sobhe-no.ir
1461
سه شنبه، ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
15
«صبح‌نو» از نشست «همراه خاطره‌ها» با حضور مجید انتظامی گزارش می‌دهد

پس از ۱۰سال به صحنه برمی‌گردم

در صورتی‌که در هر کاری به‌خصوص اثر هنری عشق نباشد، آن اثر به چشم نخواهد آمد

جعل خاطرات

مریم مهری از گلخانه شماره دو می‌گوید

با گذشت زمان با مبحث خاطره جعلی در روانشناسی آشنا شدم. ذهن ما خاطراتی را براساس خاطرات خودمان یا براساس خاطرات دیگران می‌سازد، یا یک خاطره را دستکاری می‌کند و به همین دلیل ما دسترسی به اصل خاطره نداریم و نمی‌توانیم بگوییم که در واقعیت چه اتفاقی افتاده است

سینما

سوره «پاتوق مستند» را راه انداخت

صبح نو

جعل خاطرات

مریم مهری از گلخانه شماره دو می‌گوید

با گذشت زمان با مبحث خاطره جعلی در روانشناسی آشنا شدم. ذهن ما خاطراتی را براساس خاطرات خودمان یا براساس خاطرات دیگران می‌سازد، یا یک خاطره را دستکاری می‌کند و به همین دلیل ما دسترسی به اصل خاطره نداریم و نمی‌توانیم بگوییم که در واقعیت چه اتفاقی افتاده است

نمایشگاه چیدمان مریم مُهری با عنوان «گلخانه شماره‌۲؛ خاطره جعلی» در پاسیوی گالری محسن برپاست. مهری با بیان اینکه این نمایش در ادامه گلخانه شماره یک است که سال‌۹۸ در گالری «اُ» نمایش داده است، گفت: گلخانه‌های من با جریانات محیط‌زیست و اتفاقاتی که در طبیعت می‌افتد ارتباط دارد و در‌عین‌حال ممکن است به موضوعات دیگری هم اشاره کنم. گلخانه‌های من همچنان ادامه دارد و در هر‌کدام فضای ذهنی خود را به تصویر می‌کشم اما ممکن است از تکنیک‌ها و متریال‌های متفاوت استفاده کنم.
مهری ادامه داد: در گلخانه شماره۲ که عنوان آن خاطره جعلی است به یک خاطره از دوران کودکی اشاره می‌کنم. در ذهنم تصویری از گل‌های سیاه وحشی است که در دامنه کوه‌ها می‌روید و من آن‌ها را از ریشه می‌کنم تا در باغچه خانه پرورش دهم ولی چون این گیاهان وحشی بودند از بین می‌رفتند اما وقتی بزرگ‌تر شدم هرچه دقت کردم چنین گلی را جایی ندیدم.
مهری افزود: پس از آن‌که با موضوع انقراض گونه‌ها آشنا شدم احساس کردم شاید اینکه من گیاهان را از ریشه درآورده‌ام باعث منقرض شدن این‌گونه شده است و به‌خاطر این مساله احساس خیلی بدی پیدا کردم. همزمان به این فکر کردم که فصل بهار در دامنه کوه‌ها گیاهان خودروی خوراکی یا دارویی می‌روید و مردم برای کندن آن‌ها هجوم می‌برند و بسیاری از مواقع آن‌ها را از ریشه درمی‌آورند و همین باعث می‌شود گیاهان در معرض انقراض قرار بگیرند.
این هنرمند افزود: با گذشت زمان با مبحث خاطره جعلی در روانشناسی آشنا شدم. ذهن ما خاطراتی را براساس خاطرات خودمان یا براساس خاطرات دیگران می‌سازد، یا یک خاطره را دستکاری می‌کند و به همین دلیل ما دسترسی به اصل خاطره نداریم و نمی‌توانیم بگوییم که در واقعیت چه اتفاقی افتاده است. پس از آن من هم به این فکر افتادم که اصولا گیاه سیاه وحشی در دنیا وجود ندارد و شاید خاطره‌ای که در ذهنم مانده نیز جعلی است و تحت‌تاثیر مساله انقراض گونه‌ها مغز من به این مساله واکنش نشان داده و این احساس مجرمانه را پیدا کرده‌ام. درواقع کار من تعلیق بین این دو وضعیت است که آیا واقعا این خاطره وجود داشته یا چیزی است که ذهنم ساخته و واقعیت ندارد.
مهری درباره دلیل استفاده از پارچه در ساخت این کار به «هنرآنلاین» گفت: من با خیاطی بزرگ شدم و از کودکی پارچه جلوی دستم بود زیرا مادر و مادربزرگم با پارچه لباس می‌دوختند یا عروسک درست می‌کردند. دلیل دوم هم این است که ما همیشه در لباس‌های‌مان از پارچه استفاده می‌کنیم و به همین دلیل به آن احساس نزدیکی داریم؛ بنابراین فکر کردم هر چیزی را می‌توانم با پارچه بسازم. انتخاب رنگ پارچه نیز هم به دلیل آن گل‌های سیاهی بود که در ذهنم مانده است و هم می‌خواستم کوه‌ها رنگی شبیه خاک و سنگ داشته باشد.
نمایشگاه چیدمان مریم مهری تا ۱۴مرداد در گالری محسن به نشانی ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک۴۲ برپاست.

captcha
شماره‌های پیشین