sobhe-no.ir
151
سه شنبه، ۰۷ دی ۱۳۹۵
8

خبر

نگاهی به حمل‌ونقل عمومی پایتخت

بدهی دولت به ترافیک تهران پرداخت می‌شود؟

حال تهران خوب نیست و این موضوع را همه می دانند؛ اما کسانی که باید راه چاره برای حال بد تهران پیدا کنند، دست روی دست گذاشته اند. علت های قفل شدن خیابان ها و آلودگی هوا مشخص است و همه آن را از بر هستند. راهکارها هم مشخص است؛ اما اجرایی کردن آن به بودجه نیاز دارد. بودجه ای که چند سالی می شود دولت ها (هم دولت فعلی و هم دولت قبلی) از پرداخت آن به شهرداری شانه خالی می کنند و برای همین همچنان بخش حمل و نقل عمومی تهران چه در بخش اتوبوسرانی، چه تاکسیرانی و چه مترو دچار کمبودهایی است که گفته می‌شود به احتمال زیاد با پرداخت بدهی دولت به شهرداری قابل حل خواهدبود. شش سال می شود مترو در انتظار اختصاص سهم ۲ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی است که از سوی مجلس هشتم در سال 89 مصوب شد. در کنار این مبلغ بدهی، سهمیه سالانه بودجه را هم که هر سال کمتر از سال قبل از سوی دولت به شهرداری پرداخت می شود،اضافه کنید که موجب شده حال تهران هر روز بدتر از دیروز شود.

سیاست زدگی با چاشنی بی‌تدبیری

ترافیک تهران هم سیاسی شده است!

صبح نو

سیاست زدگی با چاشنی بی‌تدبیری

ترافیک تهران هم سیاسی شده است!

 
ابتدای هفته، آقای رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران در توئیتی که در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت، از نقش شهردار تهران در برکناری رییس پلیس راهور تهران خبر داد! او نوشت: «با فشار قالیباف، فرمانده پلیس راهور تهران عوض شد و به‌دنبال آن شاهد ترافیک سنگین در شهر طی یک‌ماه گذشته هستیم، هدفشان چیست؟»
هرچند که اظهارنظر مطرح شده در راستای مأموریت حافظی موجی جدید علیه شهرداری تهران ایجاد کرد اما بیش از آن که تهمت برای شهرداری تهران باشد، مسوولان نیروی انتظامی را نشانه گرفته است. تا جایی که مسوولان ارشد نیروی انتظامی به اظهارات اصول‌گرای سابق شورای شهر تهران واکنش نشان دادند و سردار حسین ساجدی نیا در جمع خبرنگاران درباره اظهارات یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه ترافیک تهران مصنوعی است و پلیس راهور ناکارآمد است، اظهار کرد: ضمن تشکر از اعضای شورای شهر که در مسائل امنیتی،‌ پلیسی و ترافیکی با فرماندهی انتظامی تهران همسو هستند، تنی چند از اعضای شورا اظهاراتی را بیان کردند که همان پاسخی که اعضای شورای شهر به این تعداد دادند کافی است. وی خاطرنشان کرد: بدون شک حق پیگیری این اظهارات و موضوع برای پلیس محفوظ است.

انتقاد پلیس: ما را وارد بازی‌های خود نکنید!
سخنگوی نیروی انتظامی هم در نشست خبری خود یادی از حافظی کرد و درباره وضعیت ترافیکی پایتخت و حواشی اخیر نیز با تکذیب اظهارات عضو شورای شهر درباره فشار شهرداری به پلیس برای تغییر رییس پلیس راهور تهران گفت: «درخواست ما این است که افراد از اعلام اخبار غیرمرتبط در حوزه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی خودداری کرده و پلیس را که کارهای مهم‌تری دارد وارد بازی‌های خود نکنند.» سخنگوی ناجا با بیان اینکه ترافیک شامل مؤلفه‌های گوناگونی است، اظهارکرد: «طراحی شهری تهران، شکل خیابان‌ها، اقلیم و ... در ترافیک مؤثر است و 45 هزار نیروی پلیس راهور پایتخت در این حوزه فعالیت می‌کنند.»

هجمه علیه مهمان تازه وارد!
اما ریشه همه این انتقادها به جلسه شنبه این هفته شورای شهر برمی گردد که رییس راهور تهران که تازه یک ماه است این مسوولیت را برعهده گرفته، مورد هجمه برخی از اعضای شورای شهر قرار گرفته بود. خبرگزاری تسنیم در انتقاد از این ماجرا در مطلبی با عنوان «مهمان کشی در بهشت» نوشت: «گرچه حضور رییس پلیس راهور تهران به تنهایی در جلسه علنی‌ شنبه شورای شهر تهران، بدون معاونان و مشاورانش، از یک سو حرکتی غیرحرفه‌ای بود و از سوی دیگر دلایل تکراری وی درباره ترافیک اخیر تهران که به گفته برخی‌ها، عجیب و غیرعادی است، راه را برای ضربه زدن اعضای شورای شهر به پیکره پلیس، باز کرد ولی چند سؤال جدی درباره این جلسه مطرح است که شائبه سیاسی بودن اصل ماجرا را بیش از پیش در اذهان متبادر می‌کند.»
هرچند که موج ایجاد شده منشأ سیاسی داشته و با هدفی سیاسی مطرح می‌شود ولی واقعیت آن است که ریشه بخشی از ترافیک بزرگ‌نمایی شده تهران به مدیریت‌های قبلی برگشته و ربطی به یک ماه گذشته و رییس جدید پلیس راهور تهران ندارد. پیش از آغاز دوره زمستانی آلودگی هوا، مدیران پایتخت تلاش کردند تا با اجرای طرح LEZ و ممانعت از ورود خودروهای بدون معاینه فنی در شهر، جلوی بخشی از آلودگی پایتخت را بگیرند تا حداقل سهم خود را در بهبود هوای تهران ایفا کنند اما پس از مدت‌ها طرح و برنامه ریزی، به یک‌باره سردار حسینی رییس سابق راهور تهران در مهرماه امسال به رسانه‌ها اعلام کرد: به دلیل ازدحام مراجعه‌کنندگان در مراکز معاینه فنی تا اطلاع ثانوی اجرای طرح LEZ متوقف شد و در آینده با اعلام شرایط جدید این طرح اجرا می‌شود و رانندگانی که تا کنون به وسیله دوربین‌ها جریمه شده‌اند جریمه آنان وارد نمی‌شود.» تصمیمی که این روزها دودش به چشم مردم پایتخت می‌رود و علاوه بر آن مردم را نسبت به عزم مسوولان برای اجرای طرح‌های مشابه بدبین می‌کند! طرح‌های بعدی نیز ممکن است از سوی مردم جدی گرفته نشود زیرا مردم تجربه لغو دقیقه نودی این طرح را دارند.

 

captcha
شماره‌های پیشین