«بیکیفیتی» خودرو مسالهای است که تاکنون راهحلی برایش ارائه نشده است اما به نظر میرسد ظرفیتهایی در شرکتهای دانشبنیان وجود دارد که برمبنای آن میتوان توسعه و ارتقای صنعت خودروسازی را شاهد بود. متاسفانه سیاستهای فعلی صنعت خودرو با دانشبنیانها همخوانی ندارد. اگر به یک دهه گذشته نگاهی بیندازیم متوجه میشویم بهلحاظ اقتصادی به نفع خودروساز نبوده تا بخواهد سمت افزایش داخلیسازی، استفاده از قطعات جدید یا بهکارگیری فناوری در صنعت خودرو حرکت کند. این امر ناشی از بیثباتی سیاستهای صنعتی در حوزه خودروست و باعث شده تا اکوسیستم صنعت خودرو، ظرفیت جذب و هضم شرکتهای دانشبنیان را در درون خود نداشته باشد. به گفته کارشناسان تا زمانی که اکوسیستم صنعت خودرو تغییر نکند، نمیتوان در صنعت خودرو بهسمت فناوری و دانشبنیان شدن حرکت کرد، افزود: اگر بخواهیم صنعت خودرو را با استفاده از فناوری ارتقا دهیم، باید بهسمت استفاده از پلتفرمهای جدید و بهروز رفت و با توجه به آنکه در اکوسیستم فعلی صنعت خودرو اساسا جایگاهی برای شرکتهای دانشبنیان وجود ندارد، نمیتوان انتظار ارتقای فناوری را در صنعت خودرو داشت. حالا سوال اینجاست که آیا این ظرفیت در میان شرکتهای دانشبنیان داخلی برای ارتقای کیفیت خودرو وجود دارد؟