sobhe-no.ir
1461
سه شنبه، ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
8
روزمره نویسی

کاری‌نکردن را تمرین کنیم!

چهره نگاری

اسطوره بسکتبال دنیا

فقط 9درصد کارمندان ایرانی به کارشان متعهدند

موتور خاموش سازمان‌ها

صبح نو

فقط 9درصد کارمندان ایرانی به کارشان متعهدند

موتور خاموش سازمان‌ها

هرچقدر اشتیاق کارمندان به کاری که بیشتر به آن مشغول باشند، بیشتر باشد، به‌اصطلاح تعهد کاری‌شان بیشتر است. تعهد کاری، احساس مسوولیتی است که فرد برای کارش تعریف و تلاش می‌کند نقشی مؤثر برای رسیدن سازمان به اهدافش ایفا کند.  در دنیایی که بیشتر موفقیت‌های بزرگ با سخت‌کوشی و فداکاری به‌دست می‌آید، همراهی کارمندان با اهداف سازمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. به‌تازگی در نظرسنجی مؤسسه گالوپ، تعهد کاری ایرانیان حدود 9درصد بیان شده است. شاخص اشتیاق و تعهد کار بر اساس دوازده متغیر شناسایی می‌شود و هر سال، نظرسنجی «وضعیت محیط کار» در بسیاری از کشورهای دنیا انجام می‌شود. جامعه آماری این پژوهش گالوپ، افراد شاغل هر کشورند و متغیرها در ابعاد ادراکی، عاطفی و رفتاری کارمندان تعریف و نظرسنجی می‌شوند. 
شاخص تعهد کار در ایران درحالی 9درصد است که این رقم در خاورمیانه به 15درصد می‌رسد و میانگین جهانی حدود 21درصد در سال2022 است. باتوجه‌به آمار منتشرشده، ایران از جمله کشورهایی است که نیازمند بازنگری جدی در ساختارهای سازمانی است.
 کار گروهی همواره نتایج بهتری در پی دارد و برای دستیابی به این مهم، در وهله نخست باید ضعف‌ها و نقاط قوت سیستم شناسایی شود. میزان توانایی کارمندان در انجام کارشان، رابطه‌ای مستقیم با نحوه تعامل آنان با یکدیگر و با سازمان دارد و کارمندان باید بخشی از داستان موفقیت سازمان باشند. 
آنان باید دقیقا به مسوولیت‌ها و اهمیت مسوولیت‌هایشان آگاه باشند تا بتوانند انتظارات سازمان را برآورده کنند و از طرفی، احساس‌ مفیدبودن و مؤثربودن داشته باشند. کارمندان باید همواره از امور مربوط به سازمان مطلع باشند. 
اطلاعات شفاف و صادقانه، احساس ارزش و اعتماد را در افراد بیدار می‌کند. اخلاق کار، حلقه گم‌شده فضای کارمندی است و این اخلاق شامل احساسات و عواطفی از جمله صداقت، امانت‌داری، مسوولیت‌پذیری و... می‌شود. زمانی که این ارزش‌ها در محیط کار بااهمیت شمرده شوند و به آنان بها داده شود، کارمندان به تقویت این ارزش‌ها تشویق می‌شوند و همه‌ این موارد زیر سایه اعتماد به مدیریت و اهداف سازمان ممکن می‌شود. 
در دنیای امروز و در ساختار مشاغل مدرن، شناسایی افرادی که به شغل خود اشتیاق دارند، کار سختی نیست. این افراد بیشتر درباره کارشان حرف می‌زنند، روی شبکه‌های اجتماعی از آن تولید محتوا می‌کنند، لحظات کاری خود را به اشتراک می‌گذارند و زمانی که محیط کار به نیروی متخصص جدید نیاز دارد، تلاش می‌کنند فرد مناسبی برای این جایگاه معرفی کنند و از دیگران دعوت می‌کنند برای محیط کاری‌شان رزومه بفرستند. این افراد هنگام استفاده از هشتگ‌های مربوط به کار، پرانرژی ظاهر می‌شوند و پیام‌های مثبتی می‌رسانند.
 همچنین، برای بهبود عملکرد و ارتقای دانش خود مدام در تلاشند و از هیچ دوره، کتاب و جزوه آموزشی به‌سادگی عبور نمی‌کنند و همواره به‌دنبال به‌روزکردن دانش خود هستند. بیشتر این ویژگی‌ها در افرادی بروز پیدا می‌کند که روی موضوع موردعلاقه خود کار می‌کنند. افرادی که با نوای دل شان دست به انتخاب شغل زده‌اند و احساس مفیدبودن برای جامعه را در وجود خود لمس می‌کنند. این افراد به‌خوبی برای رویارویی با مشکلات آموزش دیده‌اند و در ارتقای سطح استانداردها نقش دارند. آنان پس از مدتی کوتاه به عضوی از گروه بدل می‌شوند و هیچ‌گاه احساس دورافتادن و جدایی را در محیط کارشان تجربه نمی‌کنند. آن‌ها به‌سرعت افراد همفکر و نزدیک به حیطه کاری‌شان را شناسایی می‌کنند و در زمان فراغت از انباشت‌های ذهنی آنان نهایت استفاده را می‌برند. این افراد کسانی‌اند که طی سال‌ها مهارت‌های شان را توسعه بخشیده‌اند و همه‌ این‌ها، در انتها به اختصاص‌دادن زمان و انرژی کافی به کارشان منجر می‌شود. 
 

captcha
شماره‌های پیشین