sobhe-no.ir
710
چهارشنبه، ۰۱ خرداد ۱۳۹۸
10
طرح واردکردن اتوبوس‌های دست‌دوم برای تهران به در بسته خورد

با فرسوده‌ها سر کنیم

حمل‌و‌نقل عمومی شهرهای کشور همیشه ضعف و نقصان داشته است. البته، در شهری مانند تهران که پایتخت است و پیشانی کشور محسوب می‌شود، تلاش‌های بسیاری شده تا همانند دیگر بخش‌های زنده شهر، حمل‌و‌نقل عمومی هم به سطح رضایت‌بخش و حتی استانداردهای جهانی برسد. این تفکر موجب شد بین سال‌های 84 تا 96 که مدیریت جهادی، اداره تهران را در دست داشت، انواع اتوبوس‌های مدرن و جدید در خطوط اتوبوسرانی تندرو به حرکت درآیند. حالا در دوره مدیریت شهری اصلاح‌طلبان، کار به جایی رسیده که حتی برنامه ورود اتوبوس‌های دست‌دوم هم به بن‌بست می‌خورد.

ادعای دروغین یک رسانه علیه دوره مدیریت جهادی در شهرداری تهران رد شد

صدور کیفرخواست به اتهام نشر اکاذیب

صبح نو

طرح واردکردن اتوبوس‌های دست‌دوم برای تهران به در بسته خورد

با فرسوده‌ها سر کنیم

حمل‌و‌نقل عمومی شهرهای کشور همیشه ضعف و نقصان داشته است. البته، در شهری مانند تهران که پایتخت است و پیشانی کشور محسوب می‌شود، تلاش‌های بسیاری شده تا همانند دیگر بخش‌های زنده شهر، حمل‌و‌نقل عمومی هم به سطح رضایت‌بخش و حتی استانداردهای جهانی برسد. این تفکر موجب شد بین سال‌های 84 تا 96 که مدیریت جهادی، اداره تهران را در دست داشت، انواع اتوبوس‌های مدرن و جدید در خطوط اتوبوسرانی تندرو به حرکت درآیند. حالا در دوره مدیریت شهری اصلاح‌طلبان، کار به جایی رسیده که حتی برنامه ورود اتوبوس‌های دست‌دوم هم به بن‌بست می‌خورد.

از شهریور96 که اداره تهران به‌دست اصلاح‌طلبان افتاده، تقریبا هیچ اتوبوس جدیدی به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت اضافه نشده است. این در حالی است که تهران در شرایط فعلی، باید حداقل 9هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد؛ اما ندارد. البته، تعداد دقیق اتوبوس‌های تهران نیز اعلام نمی‌شود؛ ولی تخمین زده می‌شود که این میزان حدود 6هزار دستگاه باشد که نیمی از همین تعداد هم فرسوده هستند. در چنین وانفسایی بود که مدیران شهرداری تهران پیشنهاد استفاده از اتوبوس‌های وارداتی دست‌دوم را مطرح کردند؛ اتوبوس‌هایی که معمولا پنج سال از عمر آن‌ها گذشته و درنهایت، سه‌چهار سال دیگر می‌توانند در ناوگان اتوبوسرانی درون‌شهری فعالیت کنند. پیشنهاد استفاده از اتوبوس‌های دست‌دوم در حالی مطرح شد که براساس قانون، دولت وظیفه دارد 82.5درصد هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس را تأمین کند و به شهرداری‌ها اختصاص دهد. باوجوداین، دولت‌ها در سال‌های گذشته علاقه‌ای به انجام این وظیفه قانونی خود نداشته‌اند. رییس‌جمهوری نیز در بهمن96 بر نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل درون‌شهری و برون‌شهری تأکید کرده و گفته بود: «دولت دوازدهم مصمم‌تر از دولت یازدهم اهتمام دارد خودروهای فرسوده را در اسرع وقت از ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای برون‌شهری و درون‌شهری خارج کند. تلاش ما این است بتوانیم در سال‌های پیش رو آن را به انجام برسانیم».

دست‌دوم‌های باکیفیت!
اگرچه وزش باد و بارش‌های مناسب در یک سال گذشته موجب شده کیفیت هوای تهران بهتر شود، واقعیت هوای آلوده تهران در سال‌های گذشته را نباید نادید گرفت و فراموش کرد؛ چه آنکه کافی است دوباره وضعیت تغییرات جوّی به سکون برسد و هوای تهران برای تنفس تحمل‌ناپذیر. در چنین شرایطی، برای توسعه حمل‌ونقل عمومی چون اتوبوسرانی و مترو، اراده‌ای دیده نمی‌شود. درمقابل، شهروندان نیز از وضعیت فعلی گلایه و از مسوولان دولتی و مدیریت شهری درخواست می‌کنند فکری به حال شلوغی واگن‌های مترو و اتوبوس‌ها شود. تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی استقبال گسترده شهروندان و به‌دنبال آن کاهش مصرف سوخت و ده‌ها فایده دیگر را به‌همراه دارد که منفعت آن به‌طورمستقیم به جیب دولت و شهرداری می‌رود. شاید از همین بابت بود که شهرداری پیشنهاد استفاده از اتوبوس‌های دست‌دوم را مطرح کرد. آقای پیروز حناچی گفته بود: «با‌توجه‌به شرایطی که در آن قرار داریم، ایده خرید اتوبوس‌های دست‌دوم باکیفیت اروپایی که قیمت آن‌ها درمقایسه‌با اتوبوس‌های نو بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است، می‌تواند مناسب باشد. برای انجام این کار می‌توانیم از دولت بخواهیم یک مصوبه را استثنا در نظر بگیرد. به‌هر‌حال، وضعیت ایستگاه‌های اتوبوس در ساعات پیک اصلا مناسب نیست و باید برای آن تدبیری بیندیشیم». تدبیری که آقای شهردار برای تهران اندیشیده بود، دیروز به در بسته خورد؛ زیرا آقای محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، اعلام کرد با وجود درخواست شهرداری تهران برای ورود اتوبوس‌های دست‌دوم به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران، دولت با این موضوع مخالفت کرد و اجازه ورود اتوبوس‌های دست‌دوم به کشور را نداده است. 

آخرین‌بار
آخرین‌باری که اتوبوس‌های دست‌دوم برای شهر تهران خریده شد، به دهه 70 بازمی‌گردد؛ همان سال‌هایی که پارک‌سوار بیهقی در زمان شهرداری غلام‌حسین کرباسچی افتتاح شد و قرار بود پایانه‌ای برای انتقال مسافران به مرکز شهر و منطقه شلوغ اطراف بازار باشد. اتوبوس‌های بنز دست‌دوم و قدکوتاه که سوار و پیاده شدن به آن‌ها راحت بود، تحول و اقدامی بزرگ در نظر شهروندان بود. البته در شرایط آن سال‌ها، چنین اقدامی بزرگ به‌نظر می‌رسید. حالا بعد از گذشته بیش از 20 سال از آن روزگار که کارخانه‌های خودروسازی وطنی انواع اتوبوس‌ها و خودروهای دیزل را تولید می‌کنند، می‌توانند در این مسیر گره‌گشا بوده و روحی دوباره به کالبد حمل‌ونقل عمومی شهر بدمند.

captcha
شماره‌های پیشین