sobhe-no.ir
1429
چهارشنبه، ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
13
«صبح‌نو» از نشست خبری اختتامیه جشنواره ملی «شعر نیکوکاری» گزارش می‌دهد

شعر، هنر مادر است

مرضیه کیان / صبح سه‌شنبه 24خرداد نشست خبری جشنواره ملی «شعر نیکوکاری» به میزبانی حوزه هنری انقلاب اسلامی با حضور سیدمهدی طباطبایی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه شهیدبهشتی و نماینده هیات داوران جشنواره و عباس محمدی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار شد. فراخوان ارسال آثار به نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری با هدف ترویج نیکوکاری و به همت مرکز فرهنگ نیکوکاری(وابسته به بنیاد خیریه آلاء) با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و معاونت فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی در بهمن‌ماه سال 1400 منتشر شد که اکنون پس از گذشت مدت زمانی حدود چهارماه نشست خبری اختتامیه این جشنواره ملی برگزار شد.

گزارش

شعر، پایه هنرهای دیگر است

«صبح‌نو» در حاشیه این نشست با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی خانمحمدی، دبیر جشنواره ملی شعر نیکوکاری گفت‌وگو کرد که در ادامه می‌خوانید.

صبح نو

گزارش

شعر، پایه هنرهای دیگر است

«صبح‌نو» در حاشیه این نشست با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی خانمحمدی، دبیر جشنواره ملی شعر نیکوکاری گفت‌وگو کرد که در ادامه می‌خوانید.

دلیل برگزاری جشنواره ملی شعر با موضوع نیکوکاری از کجا نشات می‌گیرد؟
نیکوکاری خیر ماندگار، مرکزی است که در جهت جریان‌بخشی و ترویج فرهنگ نیکوکاری شکل گرفته است. از این جهت این مرکز در تلاش است تا با کمک گرفتن از هنرهای مختلف به ترویج و تبلیغ فرهنگ نیکوکاری بپردازد. یکی از فعالیت‌های مرکز نیکوکاری خیر ماندگار بحث تولیدات است؛ به این ترتیب که بخشی از فعالیت‌ها مربوط به تولیدات حوزه نیکوکاری اختصاص دارد مثل استودیو نیک‌سو. استودیو نیک‌سو، استودیویی است که به مرکز هنری موسسه نیکوکاری خیر ماندگار اختصاص دارد و به تولید انیمیشن می‌پردازد.
 
چه شد که از بین هنرهای مختلف، شعر را انتخاب کردید؟
تصمیم گرفتیم در راستای ترویج رویدادهایی متناسب با امر خیر نیکوکاری، جشنواره‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم و به این نتیجه رسیدیم که هنر شعر در میان هنرهای مختف از جهت هزینه، میزان استقبال و قابلیت ارائه در رتبه بالاتری قرار دارد؛ مثلا شما اگر بحث هزینه را در نظر بگیرید متوجه می‌شوید که سرودن شعر برای شاعر، هزینه خاصی ندارد اما در مقابل، انیمیشن یا نماهنگ هزینه‌بردار است. از طرفی هم شعر این قابلیت را دارد که در قالب‌های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. درواقع به‌نوعی یک هنر مادر است که می‌تواند در تلفیق با هنرهای دیگر به تولیدات جدید برسد، در هنرهایی همچون نماهنگ، موسیقی و... و همچنین با مشارکت سازمان‌های مختلف قابلیت این موضوع را هم دارد که بتوان از اشعار کوتاه مثلا در زیباسازی‌های شهرداری مورد استفاده قرار بگیرد.
 
 تاکنون از آثاری که طی برگزاری جشنواره به دبیرخانه ارسال شد، اقدامی جهت خروجی‌های متنوع صورت گرفته است؟
اقدامات صورت گرفته است و پیگیر هستیم اما چون هنوز به مرحله‌ای نرسیده که قابل عرضه باشد، از عنوان کردن آن خودداری می‌کنم که امیدوارم نهادهای مرتبط اقدامات لازم را جهت اجرایی شدن
 انجام دهند.
 
