sobhe-no.ir
1448
چهارشنبه، ۲۲ تیر ۱۴۰۱
7
سال‌ها هشدار برای توقف شماره‌گذاری خودروهای ناایمن تاثیری نداشته است

ناایمن‌های مهارنشدنی

ایران در سال۲۰۱۹ جزو ۲۰کشور تولیدکننده خودرو در جهان بوده و طبق آمارها ۸۲۱هزار خودرو در آن سال تولید کرده است. این در حالی است که طی سال‌های اخیر و همان سال‌2019 به‌طورکلی در صنعت خودروسازی کشور سه چالش عمده یعنی ایمنی و کیفیت پایین و بالا بودن مصرف سوخت به پدیده‌ای ماندگار تبدیل شده که آسیب‌های جدی را بر پیکره اقتصاد وارد کرده است. براساس گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی ۴۰درصد تصادفات جاده‌ای در کشور از نوع واژگونی است که ضعف در ساختار بدنه خودروهای تولید داخل، مهم‌ترین عامل شدت بخشیدن به صدمات وارده و افزایش جان‌باختگان سوانح رانندگی برشمرده شده است. میانگین جهانی مرگ‌ومیر در اثر تصادفات جاده‌ای حدود ۱۷مورد به ازای ۱۰۰هزار نفر جمعیت است. این عدد برای کشورهای اروپایی حدود ۹مورد به‌ازای ۱۰۰هزار نفر بوده درحالی‌که این میزان در ایران حدود ۲۰ در ۱۰۰هزار نفر است؛ یعنی بیش از دوبرابر اروپا و بیش از میانگین جهانی تلفات جاده‌ای داریم. کمیسیون اصل۹۰ مجلس دهم طی گزارشی در سال۱۳۹۹ با بیان اینکه پراید و پژو ۴۰۵ از ایمنی مناسب برای محافظت از جان رانندگان و سرنشینان خود برخوردار نیستند، اعلام کرد در سال۱۳۹۷، ۵,۴۴۱نفر با خودروی پراید و ۳,۶۸۶نفر با پژو ۴۰۵ فوت شده‌اند. همچنین این سوانح سالانه بیش از ۳۰۰هزار مصدوم به جا می‌گذارد. براساس برآوردهای صورت‌گرفته، هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تصادفات رانندگی سالانه حدود هفت درصد از تولید ناخالص ملی کشور را تشکیل می‌دهد؛ این در حالی است که نسبت کل درآمدهای مالیاتی کشور به تولید ناخالص داخلی در سال‌های اخیر در بهترین حالت خود به ۶.۶درصد رسیده است؛ بنابراین با‌توجه‌به همین یک شاخص می‌توان گفت انگار دولت کل درآمدهای مالیاتی خود را صرف عدم توجه خودروسازان برای ایمنی می‌کند.

شماره‌های پیشین