غذای مورد علاقه «بچه» و بچهها
از زمانی که «مارچوبه» به یکی از کالاهای پرفروش تبدیل شد و آمار جستوجوی آن در گوگل به یکباره بالا رفت تا امروز، چیزی حدود سه سال میگذرد. وقتی برای اولینبار در سریال «هیولا» مهران مدیری، مارچوبه در ابعاد گسترده معرفی شد، خانوادههای ایرانی برای خرید آن صف کشیدند تا مارچوبه را امتحان کنند. جستوجو «مارچوبه چیست» و «مارچوبه چند است؟» امروز و بعد از سه سال به «ساندویچ ماکارونی چیست؟» تغییر پیدا کردهاست. امروز و همزمان با نمایش «مهمونی» ایرج طهماسب، آمار جستوجوها درباره ساندویچ ماکارونی بالا رفته است و اگر هنوز این سریال را تماشا نکردهاید، بد نیست بدانید که ساندویچ ماکارونی غذای مورد علاقه «بچه»، یکی از محبوبترین عروسکهای این سریال است. چند هفته پیش کلیپ کوتاهی از مکالمه محسن کیایی با بچه منتشر شد که در این ویدیو کوتاه به او میگوید «ساندویچ ماکارونی منو تو خوردی؟» و همین چند کلمه کوتاه و باقی داستان، باعث شد تا ویدیو در ابعاد گسترده دست به دست شود و حکایت بچه و غذای مورد علاقهاش در هرکجا منتشر شود. مغازهداران میگویند پس از سالها مردم برای خرید ساندویچ ماکارونی مراجعه میکنند و با افزایش قیمتها، امروز ساندویچ ماکارونی یکی از ارزانترین ساندویچهای بازار و هم قیمت ساندویچ فلافل است. 70 سال از مصرف ماکارونی در ایران میگذرد و ساندویچ ماکارونی یکی از ساندویچهای محبوب در دهه 60 و 70 بود و کودکان و نوجوانان این دو دهه، احتمالا این ساندویچ را بهخاطر دارند. سایتهای آموزش آشپزی و صفحات مجازی هم این روزها، مشغول آموزش طرز تهیه ساندویچ ماکارونیاند و انگار قرار نیست به همین زودی تب مصرف این ساندویچ بخوابد. در سالهای اخیر و با نمایش فیلمها و سریالهای مختلف، الگوی مصرف مردم تا حد زیادی دستخوش تغییر میشود. مثلا در روزهایی که سریال ستایش از شبکه سه منتشر میشد، نام ستایش به یکی از محبوبترین نامهای ایران تبدیل شد و بعد از سریال شهرزاد بود که گردنبندها و زیورآلات مرغ آمین، همهی بازار را فتح کرد. تاثیر رسانه در شکلدهی فرهنگ عمومی یک کشور و الگوی مصرف مردم آن، اتفاق غریبی نیست و در سالهای اخیر نمونههای بسیاری وجود داشتهاند که گواه این مدعا بودهاند. نمونههایی که احتمالا ساندویچ ماکارونی یکی از عجیبترین آنها بوده است و بازگشت به چند دهه پیشتر برای بسیاری از مردم همراه با حسی نوستالژیک و خاطرهانگیز بوده است.
