sobhe-no.ir
1459
یکشنبه، ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
10

انتقادات

چرا «خندوانه» باید در تلویزیون ادامه پیدا کند؟

به احترام مردم ایران

صبح نو

چرا «خندوانه» باید در تلویزیون ادامه پیدا کند؟

به احترام مردم ایران

در خردادماه 1393 برای اولین‌بار برنامه‌ای به نام «خندوانه» به روی آنتن شبکه تازه‌تاسیس نسیم رفت؛ نامی که بر مبنای هندوانه انتخاب شده بود و از المان‌های این میوه نیز در طراحی لگو و دکور وام گرفته شده بود. «خندوانه» در ابتدا به شکل برنامه‌های معمولی با استودیویی ساده بود و تماشاگران کمی هم داشت، تماشاگرانی که شرط حضورشان در برنامه داشتن لبخندی بر لب بود. این برنامه به‌مرور و طی هشت‌سال فعالیت موفق شد به برندی میان برنامه‌های تلویزیونی تبدیل شود و این روزها کمتر کسی‌ است که خندوانه را نشناسد. این برنامه در اتاق فکر خود موفق شد ایده‌هایی متفاوت برای شاد کردن مردم بیابد. از استندآپ کمدی گرفته تا پانتومیم، تا عروسکی به نام جناب‌خان و ... همه را به کار گرفت تا مردم برای لحظاتی شاد شوند. محمدرضا شهیدی‌فر، بهراد جوانبخت، روزبه حسین‌آبادی، نیما تارخ، بهرام عظیمی، سجاد افشاریان و... گروه ایده‌پردازانی هستند که خندوانه را با کمک رامبد جوان و فواد صفاریان‌پور به وجود آوردند. مطالعات و پژوهش برای خندوانه شدن از ماه‌ها قبل از قسمت اول آغاز شده بود و از بین حدود ۲۰۰۰مقاله‌ای که درباره چگونه شاد بودن و شاد کردن در جهان وجود داشت حدود ۹۰۰مقاله آن ازسوی دکتر عباس اردکانیان که دکترای اوقات فراغت دارد، ترجمه و در اختیار گروه ایده‌پردازان قرار گرفت؛ مقالاتی که به آن‌ها در زمینه‌های بسیاری همچون روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، پزشکی، اجتماعی و... کمک کرد تا بتوانند مسیر درستی را در پیش بگیرند.  این برنامه بعد از هشت فصل و 922قسمت به پایان رسید و هنوز خبری درباره ساخت فصل جدید آن در راه نیست. در این میان گرچه مثل هر برنامه دیگری می توان از خندوانه هم ایراد گرفت اما در مجموع خندوانه الگوی موفقی از یک برنامه جذاب و خانوادگی و در جهت انسجام و وحدت جامعه ایران بود. مسیر و ریل این برنامه درست بود و طبیعی است که از مسوولان صدا و سیما انتظار می رود این برنامه را بعد از دوماه محرم و صفر و در روزهای ابتدایی پاییز ادامه دهند. البته عوامل این برنامه هم فراموش نکنند که اعتبار خود را از مردم و صدا و سیما می گیرند و گمان نکنند که می توانند هم در تلویزیون اعتبار بگیرند و هم در فضای مجازی علیه سیاست های صدا و سیما سخن بگویند. صدا و سیما و خندوانه به هم احتیاج دارند و حتما مردم هم رضایت به ادامه برنامه دارند.

