sobhe-no.ir
413
یکشنبه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
6
دعوای جایگاه داران با بانک ملت بر سر تأخیر تسویه حساب دستگاه‌های کارتخوان بالا گرفت

خطر سوخت کارت

شهرداری گامی دیگر برای گران شدن زندگی در شهر تهران برداشت

اوج‌گیری سرعت گرانی بلیت مترو

لایحه‌ای که شهرداری برای قیمت کرایه مترو پیش‌بینی کرده، شامل بندها و تبصره‌هایی است، درست مثل طرح ترافیک که در آن موضوع استفاده در ساعت‌های پیک و غیرپیک مطرح‌شده است. ارائه تخفیف برای سفر با مترو در ساعات غیرپیک یا ارائه تخفیف در روزهای تعطیل از جمله این بندها و تبصره‌هاست. مسائلی که البته هنوز تا تصویب در شورای شهر چند قدمی فاصله دارند، نکته جالب توجه در این لایحه افزایش 120 درصدی بعضی از سفرهاست. در این لایحه پیشنهاد شهرداری برای سفر حومه به تهران هم با افزایش 88 درصدی روبه‌رو بوده است.

صبح نو

شهرداری گامی دیگر برای گران شدن زندگی در شهر تهران برداشت

اوج‌گیری سرعت گرانی بلیت مترو

لایحه‌ای که شهرداری برای قیمت کرایه مترو پیش‌بینی کرده، شامل بندها و تبصره‌هایی است، درست مثل طرح ترافیک که در آن موضوع استفاده در ساعت‌های پیک و غیرپیک مطرح‌شده است. ارائه تخفیف برای سفر با مترو در ساعات غیرپیک یا ارائه تخفیف در روزهای تعطیل از جمله این بندها و تبصره‌هاست. مسائلی که البته هنوز تا تصویب در شورای شهر چند قدمی فاصله دارند، نکته جالب توجه در این لایحه افزایش 120 درصدی بعضی از سفرهاست. در این لایحه پیشنهاد شهرداری برای سفر حومه به تهران هم با افزایش 88 درصدی روبه‌رو بوده است.

هر روز بسیاری از مردم تهران برای جابه‌جایی در شهر از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، یکی‌تاکسی، یکی اتوبوس و دیگری مترو را تا به مقصد برسند، طی سال‌های گذشته با افزایش مشکلات اقتصادی در جامعه، استفاده از حمل‌ونقل عمومی توسط اقشار کم توان جامعه به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی شهروندان تبدیل شده و همه به تناسب نیازهای روزمره خود از این بخش استفاده می‌کنند.
با توجه به حجم بالای ترافیک در شهر تهران ،مردم استفاده از مترو را با وجود همه کمی و کاستی‌هایش به دیگر حمل‌ونقل‌های عمومی ترجیح می‌دهند چراکه این‎گونه می‌توانند در زمان مناسب‌تری به کارهای روزمره خود برسند.
اگر در طول روز سفری با مترو داشته باشید متوجه ازدحام بیش از حد مردم در ایستگاه‌های مختلف می‌شوید، متاسفانه این روزها خبرهایی مبنی بر گرانی مجدد بلیت مترو به گوش می‌رسد هرچند که این خبر هنوز به صورت رسمی تأیید نشده اما باید توجه داشت که تأیید شدن آن از سوی مسوولان شهری می‌تواند آسیب جدی به اقشار کم‌توانی بزند که استفاده از مترو را در اولویت برنامه‌های خود دارند .
افزایش 120درصدی
این روزها هرچه به تصویب لایحه بودجه سال 97 شهرداری تهران در شورای شهر تهران، ری و تجریش نزدیک می‌شویم مباحث گوناگونی از افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌و‌نقل عمومی به گوش می‌رسد. هنوز‌مشخص نیست لایحه‌ای که شهرداری تهران برای قیمت کرایه مترو پیش‌بینی کرده چه میزان است و شامل چه بندها و تبصره‌هایی می‌شود.
آقای افشین حبیب‌زاده، عضو شورای شهر تهران، ری، تجریش با اشاره به خبر افزایش ۱۲۰ درصدی نرخ حمل‌و‌نقل عمومی واکنش نشان داده و گفته است: «در‌باره احتمال افزایش ۱۲۰ درصدی نرخ حمل‌و‌نقل عمومی و اینکه شهرداری لایحه‌ای پیش‌بینی کرده تا‌این بار قیمت حمل‌و‌نقل عمومی را افزایش دهد، این‌خبر صحت ندارد و تا الان خبری مربوط به افزایش ۱۲۰ درصدی حمل‌و‌نقل عمومی به‌دست ما نرسیده است. او اضافه می‌کند: تغییر نرخ همه ساله باید تا ۱۵ بهمن به شورا ارائه تا تصویب شود و این موضوع در دستور کار شورا هم هست؛ البته قرار است نرخ‌ها افزایش پیدا کند، اما این افزایش ۱۲۰ درصدی نخواهد بود و قطعاً افزایش نرخ‌ها معقولانه خواهد بود. این نرخ هنوز در صحن مطرح نشده و شاید در جلسه بعدی شورا مطرح شود.

