sobhe-no.ir
223
یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
16

صبح نو

انتظارات مردم از مناظره های تلویزیونی

مناظره های تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نسبت به سایر ساختارهای برنامه سازی در رادیو و تلویزیون از همه جذاب تر، پرطرفدارتر و نماد جریان آزاد اطلاع رسانی است.

این نوع برنامه ها در سالیان اخیر برابر نظرسنجی­ها نقش کلیدی در پیروزی نامزد نهایی داشته است. حال با توجه به این اهمیت و میزان بیننده آن سوال این است که مناظره چگونه می تواند به انتظارات مردم پاسخ درست دهد؛

  1. چالشی بودن مناظره ها: بی شک مناظره باید صریح، شفاف، صادقانه و نمادی از جدال احسن باشد.

مناظره جای سخنرانی، خطابه خواندن یا قرائت بیانیه نیست. نامزدها باید در فرصت محدود هم به پرسش ها پاسخ دهند و هم به نقد و بررسی دیدگاههای یکدیگر بپردازند. پس مناظره کلیشه ای، خنثی و تشریفاتی فایده ندارد.

  1. به مسایل اصل کشور بپردازد؛ در میان صدها مساله که در اداره و مدیریت کشور وجود دارد مردم توقع دارند نامزدها و صدالبته صدا و سیما مسایل کلیدی و اصلی کشور را دستور کار مناظره قرار دهد؛ بیکاری، تورم، گرانی، رکورد واحدهای تولیدی، واردات بی­رویه، کاهش صادرات غیر نفتی، مهاجرت ( مهاجرت از روستا به شهرها و حاشیه نشینی) کوچ نخبگان و یا فرار مغزها به خارج از ایران، مالیات، خصوصی سازی و سپردن کارها بدست مردم، کوچک شدن اندازه دولت و کاهش شدید انحصارات دولتی، مبارزه قاطع و کارآمد با فساد سیاسی و اقتصادی نهادینه شده، نظارت موثر و کارآمد، دولت مقتدر و مردمی و لوازم آن، صیانت از ارزش­ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، جایگاه فرهنگ و هنر در نظام برنامه­ریزی کشور و میزان تخصیص اعتبارات، مقابله با رانت­خواری و فامیل بازی، انقلاب اداری و کارآمدسازی دستگاههای دولتی و در خدمت مردم بودن و دهها مساله از این ها باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا مردم امکان انتخاب اصلح را به معنای واقعی داشته باشند.
  2. رعایت اخلاق مناظره، مردم توقع دارند 6 نامزد انتخابات که همه از میان چهره های شناخته شده و با گرایش های مختلف سیاسی کشور هستند و سابقه سالیان متمادی کار و مسئولیت در کشور دارند " اخلاق" را سرلوحه همه امور قرار دهند. از تخریب و سیاه نمایی جلوگیری شود. به احوال شخصیه نامزدها ورود ننمایند. عملکرد قابل تقدیر را بیان و ناکامی ها را با آمار و ارقام صحیح و درست مورد نقد قرار دهند. توسل به شیوه های عملیات روانی و تخریب یکدیگر را یک سره ممنوع بدانند و بجای نفی دیگران و رقیبان به اثبات برنامه ها و کارآمدی خود بپردازند. البته بیان این سخن به معنای نادیده انگاشتن انتقادهای صریح به عملکردهای اجرایی نمی­باشد.
  3. ممنوعیت وعده های کاذب: واقعیت آنست که برخی نامزدها سوار بر موج عوام گرایی و پوپولیسم شکار آراء را مدنظر خود قرار می­دهند. این امری خلاف دین و عقل و با جوانمردی و مردانگی نمی خواند. چند برابر شدن یارانه ها ( که اصل آن محل تامل و بررسی است)، ایجاد اشتغال چند میلیونی در ظرف یک سال، حل مشکلات اساسی کشور در 100 روز، همه و همه وعده های کاذب و غیر عملی است. انتظار مردم آنست که اگر نامزدی از این جنس سخنان و وعده­ها مطرح کرد با نقد عالمانه و مستدل سایر نامزدها روبرو شود و مردم با یک نه بزرگ این قبیل افراد و رویکردهای عوام گرایانه را برای همیشه از صحنه رقابت­های سیاسی کنار بگذارند.
  4. بیان مزیت و کارنامه برتر نامزدها. مردم می خواهند از میان 6 نامزد و برنامه های آنها در روز 29 اردیبهشت در پای صندوق های رای یک نفر که حاضر اکثریت است برگزیده شود و این امر مستلزم آنست که نامزدها نقاط قوت، ویژگی­های کابینه و تیم دولت، برتری­های برنامه های هر یک از نامزدها را به صورت مقایسه­ای و تطبیقی ببیند و تصمیم بگیرند و این امر مهمی است که نباید از نگاه صدا و سیما و نامزدها مغفول بماند.

به قلم دکتر علی دارابی

captcha
شماره‌های پیشین