sobhe-no.ir
694
سه شنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
15
آیین‌نکوداشت«احمدرضامعتمدی»برگزارشد ‌ | مجیزگویان، وطن‌فروشان و مبتذل‌سازان سه گروهی هستند که امروز بیش از بقیه در سینمای ایران موفق‌اند

عاشق‌فلسفه‌ودغدغه‌مندسینما

آیین نکوداشت «احمدرضا معتمدی»، کارگردان سینمای ایران، به همراه اکران، تحلیل و نقد «سوءتفاهم» جدیدترین ساخته سینمایی وی در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

خبر

صبح نو

آیین‌نکوداشت«احمدرضامعتمدی»برگزارشد ‌ | مجیزگویان، وطن‌فروشان و مبتذل‌سازان سه گروهی هستند که امروز بیش از بقیه در سینمای ایران موفق‌اند

عاشق‌فلسفه‌ودغدغه‌مندسینما

آیین نکوداشت «احمدرضا معتمدی»، کارگردان سینمای ایران، به همراه اکران، تحلیل و نقد «سوءتفاهم» جدیدترین ساخته سینمایی وی در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

احمدرضا معتمدی از معدود فیلمسازان ایرانی است که دغدغه تلفیق مفاهیم فلسفی در سینما را دارد. او یکی از اساتید دانشکده صداوسیماست. احمدرضا معتمدی متولد 1340 تهران، فارغ‌التحصیل فلسفه و اقتصاد از دانشگاه تهران است. وی پیش از شروع فعالیت در سینما سال‌ها با نظریه‌پردازی در حوزه مباحث تئوریک هنر و فلسفه زیبایی‌شناسی در مطبوعات فعال بوده است. او فعالیت در سینمای حرفه‌ای را سال 1372 با فیلم «یاران» ساخته ناصر مهدی‌پور به‌عنوان نویسنده آغاز کرد. او کتاب «فلسفه فیلم» را تألیف کرده است. معتمدی جزء سینماگران پرکار سینما به حساب نمی‌آید و تا به امروز فیلم‌های «هبوط»، «زشت و زیبا»، «دیوانه‌ای از قفس پرید»، «قاعده بازی»، «آلزایمر»، «راه رفتن روی سیم» و «سوءتفاهم» را کارگردانی کرده است. 

سینمای‌دینی‌فرم‌ثابتی‌ندارد
آیین نکوداشت این کارگردان سینمای ایران به همت دانشکده صداوسیما و سازمان اوج برگزار شد. در ابتدای جلسه جدیدترین فیلم معتمدی یعنی «سوءتفاهم» به اکران درآمد و سپس آقای دکتر شهاب اسفندیاری، کارشناس سینما و رییس دانشکده صداوسیما پشت تریبون رفت. اسفندیاری با اشاره به جایگاه علمی معتمدی گفت: «این جلسه تقدیر از کسی است که خودش استاد دانشگاه است و در عرصه عملی هنر هم کارنامه درخشانی دارد. ایشان به‌خاطر وسواسی که در خلق اثر دارد، فقط هفت فیلم را تا امروز ساخته است. حفظ پرهیزگاری در سینما درکنار آشنایی و ارتباط با عوامل حرفه‌ای سینما نشان‌دهنده شخصیت فرهیخته اوست.» رییس دانشگاه صداوسیما با انتقاد از وضع موجود سینمای ایران و برخی لابی‌های قدرت در آن بیان کرد: «دلالان عرصه هنر باعث شده‌اند فیلم‌های فیلمسازان انقلاب اسلامی طوری شناخته بشود که گویا ارزش تحقیق و تحلیل هنری ندارند. سازوکارهای معرفی آثار ایرانی به جشنواره‌ها باعث شده دایره محدودی از فیلم‌های ایرانی به خارج از کشور معرفی‌شوند. البته درسال‌های اخیر و به‌واسطه اتفاقاتی مثل جشنواره جهانی فجر شرایط بهتر شده است.» این کارشناس سینما در ادامه صحبت‌هایش از این گفت که درک فیلم‌های معتمدی نیاز به زمان دارد و افزود: «آثار فردی مثل معتمدی احتمالاً سال‌های بعد، بحث محافل هنری می‌شود. آثار شهید آوینی زمانی توسط برخی صرفاً یک پروپاگاندا شناخته می‌شد اما امروز اینطور نیست. پژوهش و مطالعه درباره آثار فیلمسازان انقلاب اسلامی بسیار کم انجام شده است. برخلاف تصوری که برخی نسبت به این دسته از فیلمسازان دارند، در تحقیقاتی که انجام و ارائه می‌شود، مشخص می‌شود این نظریه اشتباه است.» اسفندیاری با اشاره به مباحث مربوط به سینمای دینی توضیح داد: «تصور رسیدن به یک فرم ثابت در سینمای دینی اشتباه است. آلزایمر معتمدی تا مریم مقدس شهریار بحرانی در این دایره تعریف می‌شوند؛ هرچند که ممکن است خود این فیلمسازان نسبت به این تعریف نظرات متفاوتی داشته باشند.» اسفندیاری در ادامه گریزی هم به سخت‌گیری معتمدی در طول کارش بیان کرد: «معتمدی کارگردان سخت‌گیری ا‌ست. سر یک سکانس از فیلم سوءتفاهم در لوکیشن حضور داشتم و دیدم برای یک پلان، چندین بار تکرار صورت گرفت. در فیلم‌هایی مثل قاعده بازی تعداد زیادی از بازیگران مشهور سینمای ایران حضور داشتند. مدیریت چنین فضایی از مدیریت یک دانشگاه سخت‌تر است.» این کارشناس که خودش سابقه عضویت در شوراهای تخصصی سینما را دارد با اشاره مصداقی نسبت به تأثیر برخی از شرکت‌های تجاری در سینما گفت: «امروز نقش یک شرکت تولیدکننده مواد شوینده در سینمای ایران از وزارت ارشاد بیشتر است. در چنین فضایی برخی از فیلمسازانی که زمانی درباره مفاهیم اخلاقی فیلم می‌ساختند، امروز به‌واسطه هضم در این جریان به سمت قهقرا پیش می‌روند. در جاهایی مثل آلمان، بالای 80 درصد فیلم‌ها بهره‌مند از بودجه حکومتی‌ هستند. این برای حفظ سینمای ملی و مقابله با هالیوود است. سینمای ایران یک‌بار در سال۵۶ مقابل سیل فیلم‌های وارداتی نابود شد. آتش‌زدن سینماها توسط مردم واکنشی دربرابر اکران همین فیلم‌های خارجی و برخی فیلم‌های نازل فارسی بود. اگر مجموعه‌هایی مثل اوج باشند، فیلمسازانی مثل معتمدی می‌توانند در مسیری که هستند ادامه دهند.»

