sobhe-no.ir
413
یکشنبه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
7
گزارش «صبح نو» از معمای آمبولانس‌های وارداتی که ترخیص نمی‌شوند

آژیر قرمز برای آژیرهای خاموش

گمرک‌های کشور از هر چیزی چه شخصی چه دولتی و چه عام المنفعه‌ها گمرکی می‌گیرد، این در حالی است که با اوضاع نابسامانی که سیستم اورژانس کشور دارد بیشتر از 300 آمبولانس در گمرک‌های مختلف کشور خاک می‌خورد و طعمه فرسودگی می‌شوند.

قاب خبر

صبح نو

گزارش «صبح نو» از معمای آمبولانس‌های وارداتی که ترخیص نمی‌شوند

آژیر قرمز برای آژیرهای خاموش

گمرک‌های کشور از هر چیزی چه شخصی چه دولتی و چه عام المنفعه‌ها گمرکی می‌گیرد، این در حالی است که با اوضاع نابسامانی که سیستم اورژانس کشور دارد بیشتر از 300 آمبولانس در گمرک‌های مختلف کشور خاک می‌خورد و طعمه فرسودگی می‌شوند.

 


جالب است که این آمبولانس‌ها یکسال است که خاک می‌خورند و حتی برخی از آنها تاریخ مصرفشان رو به پایان گذاشته چراکه بیشتر از حد دچار فرسودگی شده‌اند. هزینه‌های میلیاردی مردم با سیستم لنگ و بی‌مسوول پای بساط کسانی خرج شده که امروز کسی توان مقابله با آنها را ندارد حتی وزیر بهداشت!

گلایه وزیر
وزیر بهداشت باگلایه از وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفته بود: «ما از وزارت صنعت گلایه داریم چون از سال ۹۴ حدود ۴۸ میلیارد تومان به یکی از شرکت‌های تابعه این وزارتخانه پرداخته کرده‌ایم که ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس وارد کند اما هنوز خبری از آن نیست در حالی که مدتی پس از آن خود وزارت بهداشت اقدام کرد و در مدت کوتاهی بیش از هزار دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس اضافه کرد. امیدوارم در سال‌۹۷، هزار دستگاه دیگر به این سیستم اضافه کنیم. دکتر‌سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه در زلزله اخیر درخشان‌ترین دستگاه در منطقه عملیاتی بهداشت و درمان بوده است اضافه کرد: «روزانه بیش از ۲۰۰۰ مأموریت و ۷۰۰۰ تماس و هدایت بیمار به بیمارستان‌ها از طرف کادر اورژانس انجام می‌شود اما بخشی از این بیمارستان‌ها امکان پذیرش بیمار ندارند و امیدواریم شورای جدید شهر و شهردار به این معضل توجه ویژه‌ای نشان دهند. تهران توسعه یافته و آنچه باید برای آن تاکنون انجام می‌شد سرعت بیشتری به خود گیرد. در دوره قبلی شهرداری از کمک‌های شهردار و شورای شهر بهره مند شدیم اما ناقص بوده است.»

خرابی در گمرک
آقای محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شرایط نامناسب اورژانس کشور، گفته است: «کمبود امکانات و تجهیزات اورژانس خدمات رسانی به مجروحان سوانح رانندگی را دچار مشکل می‌کند. با توجه به گستردگی کشور و حجم وسیع تصادفات که در این حوزه نیز درمیان کشورهای دیگر رتبه اول را داریم و همچنین نبود امکانات کافی در برخی از مراکز امدادی پس در این شرایطی منصفانه نیست که اورژانس دچار مشکلات باشد.» وی با اشاره به اینکه وزارت صنعت ومعدن بوروکراسی اداری در تحویل آمبولانس‌های خریداری شده توسط وزارت بهداشت را با هدف حفظ جان مردم کاهش دهد، اضافه کرد: «البته پیشنهاد می‌شود وزارت بهداشت و درمان نیز قبل از هر اقدامی، مشکلات را با گمرک یا هردستگاه دیگر در این موارد حل کند، متأسفانه نمونه‌هایی از آمبولانس‌ها مشاهده شده که به دلیل توقف طولانی در گمرک دچار مشکل شدند.»

نبود بودجه
جمالی نوبندگانی اضافه کرد: «درحال حاضر تعدادی از آمبولانس‌های امدادی کشور مستهلک شدند، بنابراین باید به طورحتم برای این آمبولانس‌ها جایگزین‌هایی را در نظر گرفت، ضمن اینکه برخی آمبولانس‌ها نیز برای انتقال بیمارانی که شرایط نامناسبی دارند؛ ازامکانات و تجهیزات کافی برخوردار نیستند، بنابراین کیفیت دستگاه‌های آمبولانس باید مطابق با استانداردهای روز دنیا پیشرفت کند.» وی با بیان اینکه در حوزه نیروی انسانی فعال در اورژانس نیز کمبودهایی وجود دارد، گفته است: «متأسفانه یکی از مشکلات فعلی اورژانس عدم بودجه کافی است، ضمن اینکه در شهرهای بزرگ نیز مشکلات ترافیکی برای اورژانس دردسرهایی را به وجود آورده است؛ زیرا ترافیک اجازه حضور به موقع آمبولانس درمحل حادثه را نمی‌دهد، هرچند که نسب به گذشته شرایط بهبود پیدا کرده اما درحال حاضر نیز به دلیل مشکلات ترافیکی آمبولانس به موقع به محل حادثه نمی‌رسد.» این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه میزان آمبولانس هوایی نیز قابل قبول نیست، افزود: «برخی شهرستان‌ها فاصله بسیاری با مرکز استان داشته و بدون آمبولانس هوایی نمی‌توان به موقع خدمات درمانی را به بیمار ارائه داد.»