با توجه به اینکه در این جشنواره علاوه‌بر شعرای مطرح، شعرای مبتدی هم اقدام به ارسال آثار کردند و جشنواره به‌صورت سراسری در کشور اجرا شد، آیا طی جلساتی که برگزار می‌شد، شعرای برجسته به شاعران مبتدی آموزش و توصیه‌هایی داشتند؟
برخی از مراکز فرهنگی مثل شهرستان ادب وجود دارد که بیشتر رویکرد آموزشی دارند و آمادگی و آموزش‌های لازم را برای شعرا فراهم می‌کنند اما با توجه به اینکه ما جشنواره برگزار کردیم، چنین رویکردی نداشتیم. شاید از مواردی که بتوان این جشنواره را از سایر جشنوراه‌ها متمایز کرد، تعامل شعرا با مرکز نیکوکاری خیر ماندگار بود. به این صورت که شعرا از استان‌های مختلف با ما تماس برقرار می‌کردند تا محفل شعر نیکوکاری را در آن استان برگزار کنیم. گاهی به‌دلیل حجم بالای کاری فرصت سفر به برخی از استان‌ها را نداشتیم. واقعیت این است که حجم بالای مشارکت شاعران در جشنواره‌های دیگر کمتر دیده می‌شود.
مشارکت و تعامل با شعرا در جشنواره ملی شعر نیکوکاری بسیار زیاد بود؛ چون دغدغه اصلی ما موضوع نیکوکاری است، برای پیشرفت شعرا کاری انجام ندادیم اما با فرصتی که جشنواره به وجود آورد شعرا در کنار یکدیگر تعامل خوبی پیدا کردند و با مرکز نیکوکاری خیر ماندگار هم تعامل پایدار دارند.
 
برای برگزاری جشنواره در سال آینده برنامه‌ریزی انجام 
گرفته است؟
چون پروسه برگزاری جشنواره، طولانی است و حدود چهارماه زمان برد، اگر بخواهیم برای امسال جشنواره برگزار کنیم از همین حالا باید تدارکات جشنواره سال جدبد را آغاز کنیم. با تصمیم‌گیری‌هایی که انجام شد، این احتمال وجود دارد که هر دو سال یکبار جشنواره ملی شعر نیکوکاری برگزار شود. از طرفی هم باید به این نکته توجه داشت که به‌منظور تاثیرگذاری بیشتر، باید با سیاست‌گذاری‌های مناسب، آثار دریافتی به تولیدات مطلوب برسد و سپس برای برگزاری جشنواره بعدی اقدام کنیم.
 
از پتانسیل شعر و مشارکت شعرا در برگزاری جشنواره به‌عنوان نقاط قوت یاد کردید، به نظرتان نقطه ضعف این جشنواره چه بود؟
نقطه ضعفی که می‌توان در طول برگزاری جشنواره عنوان کرد این است که با وجود اقدامات ما جهت تعامل با بسیاری از سازمان‌ها و نهادها، برخی از این ارگان‌ها (شاید به‌دلیل عدم اعتماد) درحالی‌که از جهت قانونی وظیفه داشتند با ما همکاری‌ کنند، به این امر توجه نمی‌کردند و فرصت‌هایی که برای پیگیری‌های مداوم صرف شد، باعث اتلاف انرژی و وقت شد.
 
به نظرتان برای برگزاری دوره بعدی جشنواره ملی شعر نیکوکاری چه مواردی وجود دارد که می‌تواند برای جامع‌تر شدن جشنواره مفید باشد؟
جشنواره ملی شعر نیکوکاری با همکاری سه مرکز برگزار می‌شود؛ یکی از مراکز با رویکرد تخصصی و علمی با جشنواره فعالیت دارد که امور خیر را مورد بررسی قرار می‌دهد و جنبه‌هایی را که نیاز جامعه است پیگیری می‌کند؛ بنابراین در دوره بعدی جشنواره از این جهت به مساله می‌پردازیم که اقتضای نیاز جامعه چه مواردی است، تا توجه شاعران را به آن موضوع معطوف کنیم.

captcha
شماره‌های پیشین