معتمدی‌دلزده‌نشد
پس از سخنرانی شهاب اسفندیاری، آقایان احسان محمد‌حسنی رییس سازمان اوج، حبیب والی‌نژاد سینماگر، جلیل شعبانی تهیه‌کننده، دکتر ساعی رییس دانشکده ارتباطات صداوسیما و دکتر طهماسبی عضو هیات علمی دانشگاه برای تقدیر از معتمدی به روی سن آمدند. پس از اهدای لوح تقدیر و هدیه، با حضور معتمدی از 6 جلد کتاب رونمایی شد. دومین سخنران این مراسم احسان محمدحسنی رییس سازمان هنری رسانه‌ای اوج بود. محمدحسنی گفت: «از دوستان دانشگاه صداوسیما بابت این اقدام خوب تشکر می‌کنم. برخی از حرف‌ها و اقدامات معتمدی در رسانه‌ها آنطور که باید، فهم نشد اما بدون دلزدگی راه را ادامه داد.» محمدحسنی افزود: «پیوند هنر و فلسفه کار سختی است که از نگاه متعهد ایشان برآمده است. ممنونم که زخم زبان‌ها را تحمل کرده است و حتماً در آینده آثارشان بهتر شناخته خواهد شد. تئوری توطئه و توهم توطئه در سوءتفاهم به خوبی ترسیم شده است.»

مجیزگویان، وطن‌فروشان و مبتذل‌سازان در سینمای ایران موفق‌اند
 اما بالاخره نوبت به خود احمدرضا معتمدی رسید و او صحبت‌هایش را این‌طور آغاز کرد: «امروز قرار بود صرفاً نمایش و نقد فیلم داشته باشیم. من حدود دو روز قبل متوجه محتوای این جلسه شدم. امروز یادداشتی دیدم که ۱۰سال پیش در همین‌جا و برای جلسه سالانه اساتید آن را نوشته بودم. «جغرافیای فکری که در آن واقع شده‌ایم را باید در نظر داشته باشیم.» معتمدی با اشاره به تحلیل‌های یکی از کارشناسان سینما گفت: «برخی، خطوط پژوهش را به جریان فکری دنیا القا می‌کنند. در دوره‌ای تصویر، واقعیت را بازنمایی می‌کرده است اما بعداً تصاویر واقعیات را پنهان کردند؛ مثلاً درباره جنگ ویتنام و فیلم‌های آن. در مرحله بعد با فیلم‌هایی مثل جنگ ستارگان فقدان واقعیت به تصویر کشیده می‌شود. در آخر در شکل هایپررئالیستی دیگر کاری با واقعیت ندارند. امروز اول تصویرسازی می‌شود و سپس واقعیت براساس آن شکل می‌گیرد.» معتمدی درباره ساخت سوءتفاهم بیان کرد:«وقتی قرار شد سوءتفاهم با همکاری اوج ساخته شود، ورود این سازمان در چنین سوژه‌ای برایم ارزشمند بود. کار اوج اقدام شجاعانه‌ای بود و از همین بابت از ایشان تشکر می‌کنم. امیدوارم این شهامت برای همکاری با دیگر فیلمسازان هم ادامه داشته باشد. این شهامت در برخی از نهادها وجود ندارد. حتی برخی از مدیران رسانه ملی نمی‌دانند انقلاب ما کارکرد فرهنگی دارد.» این کارگردان در پایان گفت:«مجیزگویان، وطن‌فروشان و مبتذل‌سازان سه گروهی هستند که امروز بیش از بقیه، در سینمای ایران موفق‌اند. باید از سینمای مستقل حمایت کنیم.» دکتر ضابطی‌جهرمی از کارشناسان سینما و همکاران معتمدی در دانشکده صداوسیما درباره این فیلمساز گفت:«من برای سخنرانی انتخاب نشده بودم. بدون مقدمه و با شوق زیاد منتظر روزی بودم که بتوانم فیلم استاد را تماشا کنم. می‌دانستم از این فیلم می‌آموزم و لذت خواهم برد. دلم می‌خواهد بگویم آوازه‌خوان اول نه آواز! به عنوان همکار افتخار همکاری با ایشان دارم. ما از وی اخلاق و هنر آموخته‌ایم. به یاد دارم پایان‌نامه دکترای معتمدی در حوزه فلسفه و سینما، آموختنی است. کتاب ایشان حتی نمونه خارجی ندارد. باید این کتاب به انگلیسی ترجمه شود.»
 در ادامه و دقایق پایانی این مراسم، فیلم سوءتفاهم احمدرضا معتمدی با حضور کارشناسان سینما و اساتید دانشگاه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

captcha
شماره‌های پیشین