هزینه دارد
آقای عبدالرضا محمدی، رییس اداره آمبولانس و تجهیزات سازمان اورژانس کشور هم درباره عدم ترخیص آمبولانس‌ها از گمرک به روزنامه صبح نو می‌گوید: «گمرک که از خدا می‌خواهد که هر چه زودتر انبارهایش خالی شود اما متأسفانه شرکتی که در مناقصه برنده شده و باید آمبولانس‌ها را از گمرک ترخیص و به ما تحویل دهد به دلیل اینکه برایشان هزینه در پی دارد در این خصوص کاری انجام نمی‌دهند.» او با اشاره به آمبولانس‌هایی که در گمرک شهریار خوابیده‌اند یادآور می‌شود: «به دلیل اینکه شرکت ایران خودرو دیزل در مناقصه برنده شده ترخیص این خودروها نیز وظیفه ایران خودرو دیزل است اما متأسفانه از قرارداد این شرکت خیلی وقت است که گذشته و هنوز آمبولانس‌ها به وزارت بهداشت تحویل داده نشده است.»

300 آمبولانس خاک می‌خورد
محمدی با اشاره به تعداد دستگاه‌ها آمبولانس‌هایی که در گمرک موجود هستند، می‌گوید: «با توجه به اطلاعاتی که به ما داده شده از حدود 800 دستگاه آمبولانس قراردادی 300 دستگاه به گمرک وارد شده است، اگرچه با ایران خودرو در این خصوص چند بار مکاتبه کردیم که هم ما و هم پایگاه‌های ما نیاز شدید به آمبولانس‌ها داریم اما هنوز از سوی شرکت ایران خودرو دیزل در خصوص تحویل آمبولانس‌ها کاری انجام نشده به همین دلیل پایگاه‌های ما با مشکل برخورده‌اند. آمبولانس‌های فرسوده زیادی داریم به همین منظور آمبولانس‌های جدید باید جایگزین قدیمی‌ها شوند.» رییس اداره آمبولانس و تجهیزات سازمان اورژانس کشور اضافه می‌کند: آخرین باری که قرار بود شرکت ایران خودرو دیزل به ما آمبولانس تحویل دهد پایان دی‌ماه بود اما از این زمان هم 15 روز گذشته و ما هنوز خودرویی تحویل نگرفته‌ایم. طبق قراردادها همه هزینه‌ها را پرداخت کرده‌ایم و وزارتخانه هیچ گونه بدهی معوقه‌ای به شرکت‌هایی که در مناقصه برنده شدند، ندارد. او ادامه می‌دهد: وزارت بهداشت از سال 93 قراردادهایی از شرکت‌های برنده شده در مناقصه دارد که آمبولانس‌های آن در منطقه آزاد ارومیه، آبادان، تبریز، کیش و زاهدان در گمرک خوابیده و به ما تحویل نداده‌اند. محمدی با اشاره به اینکه دو هفته گذشته به کیش رفتیم و رایزنی‌هایی با منطقه آزاد در خصوص ترخیص آمبولانس‌ها انجام دادیم، یادآور می‌شود: منطقه آزاد اعلام کرد که گمرک هیچ مشکلی برای ترخیص این آمبولانس‌ها ندارد و تنها شرکت‌هایی که در این خصوص به ما تعهد دارند باید نسبت به ترخیص آمبولانس‌ها اقدام کنند. او در پاسخ به این سؤال که آیا به آمبولانس‌ها آسیبی وارده شده یا خیر، می‌گوید: این ماشین‌ها در پارکینگ‌های مسقف نیستند و در هوای آزادند بدون تردید آسیب می‌بینند چراکه آمبولانس از سال تولید 10 سال بیشتر عمر ندارد و اگر از عمر آن بگذرد بر اساس استانداردهای جهانی دیگر نمی‌توان از آن به عنوان ماشین آمبولانس استفاده کرد. هم اکنون آمبولانس‌های موجود در کشور از نظر استاندارد به دلیل فرسودگی آمبولانس نیستند. محمدی با اشاره به موضوع آسیب‌های وارده به خودروها تصریح می‌کند: خسارت‌ها را باید شرکت ایران خودرو پرداخت کند اما ما معتقدیم اگر این شرکت به تعهد خود عمل کند کلاه‌مان را هم باید بالا بیندازیم. او به میزان هزینه‌های انجام شده برای هر دستگاه خودرو اشاره می‌کند و می‌گوید: حداقل هزینه اولیه هر دستگاه حدود 300 میلیون تومان است.  رییس اداره آمبولانس و تجهیزات سازمان اورژانس کشور تأکید می‌کند: از وزارت صنعت به دلیل عدم همکاری گلایه داریم و معتقدیم آنقدر که شرکت ایران خودرو دیزل ما را اذیت کرده شرکت‌های خصوصی که از آنها خرید می‌کنیم ما را اذیت نمی‌کنند. با وجود ناوگان فرسوده اورژانس آمبولانس‌های نو در گمرک خاک می‌خورند و مستهلک می‌شوند، از طرفی هم جان و هم پول بیت المال به باد می‌رود. کسی هم زورش به سیستم مریض ایران خودرو نمی‌رسد که بتواند حق مردم را از آنها بگیرد.

 

captcha
شماره‌های پیشین