sobhe-no.ir
دانشمندان گزارشی جامع از محیط‌زیست جهان منتشر می‌کنند

وضعیت اضطراری ما به‌دنبال بدحالی طبیعت

600‌هزار حامی فعال در کشور سال قبل 700 میلیارد تومان به یتیم‌ها کمک کردند

توزیع سبدکالای رمضان بین مددجویان کمیته امداد

سبدکالا مربوط به ماه مبارک رمضان در بین مددجویان کمیته امداد توزیع خواهد شد. این خبری بود که روز گذشته در نشست خبری معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد اعلام شد. این خبر در آستانه شروع ماه مبارک رمضان خبر خوشی برای مددجویان آسیب‌پذیری است که تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و در شرایط سخت اقتصادی که وجود دارد، می‌تواند تاحدودی از سختی‌ها بکاهد.

صبح نو

دانشمندان گزارشی جامع از محیط‌زیست جهان منتشر می‌کنند

وضعیت اضطراری ما به‌دنبال بدحالی طبیعت

دانشمندان و مقام‌های دولتی این هفته در پاریس گردهم می‌آیند تا ارزیابی مهمی از رابطه انسان با طبیعت را نهایی کنند. هیأت میان‌دولتی تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم «آی‌پی‌بی‌ای‌اس» نخستین گزارش خود از این نوع رابطه را از سال ۲۰۰۵ منتشر خواهد کرد. این گزارش ضایعات و چشم‌انداز  آینده برای طبیعت و انسان را تشریح می‌کند. یکی از نویسندگان این گزارش گفته است که متن حاضر وضعیت اضطراری‌ای را برجسته خواهد کرد که جهان ازنظر اجتماعی و اکولوژیکی با آن روبه‌روست. از دیروز، برخی پژوهشگران ممتاز درزمینه تنوع زیستی در پاریس گردهم آمده تا جزئیات گزارش خود را با نمایندگان 132 دولت نهایی کنند. نتیجه‌ای که این پژوهشگران به‌دست می‌آورند، با عنوان «خلاصه‌ای برای سیاست‌گذاران» در روز 6می (16اردیبهشت) منتشر خواهد شد. پروفسور رابرت واتسون، رییس «آی‌پی‌بی‌ای‌اس» گفته است: به نظر من، این جامع‌ترین ارزیابی از وضعیت طبیعت و موقعیت انسان در آن است. به‌گفته وی، این نخستین ارزیابی میان‌دولتی است و خیلی مؤثرتر خواهد بود؛ چون دولت‌ها کاملا در آن نقش داشته‌اند. تنوع زیستی به‌معنی همه انواع حیرت‌انگیز حیات است که می‌توان در زمین یافت و شامل تعامل آن‌ها با یکدیگر و محیط‌زیست‌شان می‌شود. این عبارت همه‌چیز از ژن‌ها و گونه‌های منفردی مثل اورانگوتان‌ها گرفته تا جمعیت‌هایی از موجودات و کل مجموعه‌های اکولوژیکی را دربر می‌گیرد که بخشی از آن هستند.
هوایی که تنفس می‌کنیم به گیاهان تولیدکننده اکسیژن بستگی دارد و بدون زنبورها برای گرده‌افشانی محصولات زراعی، چیز زیادی برای خوردن وجود نخواهد داشت. تنوع زیستی تأمین‌کننده و حفظ‌کننده آب شیرین، خاک حاصلخیز، داروها، آب‌و‌هوای پایدار و مکان‌هایی برای تفریح و اوقات فراغت است. همچنین، کل گونه‌ها به‌هم مرتبط و اغلب به یکدیگر وابسته‌اند. قارچ به حفظ خاک جنگل کمک می‌کند، خاک سالم به رشد گیاهان کمک می‌کند، حشرات گرده را از گیاهی به گیاه دیگر منتقل می‌کنند تا حیوانات از این گیاهان مصرف ‌کنند و جنگل خانه‌ای برای همه گونه‌ها باشد. ازدست‌دادن یک گونه در این زنجیره، ممکن است مهم به‌نظر نرسد؛ اما هر ضایعه‌ای این پیوندهای طبیعی سودمند برای همه ما را سست‌تر می‌کند.
در دهه ۱۹۸۰، پال و آن الریک، پژوهشگران حفاظت از محیط‌زیست گفتند اهمیت گونه‌ها برای اکوسیستم‌ها مثل اهمیت پیچ‌ومهره برای بال هواپیماست. ازدست‌رفتن یکی ممکن است مشکلی نباشد؛ اما با هر یکی که از دست می‌رود، شانس فاجعه افزایش پیدا می‌کند. اهمیت گزارش جدیدی که ارائه خواهد شد، به این دلیل است که ضایعات تکان‌دهنده‌ای را برجسته خواهد کرد که در ۵۰ سال اخیر، گریبان جهان طبیعی را گرفته است. همچنین، هشدار خواهد داد چشم‌انداز آینده برای ده‌هاهزار گونه تیره به‌نظر می‌رسد و اگر تخریب طبیعت ادامه یابد، چه تهدیدهایی متوجه بشر خواهد شد.
به‌گفته یکی از دانشمندان مشارکت‌کننده در مطالعه مذکور، این ارزیابی بر این واقعیت انگشت خواهد گذاشت که جهان اکنون با وضعیت اضطراری طبیعی و انسانی مواجه است. پروفسور اونای پاسکوال، از مرکز تغییرات اقلیمی باسک اسپانیا و از نویسندگان اصلی گزارش، اظهار کرده است: تغییرات اجتماعی و زیست‌محیطی خیلی مرتبط‌تر از آن هستند که در گذشته ترسیم کرده‌ایم. به‌گفته وی، ارزیابی حاضر نشان خواهد داد این پیوندها بر شواهد علمی قدرتمندی متکی است. این شواهد روشن‌تر از هر زمانی می‌گوید تأثیر منفی بر طبیعت که ما نیروی محرکه‌اش هستیم، به تغییرات زیانباری در رفاه بشر منجر می‌شود و برای گروه روزافزونی از جمعیت زمین، وضعیت اضطراری فقط جنبه اکولوژیکی ندارد؛ بلکه در حال تبدیل به حالتی اضطراری برای جامعه هم است.
بخش اعظم پژوهش‌ها درباره آثار این تغییرات بر گونه‌های منفرد مثل زنبورها و سایر گرده‌افشانان قبلا منتشرشده؛ اما در ارزیابی سراسری، محققان نگاهی خیلی وسیع‌تر به آنچه بر جهان طبیعی رفته دارند. براساس گزارش،‌ ۱۵۰ کارشناس از بیش از ۵۰ کشور سه سال مشغول بررسی ۱۵هزار منبع اطلاعاتی بوده‌اند. گزارش کامل که ۱۸۰۰ صفحه خواهد بود، هم‌زمان با خلاصه‌ای ۴۰صفحه‌ای منتشر خواهد شد.

captcha