌های قانون اختصاص 10درصد درآمد کنسرت‌ها به خزانه دولت ادامه دارد

واکنش هنرمندان به استعفای ترابی از دفتر موسیقی وزارت ارشاد

آقای علی ترابی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سِمَت خود استعفا کرد و وزیر ارشاد با پذیرش این استعفا، روز دوشنبه ۳۰اردیبهشت حکم آقای محمد اللهیاری‌فومنی را با عنوان مدیرکل جدید صادر کرد. این تغییر و البته بی‌تجربه‌بودن اللهیاری در حوزه موسیقی، مباحثی میان فعالان و کارشناسان این حوزه مطرح کرده است؛ ازجمله اینکه آیا اللهیاری با وجود اینکه تخصصی در حوزه موسیقی ندارد، به‌واسطه تخصص در حوزه مدیریت، می‌تواند این حوزه را با دانش مدیریتی به‌خوبی پیش ببرد؟ توقع جامعه موسیقی از مدیریت جدید چیست؟
آقای وحید تاج، خواننده و کارشناس موسیقی، در‌این‌باره می‌گوید: من آقای اللهیاری را نمی‌شناسم؛ اما آقای علی ترابی را به‌خوبی می‌شناسم و می‌دانم که ایشان از زحمتکشان عرصه موسیقی محسوب می‌شود که سالیان سال تلاش کرده، چه آن زمان که در انجمن موسیقی بود و چه در این دوره که در دفتر موسیقی حضور داشت. به‌هرحال، آقای ترابی استعفا داده و جناب آقای اللهیاری جانشین ایشان شده، آن‌هم نه به‌عنوان سرپرست، بلکه به‌عنوان مدیرکل. او معتقد است: آقای ترابی قطعا به‌‌دلیل اوضاع این روزهای موسیقی که اوضاع خوبی هم نیست، به تنگ آمده و احتمالا روزی دلایل این اقدام را بیان خواهد کرد. امیدوارم شرایط موسیقی و فرهنگی کشور آنقدر خوب شود که هیچ مدیری دلش نخواهد از سِمَتش استعفا دهد. این خواننده تأکید می‌کند: انتظار ما هنرمندان از مدیرانی که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کنند، این است که به داد موسیقی این مملکت برسند. موسیقی ما متأسفانه اوضاع خوبی ندارد و هنرمندان در شرایط خوبی به‌سر نمی‌برند؛ زیرا هنرشان را نمی‌توانند ارائه کنند و موانع بی‌شماری 
بر سر راهشان است. اخیرا هم که باخبر شدیم گویا ۱۰درصد از سهم درآمد و فروش بلیت کنسرت‌ها باید به خزانه دولت اختصاص یابد و این مسأله اصلا جایی از توجیه ندارد. در شرایطی که حرف‌های ضدونقیضی برای موسیقی عنوان می‌شود که موسیقی اجرا شود یا نشود و مجوز کنسرت
 داده شود یا نشود.
 آقای صادق چراغی، آهنگساز و کارشناس موسیقی، نظر متفاوتی دارد. او معتقد است مدیرکل دفتر موسیقی متأسفانه اگر فرد متخصصی درزمینه موسیقی باشد، مشکلاتی وجود دارد و اگر متخصص موسیقی نباشد، مشکلات دیگری. درمجموع، تجربه نشان داده مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اگر فردی باشد که در حوزه موسیقی تخصصی نداشته باشد؛ اما در امر مدیریت توانمند و متخصص باشد، می‌تواند مفید و کارا باشد. من این دو مقوله را از هم جدا می‌دانم و به‌نظرم مدیر این مجموعه باید بیشتر دانش مدیریتی داشته باشد تا دانش موسیقایی.
او ادامه می‌دهد: بارها دیده‌ایم و مشخص شده که مدیران موسیقی این مدیریت را پذیرفته‌اند؛ ولی بدترین کارنامه را از خود به‌جای گذاشته‌اند. مدیری که در موسیقی متخصص باشد، سلیقه‌ای عمل می‌کند و همواره برخی افراد معترض وجود دارند؛ مثلا مدیری که خود در حوزه موسیقی نواحی تخصص دارد، بیشتر به مشکلات حوزه خود واقف است و خواسته‌وناخواسته در آن حوزه بیشتر کار می‌کند و در حوزه‌های موسیقی اصیل و کلاسیک و پاپ کمتر فعالیت می‌کند و با مشکلات و نارضایتی‌های فراوان مواجه می‌شود. مدیر متخصص موسیقی نمی‌تواند فراگیر عمل کند. یکی به موسیقی پاپ اهمیت می‌دهد، دیگری به کلاسیک و آن یکی به موسیقی ردیف دستگاهی. همیشه آرزو می‌کردم فردی این مسوولیت را بپذیرد که مدیریت بلد باشد. چراغی درباره توقعاتی که از اللهیاری می‌رود، متذکر شد: بلافاصله نمی‌توان با قطعیت درباره مدیر جدید صحبت کرد و نظر داد و آینده و خدمات او، سطح اجرایی‌اش را نشان خواهد داد. بازهم می‌گویم اگر مدیریت بداند و در تعامل با دیگر ارگان‌ها و سلسله‌مراتب و هماهنگی‌ها کارایی داشته باشد، موفق‌تر از مدیر متخصص در رشته موسیقی خواهد بود.

captcha
شماره‌های پیشین