sobhe-no.ir
383
یکشنبه، ۰۳ دی ۱۳۹۶
14

حکایت کیفیت ضبط غریبانه

در گفت و گوی «صبح نو» با حمید غلامعلی مطرح شد

توقیف آلبوم خلیج‌فارس و بازگشت دوباره

در اواخر دهه هفتاد، انقلابی در حوزه موسیقی صدا و سیما رخ داد و خوانندگانی با صداهای تازه و البته آشنا وارد شدند و طرفدارانی هم به دست آوردند. در این میان اما خوانندگانی بودند که قبل از این انقلاب موسیقایی آمده و مطرح هم شده بودند. آقای حمید غلامعلی یکی از آنهاست. وی با قطعات «وسعت سبز»، «مادر»، «قبیله عشق» و...مطرح شد و به یکباره از حوزه موسیقی فاصله گرفت. وی با فیلم‌های «غریبانه»، «بالاتر از خطر»، «حامی» و برنامه تلویزیونی «زیر گنبد کبود» هم همکاری موسیقایی داشته است. غلامعلی چند وقتی است که مجدد فعالیت خود را آغاز کرده و به همین بهانه با وی گفت و گو کرده‌ایم.

صبح نو

حکایت کیفیت ضبط غریبانه

آن زمان استودیوی زیادی در اختیار ما نبود. تا جایی که بیاد دارم چهارتا استودیو داشتیم. شامل استودیو پاپ، استادیو بل و صبا و بعداً چکاوک اضافه شد که فکر می‌کنم مربوط به حوزه هنری بود. با همین چهار استودیو (غیر از استودیوهای صداو سیما) با وجود فعالیت مستمر آقای لاچینی و اینکه در آن زمان ایشان امکان این را نداشت که با شرایط زمانی محدود این استودیوها کار کند، کارها را در استودیوی خانگی خودشان ضبط می‌کردند و البته امکانات ۲۰ سال پیش با امروز خیلی فرق داشت. برای همین کیفیت قطعات کمی متفاوت از کارهای دیگر بود. امروز شما می‌توانید بهترین کیفیت را با یک کامپیوتر و تعدادی سخت افزار دیگر که خیلی به راحتی می‌شود پیدا کرد، به دست بیاورید.

خوانندگان نسل جدید
من روی اسم حساسیت ندارم و شاید سبک و صدای خیلی‌ها را دوست داشته باشم که حتی خواننده را نشناسم؛ ولی بین شناخته شده‌ها تعدادی از کارهای فریدون آسرایی، محسن یگانه خصوصاً کار معروفش بهت قول می دم یا رضاصادقی مثل وایسا دنیا، تعدادی از کارهای آقای خواجه امیری و آقای چاوشی در سنتوری  را می‌پسندم. می دانید فقط این مهم نیست که آهنگ خوب باشد بلکه ترکیب شعر و موسیقی و صدای خواننده و تنظیم باید خوب دربیاد.

موسیقی در خلوت  
من غالباً رادیو گوش می‌کنم و اگر خانواده هم با من همراه باشند، جمعی تصمیم می‌گیریم چی گوش کنیم و در مورد قطعات نظر می‌دهیم. در تنهایی هم معمولاً موسیقی کلاسیک را ترجیح می‌دهم و عاشق این سبک موسیقی هستم.  

معیارها
جالب اینجاست که خیلی شبیه شده، به هرحال من تأثیر گذار بودم. فرزندانم مدتی آموزش نوازندگی دیدند ولی جدی دنبال نکردند؛ ولی ما با هم در مورد ترانه‌ها صحبت می‌کنیم. در ارتباط با شعر، ملودی، تنظیم و حتی صدابرداری و میکس قطعات نظر می‌دهیم. اونجوری نیست که به شهرت خوانندگان اهمیت دهند شاید از قطعه‌ای خوششان بیاید که گمنام هم باشد.

شعرای قدیمی
اگر شعری پیدا کنم که ملودی خوبی رویش بنشیند و با صدایم هماهنگی داشته باشد، بله. به عنوان مثال، قطعه‌ای برای فیلم سفر به چزابه با آهنگسازی هنرمند عزیز آقای پیروز ارجمند اجرا کردم که از شعر سلسله‌موی دوست از آثار سعدی شیرازی استفاده شده بود. این اشعار زمان ندارند و همیشه تازگی دارند. فقط باید مراقب باشیم که حق مطلب را ادا کنیم.

از فرهنگسرای بهمن
بعد از اینکه سال ۶۳ به رادیو رفتم، اولین فعالیت‌هایی که در گروه کر داشتم از سال ۷۰ در گروه کر فرهنگسرای بهمن با رهبری آقای مهدی شمس نیکنام بود که حدود سه سال در این مکان فعالیت کر انجام می‌دادیم. بسیار دوره خوبی بود و خیلی تجربه‌های خوبی به دست آوردم و همان اجراها هم باعث شدند که با هنرمندان خوبی آشنا بشوم و بعدها باهم کار کنیم؛مثل آقای محمدرضا عقیلی که اولین قطعاتی که با تصویر تلویزیونی اجرا کردم، از کارهای ایشون بود و از نوازندگانی بود که در ارکستر  فرهنگسرای بهمن حضور داشت.
 آن دوران به خاطر اینکه به ارکستر و گروه کر اهمیت داده شده بود تجربیات خوبی برای همه ما به همراه داشت و برنامه‌های خوبی اجرا کردیم‌. متاسفانه بعدها به دلیل کمبود بودجه یا هرچیز دیگری، جمع شد ولی موجب آشنایی هنرمندان با یکدیگر شد.

captcha
شماره‌های پیشین