sobhe-no.ir
487
دوشنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
14

خبر

مسوول سیاستگذاری یک تلویزیون اینترنتی در گفت‌و گو با «صبح‌نو»:

بهتر از «نود» نباشیم، کمتر هم نیستیم

جام‌جهانی فرصت ویژه‌ای است که همزمان با شروع آن فضاهای مختلفی تلاش می‌کنند تا با پوشش رویدادهای موجود به بهترین شکل، مخاطبان بیشتری را جذب کنند. در این روزها هر کشوری مطابق مناسباتی که دارد، توسط شبکه‌های مختلف اقدام به پخش، نقد و بررسی مسابقات و اتفاقات می‌کند. در کنار شبکه‌های تلویزیونی، مدت‌هاست که رسانه‌هایی تحت عنوان IPTV ها یا رسانه‌های تعاملی شکل گرفته است، فضایی که به تازگی با توسعه اینترنت، در ایران هم توسط چند شرکت ایجاد شده است.

صبح نو

مسوول سیاستگذاری یک تلویزیون اینترنتی در گفت‌و گو با «صبح‌نو»:

بهتر از «نود» نباشیم، کمتر هم نیستیم

جام‌جهانی فرصت ویژه‌ای است که همزمان با شروع آن فضاهای مختلفی تلاش می‌کنند تا با پوشش رویدادهای موجود به بهترین شکل، مخاطبان بیشتری را جذب کنند. در این روزها هر کشوری مطابق مناسباتی که دارد، توسط شبکه‌های مختلف اقدام به پخش، نقد و بررسی مسابقات و اتفاقات می‌کند. در کنار شبکه‌های تلویزیونی، مدت‌هاست که رسانه‌هایی تحت عنوان IPTV ها یا رسانه‌های تعاملی شکل گرفته است، فضایی که به تازگی با توسعه اینترنت، در ایران هم توسط چند شرکت ایجاد شده است.

امسال هم برای جام‌جهانی که درپیش است، برخی از این شرکت‌ها مثل آپارات، آیو و... قرار است با حضور در روسیه اقدام به تولید محتوا و برنامه‌هایی در این باره کنند، اتفاقی که با پخش زنده افتتاحیه جام‌جهانی شروع می‌شود و به مدت یک ماه ادامه دارد. این تلویزیون‌ها پیش از این با پخش زنده مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی حضور خود را در این عرصه نشان دادند،اما شیوه این پوشش‌دهی و تأمین محتوا موضوعی است که ما در «صبح‌نو» به بهانه آن به سراغ یکی از این شرکت‌ها رفتیم.

کمتر از «نود» نیستیم
آقای حامد جوادزاده، عضو شورای سیاستگذاری تأمین محتوای آیو اسپرت که سابقه طولانی در تولید برنامه برای صدا و سیما دارد، درباره فعالیت‌هایی که قرار است برای جام‌جهانی داشته باشند، به «صبح‌نو» گفت: این اتفاق شامل برنامه ویژه‌ای برای جام‌جهانی است که در ابعاد بزرگی تولید می‌شود، گستردگی‌ای که می‌توان درباره آن گفت که تا الان در «آی‌پی‌تی‌وی»‌ها سابقه نداشته است. این جدی‌ترین برنامه‌ای است که آیو اسپرت اقدام به تولید آن کرده است و کیفیت آن اگر بهتر از برنامه‌هایی که برای جام جهانی ساخته می‌شود نباشد، همتراز آنهاست.
 او با اشاره به کیفیت برنامه‌های موجود در این فضا گفت: ما در تلویزیون تولیدات با کیفیتی مثل برنامه «نود» را داریم، برنامه‌ای که شاید خیلی از کشورها هنوز نتوانسته‌اند هم‌رده آن را بسازند، در کنار این برنامه‌ها امسال فضایی مثل آیواسپرت هم اقدام به تولید برنامه‌ای کرده که در آن مهمانان و چهره‌های مختلفی از اغلب تیم‌هایی که در جام‌جهانی حضور دارند، شرکت می‌کنند. ما با تمام کشورهایی که عضو جام هستند تعامل داریم و باز هم در تلاش هستیم تا حتی با کشورهایی مثل کاستاریکا و پاناما که دیپلماسی فعالی ندارند هم ارتباط برقرار کنیم. به طور کلی می‌توانم بگویم که اگر از نود آقای فردوسی‌پور بهتر نباشیم، کمتر از آن هم نیستیم.

