پیامرسانی که در ابتدا بسیار ابتدایی و برای گفتوگوهای دو و چند نفره گروهی بود ولی با توسعه سختافزار خود حالا به عنوان یکی از مصادیق «وب2» محسوب میشود. حالا دیگر کسی یا فردی نیست که برای خودش کانال اختصاصی نداشته باشد. کانال تلگرامی مشابه وبسایت به یکی از مصادیق فعالیت حرفهای در فضای مجازی بدل شده است. رشد این کانالها به حدی شده است که در حال حاضر چیزی حدود 170 هزار کانال تلگرامی فارسیزبان وجود دارد.
11 هزار کانال 5 هزار تایی به بالا داریم
دکتر مسعود اسدپور، رییس پژوهشگاه فضای مجازی کشور با اعلام این خبر گفته است رشد سریع شبکههای اجتماعی و فراگیری آن در دنیای امروز تأثیر چشمگیری بر ارتباطات اجتماعی گذاشته و همین امر باعث شده تا جامعه به الزامات و قوانین جدید در فضای مجازی نیاز پیدا کند. اسدپور که این اطلاعات را مدتی بعد از ضربالاجل شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارشاد برای احراز هویت مدیران کانالهای تلگرامی داده این را هم اضافه کرده است که کانالهای فعال در شبکههای اجتماعی باید به عنوان یک رسانه رسمی ثبت شوند:
«در حال حاضر از میان 170 هزار کانال تلگرامی فارسی زبان بیش از 11 هزار و 10 کانال دارای بیش از 5 هزار عضو هستند. کانالهای تلگرام روزانه به طور متوسط حدود یک میلیون و 500 هزار مطلب منتشر میکنند که در مجموع بین 2.5 تا 3 میلیارد بازدید را طی یک روز رقم میزنند. از کانالهای فعال در شبکه اجتماعی تلگرام 32 کانال بالای 500 هزار عضو و 7 کانال نیز بیش از یک میلیون عضو دارند که نشان میدهد این کانالها تأثیر اجتماعی بسیار بالایی دارند.»
محتوای تلگرامی سخیف است
رییس پژوهشگاه فضای مجازی در ادامه آمار جالبی هم از عضویت ایرانیان در این کانالها داده است؛ هر کاربر ایرانی تلگرام به طور متوسط در 13 کانال عمومی عضو است و روزانه نزدیک به 100 مطلب در این کانالها مطالعه میکند. اسدپور دیدگاههای جالبی هم در زمینه بالا بردن سرانه مطالعه توسط تلگرام دارد: «اگرچه تلگرام به تنهایی سرانه مطالعه کشور را بالا برده و امر اطلاع رسانی را سرعت داده و کم هزینه کرده؛ اما با توجه به این که بیشتر کانالهای پربازدید در حوزه سرگرمی و خبر فعالیت میکنند، سطح مطالعه، سطح نازلی است و نشان میدهد برای استفاده صحیح از این حجم عظیم وقت آزاد و پتانسیل موجود، میبایست فرهنگ سازی گستردهای صورت گرفته و با آموزش مناسب، مهارتهای رسانهای کاربران افزایش یابد. در این صورت آفات استفاده از این شبکهها کاهش یافته و کارکرد این شبکهها از کاربردهای محدود سرگرمی و فوقبرنامه به کاربردهای جدیتر و متنوعتر مانند حوزههای آموزشی، تربیتی،علمی،اقتصادی، خدماتی و مهارتافزایی گسترش خواهد یافت.»