پرداخت نکردن بودجه های مصوب حمل و نقل عمومی تهران از سوی دولت موجب شده تا هر روز تهران با معضل جدیدی در حمل و نقل روبهرو شود. آنطور که مسوولان مترو گفتهاند دولت باید 50درصد از هزینههای ساخت مترو را بپردازد ولی از ابتدای سال تاكنون ریالی پرداخت نكرده است. قوانین زمینمانده برای توسعه مترو سالهاست از سوی رؤسای جمهور نادیده گرفته میشوند و فقط بر پرونده بدهیهای دولتی به كلانشهرها میافزایند. قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حملونقل ریلی عمومی شهرها مصوب اسفند 88، از بزرگترین مصداقها در فراموشی بودجه متروست كه بهرغم اختصاص 2میلیارد دلار به بودجه مترو، از سوی دولت دهم و یازدهم نادیده گرفته شد. آقای علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز درباره این قانون گفت: «در مورد مصوبه 2میلیارد دلاری كه باید برای توسعه حملونقل عمومی هزینه شوند، دولت قبل تخلف كرد و آن را پرداخت نكرد. دولت فعلی نیز كمكهایی كرده اما بهدلیل مشكلات مالی نتوانسته بهطور كامل به آن بپردازد.» آقای هابیل درویش، مدیرعامل شركت متروی تهران در همین زمینه گفته بود: «امسال دولت نهتنها پولی به ما نداده بلكه چند صد میلیارد تومان نیز در قالب بیمه و مالیات از مترو پول گرفته است و برای پرداخت این پول بعضی از اعضای هیأتمدیره ممنوعالخروج شدهاند یا حسابها را بستهاند. این بدهی ناحق و مربوط به سال89 است.» اگر دولت در حوزه حملونقل عمومی به تعهدات خود عمل كند، مردم با مشكلات ترافیكی كمتری مواجه خواهند شد. این جمله را آقای پرویز سروری، رئیس كمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر تهران به تازگی گفته و اعلام كرده است: هرقدر ترافیك در شهر افزایش یابد میزان مطالبات مردم نسبت به حملونقل عمومی و اقداماتی كه باید در این خصوص صورت بگیرد نیز تشدید میشود. وی افزود: هنگامی كه دولت سهم خود را در حملونقل عمومی ازجمله مترو، اتوبوسرانی و همچنین واردات خودروهای هیبریدی برآورده نكند، مردم به شكلی مطالبهگر میشوند كه چرا دولت در موضوعی كه حیات آنها را تهدید میكند و وقت آنها را در ترافیك تلف میكند، ورود نمیكند. سروری یادآور شد: درصورتیكه دولت در حوزه حملونقل عمومی به تعهدات خود عمل كند قطعا مردم با مشكلات ترافیكی كمتری مواجه خواهند شد و ضرورتی نمیبینند كه از خودروهای شخصی استفاده كنند.
مترو 8 درصد در جا به جایی مردم سهم دارد
آقای مهرداد بائوج لاهوتی، رئیس فراكسیون مدیریت شهری درباره كمكاریهای دولت در توسعه حمل ونقل عمومی، گفته بود: «تا پایان برنامه چهارم توسعه قرار بود ۷۵ درصد جابهجاییهای درونشهری بهوسیله وسایل حمل ونقل عمومی انجام شود كه این مهم محقق نشد.» این نماینده مردم در مجلس نهم 80درصد آلودگیها كلانشهرها را ناشی از تردد خودروها خواند وگفت: «از ۷۵درصد سهم درنظر گرفته شده در برنامه چهارم توسعه برای حمل ونقل عمومی قرار بر این بود كه مترو ۳۰درصد جابهجاییها را در مسافرتهای درونشهری مرتفع سازد، این در حالی است كه هماكنون این سهم در جابهجایی برای مترو 8درصد است.» آقای علیمحمد شاعری، نماینده مردم شرق مازندران در مجلس دهم با اشاره به اینكه در شرایط فعلی، برای حل مشكل آلودگی هوا و ترافیك، راهی غیراز توسعه حملونقل عمومی وجود ندارد، گفته بود: «با عنایت به این موضوع، دولت باید سهم خود را در حمایت از حملونقل عمومی پایتخت پرداخت و به مدیریت شهری كمك كند تا بتواند با سرعت بیشتری توسعه مترو را دنبال كند.» شاعری با بیان اینكه برای رفع مشكلات موجود، باید ناوگانهای اتوبوسرانی و تاكسیرانی نیز نوسازی شوند تا از این طریق به استاندارد جهانی نزدیك شویم، گفت: «اتوبوسرانی، تاكسیرانی و البته مترو مكمل یكدیگرند و در یك طرح جامع، این سه مُد حملونقلی در قالب یك شبكه یكپارچه در كنار هم تعریف شدهاند.»
اگر دولت بدهی اش را پرداخت کند...
همچنین آقای عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از اینکه دولت به وظیفه اش در قبال پرداخت بدهی خود به شهرداری ها، به ویژه شهرداری تهران خوب عمل نمی كند، انتقاد کرد و گفت: «شهرداری از دولت حدود 14 هزار میلیارد تومان طلبكار است این در حالی است كه دولت فقط هشت هزار میلیارد تومان آن را تایید می كند. اگر دولت همان هشت هزار میلیارد تومان را پرداخت كند تحول بزرگی در تهران ایجاد می شود و شهرداری می تواند اقدامات بیشتری در راستای منافع عمومی انجام دهد.»