ممیزی‌های معقول در سایه خوش‌سلیقگی
ممیزی‌ها و چارچوب‌هایی که همیشه در صدا و سیما وجود دارد، موضوع دیگری بود که جوادزاده درباره میزان این حدود در شبکه‌های اینترنتی بیان کرد: ما هم کاملاً طبق ضوابط صدا و سیما برنامه‌ها را در فضای اینترنتی تولید می‌کنیم. آنچه که در سازمان صدا و سیما به‌عنوان ارزیابی و نظارت اتفاق می‌افتد از نظر من به‌عنوان یک کارشناس رسانه چندان بد نیستند و موارد مکتوب آن عقلانی است اما آنچه که مردم از آن شکایت دارند سلیقه‌ای است که برخی از مدیران سازمان و ناظرها دارند، با این حال ما تأکید کرده‌ایم که حتماً در این برنامه تصاویر غیراخلاقی و مواردی که نباید را پخش نمی‌کنیم، به همین دلیل ممیزی‌های ما هم مبتنی بر ممیزی‌های صدا و سیماست و در این میان تنها کمی خوش‌سلیقه‌تر عمل کردیم.
 او در ادامه با اشاره به تفاوت این دست برنامه‌ها و بحث سلیقه‌ای که از آن گفت، اضافه کرد: این سلیقه در بخش‌های مختلفی از ساختار گرفته تا گرافیک، مهمانان و... وجود دارد. در سازمان صدا و سیما یک نفر برنامه می‌سازد پنجاه نفر نظر می‌دهند و سیکل اداری پیچیده‌ای وجود دارد اما در فضایی مثل آیو این طور نیست و افراد مشخصی با تعامل و مشورت به یک نتیجه واحد می‌رسند. در هر حال ما داریم در جمهوری اسلامی و با ضوابط آن، زیر نظر صدا و سیما کار می‌کنیم، در این میان مثلاً اگر من سانسور می‌کنم یک تصویر را چندین بار نشان نمی‌دهم، بلکه تصاویر متعدد را پخش می‌کنم که در آن هم حتماً خانم‌هایی با پوشش نامتعارف یا موارد دیگری که در این دست برنامه‌ها هستند را نمایش نمی‌دهم، بلکه همانطور که گفتم تنها با سلیقه‌تر عمل می‌شود.

دستمان باز باشد، بین‌المللی می‌شویم
جوادزاده در پاسخ به این که چنین تولیداتی تا چه حد می‌توانند مثل یک نماینده از ایران برای معرفی به کشورهای دیگر باشند، گفت: در حال حاضر تقریباً تمام کشورهایی که تیم‌شان در جام‌جهانی حضور دارد، از حضور ما خبر دارند، اما این که در ابعاد بین‌المللی به‌عنوان یک سفیر عمل کنیم، من آن را بعید می‌دانم، چراکه فعلاً با شرایطی که وجود دارد ما راه زیادی برای آن که کسی ما را به‌عنوان نماینده ایران بشناسد داریم.
در قدم اول ما باید بازار داخل را آگاه کنیم، چون خیلی‌ها هستند که هنوز نمی‌دانند «آی‌پی‌تی‌وی» وجود دارد و شبکه‌ای غیر از سه در تلویزیون فوتبال پخش می‌کند، در ادامه هم باید این ابعاد را گسترش دهیم. در حال حاضر ما در آیو اسپرت حدود 50 گزارشگر متخصص داریم، اتفاقی که حتی در شبکه‌های تلویزیونی هم وجود ندارد. در این میان حتی برای بازی‌های بارسلون، منچستر و... هم نماینده‌هایی را فرستادیم و در صورت ضابطه و ادامه‌دار شدن این تعامل‌ها می‌توانیم بررسی کنیم که تا چه حد در این فضا پیش رفتیم و نماینده خوبی هستیم یا خیر.
او می‌گوید: من همیشه و از زمانی که برنامه‌ای مثل نیمروز و... را داشتم گفتم که اگر برنامه‌سازان ایران، اجازه عرض‌اندام پیدا کنند، حتماً برنامه‌هایشان کیفیت بین‌المللی خواهد داشت و اگر در این حوزه امکان فعالیت گسترده داشته باشیم، من قول می‌دهم که سلیقه تولیداتی در حد بین‌المللی را داریم.

تعامل با صدا و سیما
جوادزاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش به صورت جزیی‌تر درباره برنامه‌هایی که در پیش دارند و تعامل با
صدا و سیما، گفت: در طول جام جهانی ما هر روز حدود 10ساعت برنامه زنده داریم و با فشردگی بازی‌ها این زمان شاید حدود 6ساعت شود، با این حال این اتفاق جالب توجهی است که در یک ماه حدود 300 ساعت برنامه خواهیم داشت.
در این میان قرار است که دو بخش چهل دقیقه‌ای از محتوایی که داریم را شبکه نسیم و ورزش پخش کنند و این تعاملی است که وجود دارد. ما با سازمان صدا و سیما رفیق هستیم و همانطور که رویکرد این سازمان حمایت از ماست، ما هم در جهت خدمات‌رسانی به این سازمان قدم برمی‌داریم، چراکه«آی‌پی‌تی‌وی»‌ها ماهواره نیستند، بلکه تلویزیون‌های خصوصی‌اند که قوانین جمهوری اسلامی را رعایت می‌کنند.

captcha
شماره‌های پیشین