رخنه کردن در خانواده‌های ایرانی
«خندوانه» برنامه‌ای است که حدود هزار قسمت ساخته شده تا مخاطب را با روش‌های مختلف شاد کند. ساختن هزار قسمت آن‌قدر سخت و چالش‌برانگیز است که باعث شود در مواردی برنامه به ورطه تکرار بیفتد ازجمله مهمان‌های تکراری که در چند فصل برنامه حضور داشتند. در کنار این موضوع اما خندوانه موفق شده است اتفاق‌هایی نو را هم برای مخاطبان ایرانی رقم بزند. می‌توان گفت مخاطب ایرانی به کمک این برنامه، گونه‌ای از اجرا به نام استندآپ کمدی را شناخته و در تکنیک‌های پیاده‌سازی این موضوع به آشنایی نسبی رسیده است و حتی می‌تواند تاحدی در آن صاحب‌نظر باشد. در سوی دیگر، یادآوری و گاه آموختن برخی بازی‌های خانوادگی ازجمله ادابازی یا همان پانتومیم اتفاقی است که باعث شده در این دنیای بی‌وقفه تکنولوژی، دوستان و خانواده‌ها برای لحظاتی تلفن‌‌های همراه‌شان را کنار بگذارند و سعی کنند حرفی را با ادابازی به طرف مقابل تفهیم کنند. خندوانه عروسکی را به مردم معرفی کرده که همراهش موسیقی جنوب را به همراه دارد؛ جناب‌خانی که این روزها در اسباب‌بازی‌فروشی‌‌ها می‌بینیم، برای‌مان نمادی از یک عروسک با آوای موسیقی جنوبی است، عروسی رک و بی‌پروا که نام رامبد را با غیظ صدا می‌زند. خندوانه در این هشت دوره حضور خود در میان خانواده‌ها موفق شد گام‌هایی را برای دورهمی‌های خانوادگی، سرگرمی و لحظات خوش بردارد؛ گام‌هایی فراتر از آنچه در استودیو و در حین ضبط برنامه اتفاق می‌افتد. این برنامه برای زمان نبودنش در تلویزیون هم فکری کرده و با نفوذ دادن بازی‌هایش در میان مردم، موفق شده است تاثیر خود را در راستای سرگرمی یک خانواده ایرانی بگذارد.


یادداشت رامبد جوان درباره «خندوانه»
هدف، رضایت مردم ایران بود

رامبد جوان با انتشار پستی از پایان فصل هشتم «خندوانه» نوشت که آخرین قسمت آن شب پنجشنبه پخش شد و خبر داد که فصل هشتم با قسمت۹۲۲ از برنامه به پایان رسید.
جوان در بخشی از متن خود آورده است:
«در فصل هشتم هم مطابق تمام فصول گذشته در روزگار سخت و در لحظه‌های تلخ تمام تلاش‌مان بر این بود که سهم شادی را برای شما بیشتر کنیم. با وجود تمام مشکلات اقتصادی، گرانی‌ها، سختی‌ها و با غمی که از اخبار، رخدادها، اتفاقات، فاجعه‌ها، تغییر کیفیت زندگی مردم و… داشتیم تا همه آن شوک‌هایی که از نقطه‌های مختلف چه چشیدن زهر سوگ متروپل و ازدست‌دادن هموطنان‌مان در وقایع متفاوت، چه بلایای ایجادشده برای محیط‌زیست، حیوانات و… بر همه ما وارد شد. دشوارترین کار همین بود؛ خنداندن شما.
برای این مهم هربار تمام غم‌ها، رنج‌ها و خشم‌های‌مان را پشت درهای استودیو جا می‌گذاشتیم تا هیچ‌کدام‌شان باعث نشود یادمان برود برای چه کاری اینجا دور هم جمع شده‌ایم تا خندوانه بسازیم. اینکه چقدر موفق بوده‌ایم؟ چقدر توانستیم؟ چقدر همراه ما بودید یا چقدر میسر شد، را نمی‌دانیم. اینکه چقدر بعضی از لحظات «مجبور» شدیم و چقدر بعضی از دقایق خواسته‌های‌مان عملی نشد و… را هم شما نمی‌دانید!
اما مهم این است که ما هدف‌مان فقط و فقط شادی و رضایت شما یعنی مردم ایران بود. ما به این هدف، مداوم بالیدیم و این افتخار ماست؛ تولید نزدیک به هزار قسمت برنامه دشوار با هدف شادی شما.
آینده چه خواهد شد؟ نمی‌دانیم! چاره‌ای جز امید نداریم و امیدواریم و مشتاق دیدار شما خواهیم بود. کاستی‌ها را بر ما ببخشید و عذرهای‌مان را بپذیرید.»
رامبد جوان در متن، خبری از زمان بازگشت فصل جدید نداده، بااین‌حال برای دیدار با مخاطبانش اظهار امیدواری کرده است.

