sobhe-no.ir
1433
سه شنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
11
ساخت سه مدل کوچک‌مقیاس «خودروی پرنده» تا سال آینده

دستاوردی بزرگ در راه است

تقریبا یک سال است که دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه‌های مختلف روی «خودروی پرنده» کار می‌کنند. مراکز مختلفی در این طرح با ما مشارکت دارند ازجمله بنیاد ملی نخبگان، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح و معاونت علمی ریاست‌جمهوری. ۲۷تیم در این رویداد شرکت کرده‌اند و مشغول طراحی خودروی پرنده هستند. در فاز دوم قرار است تیم‌های منتخب به فاز ساخت نمونه کوچک محصول ورود کنند و می‌توان متصور شد که سال آینده همین موقع سه نمونه از این محصولات کوچک‌مقیاس را در رویداد اختتامیه به نمایش دربیاوریم. کشورهای آمریکا، آلمان و انگلیس و سایر کشورها نسبت‌به خودروی پرنده توجه ویژه‌ای داشته‌اند و تاکنون محصولاتی در این زمینه ارائه داده‌اند.

خبر

۱۱ فناوری جدید در حوزه بیوتکنولوژی

صبح نو

ساخت سه مدل کوچک‌مقیاس «خودروی پرنده» تا سال آینده

دستاوردی بزرگ در راه است

تقریبا یک سال است که دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه‌های مختلف روی «خودروی پرنده» کار می‌کنند. مراکز مختلفی در این طرح با ما مشارکت دارند ازجمله بنیاد ملی نخبگان، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح و معاونت علمی ریاست‌جمهوری. ۲۷تیم در این رویداد شرکت کرده‌اند و مشغول طراحی خودروی پرنده هستند. در فاز دوم قرار است تیم‌های منتخب به فاز ساخت نمونه کوچک محصول ورود کنند و می‌توان متصور شد که سال آینده همین موقع سه نمونه از این محصولات کوچک‌مقیاس را در رویداد اختتامیه به نمایش دربیاوریم. کشورهای آمریکا، آلمان و انگلیس و سایر کشورها نسبت‌به خودروی پرنده توجه ویژه‌ای داشته‌اند و تاکنون محصولاتی در این زمینه ارائه داده‌اند.

امیر شیخ، دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده در مراسم افتتاحیه نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده که صبح دیروز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، گفت: حمل‌ونقل پیشرفته هوایی عنوان درست‌تری است ولی خودروی پرنده مصطلح شده است. ما برای تولید خودروی پرنده به سه سمت درحال حرکت هستیم؛ نخست عمودپروازی، استفاده از پیشران الکتریکی و خودران بودن. این ایده از گذشته ازسوی مراکز علمی مختلف وجود داشته و تقریبا حاصل کار یکساله پژوهشی ما منجر به رسیدن به یک گستره بسیار بالایی از وسایل مرتبط با این خودرو شده است.
دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده با اشاره به دسته‌بندی پیکربندی وسایل حمل‌ونقل هوایی گفت: نخست تاکسی‌های هوایی هستند که عمدتا عمود پرواز بوده و تنها در سفرهای هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوم خودروی پرنده است که علاوه بر امکان پرواز، امکان حرکت روی زمین را نیز فراهم می‌کند و اغلب هواگردهای این دسته برای پرواز به باند نیاز دارند. سوم طرح‌های ترکیبی هستند که هم قابلیت حرکت روی زمین را دارا هستند و هم عمدتا عمودپروازند و درواقع این دسته ترکیبی از
 دو دسته اول هستند.
شیخ ادامه داد: وسایل حمل‌ونقل هوایی کاربردهای متنوعی دارند ازجمله تاکسی هوایی، باربری و لجستیک، گردشگری، نظامی، آتش‌نشانی و اورژانس هوایی. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های وسایل حمل‌ونقل هوایی این است که ویژگی‌های مهم خودرو و هواپیما را توأمان دارند و با یک قیمت به‌صرفه‌ای تمامی این امکانات را برای کاربر فراهم می‌کنند.
وی به چالش‌های متعدد ساخت و تولید وسایل حمل‌ونقل هوایی اشاره کرد و گفت: نخستین مورد، چالش‌های پذیرش مردمی ازجمله اطمینان از ایمنی، آلودگی صوتی، قیمت مناسب و راحتی کاربری است. دوم، چالش‌های امنیتی که سیستم‌های پروازی، مناطق پرواز ممنوع، برد پروازی را شامل می‌شود. سوم، چالش‌های مقرراتی است که شامل گواهی صلاحیت پروازی، مدیریت ترافیک هوایی، مقررات حمل‌ونقل درون‌شهری و هزینه پروازی است.
دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌ها، چالش‌های فنی بوده که الکتریکی‌سازی خودرو، هوش مصنوعی، پرواز عمودی و راحتی پرواز در شرایط مختلف را درون خود دارد. چالش دیگر چالش‌ ایمنی است که مربوط به سیستم بازیابی و چتر نجات، سیستم جلوگیری از برخورد با موانع را شامل می‌شود و چالش آخر چالش‌های اقتصادی است که مربوط به ایجاد زیرساخت‌ها، ایجاد جذابیت برای جذب سرمایه و جریان پولی و تامین مالی می‌شود.
 