وظیفه همگانی
آقای علی امام مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه مدیران و کارشناسان مسائل شهری بارها تاکید کرده‌اند که موثرترین راهکار کاهش ترافیک و آلودگی هوا، توسعه‌حمل‌ونقل عمومی و به‌ویژه متروست، می‌گوید: متاسفانه آنچه امروز شاهد هستیم این است که این مهم کمتر مورد اهمیت و حساسیت مسوولان کشوری قرار می‌گیرد. او اضافه می‌کند: نیم نگاهی به بودجه محقق شده مترو در کلانشهرها در سال جاری و همچنین پیشنهادات بودجه‌ای دولت و مجلس برای سال ۹۷ گواه آن است که عملاً پروژه توسعه قطار شهری در کلانشهرها برای سال پیش رو با اما و اگرهای فراوانی همراه خواهد بود و بدون بازنگری در لوایح مالی مربوطه، امکان توسعه کمی و کیفی مترو با سرعتی که نیاز امروز است، فراهم نمی‌شود.

بودجه گمشده
او با اشاره به اینکه کمیسیون عمران مجلس، پیشنهادات خوبی را در برنامه توسعه حمل‌ونقل ریلی سال آینده گنجانده بود که متاسفانه شنیده می‌شود کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 ، بسیاری از آنها را قلع‌و‌قمع کرده است، ادامه می‌دهد: به طور مثال برای نوسازی و تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی مبلغ 300میلیون دلار در نظر گرفته شده بود و در بخش دیگری از پیشنهادات کمیسیون عمران، به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و اعطای تسهیلات برای اجرای طرح‌های حمل‌ونقل عمومی اشاره شده که مبلغ آن معادل ریالی 3 میلیارد دلار ذکر شده است، همچنین قرار بود صندوق توسعه حمل‌ونقل با هدف تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی حمل‌ونقل عمومی تا سقف مبلغ 5000 میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی را به صورت ارزی و ریالی در بازارهای بورس داخلی و خارجی منتشر و منابع حاصل را صرف اجرای طرح‌های مصوب هیات عامل صندوق کند که تمام این موارد در کمیسیون تلفیق مجلس تعدیل شدند.
امام با بیان اینکه اعداد و ارقام نشان می‌دهد کل اعتبار پیشنهادی دولت در لایحه بودجه سال آینده برای توسعه خطوط اولویت دار متروی تهران، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تأمین تجهیزات و واگن و احداث قطار حومه‌ای در شهرهای اقماری به 229 میلیارد تومان می‌رسد، گفته است: البته در بهترین حالت، حداکثر نیمی از مبلغ مصوب، تخصیص پیدا می‌کند و این در حالی است که اعتبار پیشنهادی کمیسیون عمران مجلس برای تمام این موارد 2700 میلیارد تومان بود.
او یادآور می‌شود: مشکلات متروی پایتخت وقتی بیشتر ملموس می‌شود که بدانیم از کل بودجه ۲۳۰۰ میلیارد تومان شرکت راه آهن شهری تهران و حومه که توسط شهرداری تهران در نظر گرفته شده است، تا این لحظه کمتر از 30 درصد آن به‌صورت نقد (یعنی مبلغی حدود 820 میلیارد تومان) محقق شده است.

فشار به قشر ضعیف
آقای عباسعلی ابونوری کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیرات افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی بر مردم تهران و اقشار کم توان به روزنامه صبح نو می‌گوید: متاسفانه گاهی تصمیم گیری‌های مدیران ما حالت انفجاری پیدا می‌کند درحالی‌که به‌صورت قطعی در درجه اول باید قیمت سوخت افزایش یابد. زمانی که قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند چگونه می‌توان انتظار نداشت که قیمت کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی افزایش پیدا نکند! متاسفانه باید در نظر گرفت که با افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو آسیب‌هایی که به افراد ضعیف جامعه وارد می‌شود غیر قابل جبران است، به همین منظور مسوولان باید به دنبال راهکار بهتری درباره کسب درآمد از حمل‌ونقل عمومی باشند.

captcha
شماره‌های پیشین