خنداندن مردم کار آسانی نیست
یادداشت سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده سینما 
و تلویزیون درباره برنامه «خندوانه»
ول: آقای رامبد جوان، جوان خلاق و پرانرژی و برادر عزیزم آسید علی احمدی عزیز و دوست‌داشتنی، به احترام سال‌ها تلاش شما برای شادی مردم ایران تمام‌قد می‌ایستم و می‌گویم بچه‌های خندوانه ما شما را خیلی دوست داریم، خیلی و قدردان زحمات شما هستم.
دوم: خنداندن مردم کار آسانی نبوده و نیست، مرز بین هزل، هجو، طنز و کمدی مرز بسیار باریکی است که با همه آن‌ها می‌توان مردم را خنداند اما اینکه بتوان با طنز و کمدی و با نگاه داشتن اندازه ضمن داشتن نگاه انتقادی به موضوعات و وقایع مردم را بخندانیم، کار بسیار سختی است، دست مریزاد که در این سال‌ها تلاش کردید، با نگاه داشتن اندازه شوخی و طنز مردم را بخندانید.
سوم : بیرون گود نشستن و دستور لنگش‌کن دادن را همه ما بلدیم، اگر استادیوم رفته باشید در هنگام بازی صدهزار نفر درحال کوچینگ تیم دلخواه خود با انواع فحش‌ها و ناسزاها هستند اما یکی از آن‌ها قدرت یک شوت درست و دریبل ساده ندارد، خیلی وقت‌ها زحمات این تیم را بیرون‌گودنشسته‌ها ضایع کردند و کاری کردند گاهی اشکالات و حواشی بیش از اتفاقات خوب و مزایا به چشم بیاید اما اگر کمی منصف باشیم، می‌بینیم چقدر خدمت در این ۹۲۲قسمت در این برنامه اتفاق افتاد.
چهارم: خندوانه از روز تولد تا پنجشنبه شب، پر از نوآوری و رویش بود، ببینید که از فصل اول تا آخر بی‌ادعا چقدر نیروی انسانی جدید به سینما و تلویزیون معرفی کرد، چقدر آیتم‌هایی ساخت که امروز هرکدام از آن‌ها برنامه مستقل شده، چه میزان فرهنگ‌سازی در کتابخوانی، امور خیر و … کرد و در عصر گردن‌های کج روی گوشی و تبلت چقدر بازی‌های جدید برای تفریح جمعی به وجود آورد، این‌ها را ببینیم و قدردان این تیم باشیم.
پنجم: حتما در کنار این تیم خلاق، مدیرانی بودند که این جسارت را داشتند اجازه دهند یک برنامه متفاوت با ساختار و محتوایی تجربه‌نشده روی آنتن برود و با تمام فشارهای خناسان به اینجا برسد، باید از آن‌ها هم به‌نوبه خود سپاس و قدردانی کرد، حتما نقش آقایان دکتر کرمی و دکتر احسانی در شکل‌گیری و تداوم این برنامه قابل‌انکار نیست.
ششم: تکرار می‌کنم، دیکته نانوشته غلط ندارد، این تیم ۹۲۲بار نوشتند و هربار در مقابل چشمان مردم ایران، دیکته آن‌ها صحیح شد، معدل این برنامه به‌یقین جزو بهترین نمرات صداوسیماست، هم در محتوا و هم در جذب مخاطب، امیدواریم که سازمان صداوسیما قدر این برنامه و این تیم خلاق و بااعتقاد را بداند.
هفتم: وقتی سخن از طنز و کمدی به میان می‌آید، یک سر ماجرا نقد است و گاهی شوخی با اتفاقات، رامبد جوان و این برنامه خیلی فرصت برای نیش و کنایه‌زدن داشت، شوخی کرد، کنایه زد اما نیش نزد، بر زخم نمک نپاشید، حرمت نگاه داشت، همه باید قدر این نمک‌شناسی و وفاداری را بدانیم، برنامه آخر خندوانه بوی خداحافظی می‌داد، امیدوارم مسوولان صداوسیما هرچه زودتر تیم را متقاعد به ساخت فصل‌های بعدی کنند.
هشتم و پایان: رامبد عزیز و سیدعلی بزرگوار، مردمی که شما را دیدند، همان‌هایی که شما به احترام‌شان ۹۲۲برنامه ایستادید و به آن‌ها هر برنامه یادآور شدید دوست‌شان دارید، لزوما کسانی که زیر صفحات شما کامنت می‌گذارند یکبار مرده‌باد و یک‌بار زنده‌باد می‌گویند، نمایندگان تمام این مردم قدرشناس نیستند، جزئی از آن‌ها هستند، نظرات مردم همان است که سال‌هاست شما را در نظرسنجی‌های صداوسیما بالا نگاه داشته و رضایتمندی از برنامه دارند، این مردم که خیلی‌ها برای امنیت آن‌ها جان دادند، ارزش آن را دارند که به‌خاطر لبخند و شادی آن‌ها سختی‌های برنامه‌سازی را تحمل کنید و باز هم بسازید.