دانشمندان در میدان
شیخ در ادامه تصریح کرد: کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس و سایر کشورها نسبت‌به خودروی پرنده توجه ویژه‌ای داشته‌ و تاکنون محصولاتی در این زمینه ارائه داده‌اند. حتما باید بحث تاکسی هوایی و حمل‌ونقل هوایی بین شهرهای نزدیک را با قوت پیگیری کنیم و در کشور جا بیندازیم چراکه در کشور ما هنوز زیرساخت‌ها فراهم نیست که البته تامین آن‌ها در سازمان هواپیمایی کشوری درحال پیگیری است.
دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده با اشاره به اینکه تقریبا یک سال است که دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه‌های مختلف روی این پروژه کار می‌کنند، گفت: مراکز مختلفی در این طرح با ما مشارکت دارند ازجمله بنیاد ملی نخبگان، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح و معاونت علمی ریاست‌جمهوری.
شیخ در ادامه افزود: برای برگزاری رویداد ساخت خودروی پرنده، دو مرحله داریم که فاز اول بازطراحی است که ۲۷تیم در این رویداد شرکت کردند و مشغول طراحی خودروی پرنده هستند. در فاز دوم قرار است تیم‌های منتخب به فاز ساخت نمونه کوچک محصول ورود کنند و ان‌شاءالله می‌توان متصور باشیم که سال آینده همین موقع سه نمونه از این محصولات کوچک‌مقیاس را در رویداد اختتامیه به نمایش دربیاوریم.
سیدحسن قدسی‌پور، رییس دانشگاه امیرکبیر اظهار کرد: در قانون بودجه امسال بندی آمده که دانشگاه‌ها می‌توانند هلدینگ ایجاد کنند که البته در مرحله تصویب آیین‌نامه قرار دارد. دانشگاه امیرکبیر در زمینه‌های استراتژیک ورود کرده که مثال آن تولید خودروی برقی است. اتحادیه اروپا اعلام کرده تا سال۲۰۳۰ خودروی دیزلی به‌طور کامل جمع خواهد شد و خودروی برقی جایگزین آن خواهد شد. در ارتباط با تولید خودروی برقی، قصد ایجاد یک مرکز را داریم و با چند خودروساز بخش خصوصی وارد مذاکره شده‌ایم و آن‌ها نیز اعلام مشارکت کرده‌‌اند. ما برای اطمینان از کار از این شرکت خودروساز خواسته‌ایم که یک‌سری تست روی محصولات‌شان انجام دهند که موافقت کردند. از سوی دیگر، با یک خودروساز آلمانی وارد مذاکره شده‌ایم که حاضر است تکنولوژی خودروی برقی را به ما بدهد.
قدسی‌پور تصریح کرد: در زمینه هوش مصنوعی پروژه‌های عملیاتی در یک شرکت معدنی و صنعتی بزرگ آغاز کرده‌ایم و درحال‌حاضر یک‌سری خط‌های معادن به‌صورت هوشمند کار می‌کنند. از سوی دیگر، پروژه‌های بالای ۵۰میلیارد تومان در حوزه ازدیاد برداشت با وزارت نفت داریم.
نخستین رویداد ملی طراحی خودروی پرنده ازسوی موسسه تحقیقات فنی مهندسی عماد امیرکبیر با همکاری پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری، موسسه دانش‌بنیان برکت، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری 
برگزار می‌شود.
 

captcha
شماره‌های پیشین