یادداشت عباس حسین‌نژاد، مدیر دفتر طنز حوزه هنری به «صبح‌نو» درباره برنامه «خندوانه»
یک اتفاق خوب در عرصه رسانه
«خندوانه» یک اتفاق مثبت در عرصه رسانه بوده؛ یک ترکیب خوب از طنز، کمدی، سرگرمی، آموزش و مسابقه که خوب توانسته دوام بیاورد و ادامه پیدا کند.
اینکه استندآپ‌کمدی به‌عنوان یک نوع جدی‌ای از کمدی در ایران تثبیت شود مرهون تلاش‌های رامبد جوان و تیم «خندوانه» است. اینکه چند بازی دورهمی به خانواده‌های ما اضافه شده، ازجمله ادابازی (اجرای پانتومیم برای کشف یک کلمه یا مفهوم) و چند بازی دیگر که به گرم کردن محافل فامیلی کمک کرده، کار مهم خندوانه است. از محوریت رامبد جوان البته نباید غافل شد و نیرومندی حضور محمد بحرانی با عروسک جناب‌خان، که انگار به ترکیب تازه‌ای از چی‌چی و مرشد؟ دست یافته‌اند. اگر موسیقی را در «خندوانه» به سه بخش تقسیم کنیم؛ در بخش اول که موسیقی تکرارشونده و تیتراژ و این‌ها به نظر می‌رسد که در ترانه ضعیف عمل کرده و در موسیقی هیچ ارجاع و اشاره‌ای به موسیقی ایرانی ندارد. در دو بخش دیگر یعنی یکی موسیقی مهمان فضا به‌طور مطلوب پیش رفته، و در بخش سوم یعنی اجراهای جناب‌خان، انرژی و گرمای موسیقی جنوب بار بزرگی از برنامه برداشته است.
ادامه خندوانه با فصل‌های جدید، ادامه روند توسعه طنز و کمدی در ایران است و این وظیفه بر دوش رسانه ملی و شبکه نسیم خواهد بود که آن را ادامه دهند و این شادی تلویزیونی را از مردم دریغ نکنند.

  
 
ژانر
کمدی/ مصاحبه/ مسابقه
 
سازنده:
رامبد جوان
 
نویسنده:
یزدان فتوحی/ زهرا افشار
 فاطمه راست‌گفتار
 احسان لطفیان
 
کارگردان  و مجری:
رامبد جوان

بازیگران:
رامبد جوان/ جناب‌خان
 دانیال غفارزاده
 مهدی شاه‌حسینی
 نیما شعبان‌زاده
 
صداپیشگان:
محمد بحرانی
 
تهیه کننده:
فصل 1 و 2: 
جواد فرحانی
 فصل 3تا8 : 
سید علی احمدی
 
تدوینگر:
مصطفی امیری
 
شمار قسمت‌ها:
  فصل اول 114
 فصل دوم 157
 فصل سوم 137
 فصل چهارم 187
 فصل پنجم 49
 فصل ششم 64
 فصل هفتم 60
فصل هشتم 156
 

captcha
شماره‌های پیشین