براساس آمار بانک مرکزی، در ۱۱ماه سال گذشته مجموع شرکتهای بیمه بابت سوانح رانندگی ۲۴هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کردهاند. این آمار دوونیمبرابر درآمدهای نفتی سال۹۹ است. میزان تصادفات جادهای ۲۰برابر استانداردهای جهانی است و میزان کشتههای تصادفات جادهای در روز به ۴۵نفر رسیده است. این آمار تکاندهنده دل هر شهروند ایرانی را به درد میآورد. ارابههای مرگی که حدود پنج دهه است خیابانها و جادههای کشور را تسخیر کرده، اکنون جز زیانهای مالی و جانی آورده دیگری برای مردم ایران ندارند. جانشین رییس پلیس راهور معتقد است: «با یک حساب دودوتا چهارتا، ایرانخودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودرو و صرفهجویی در مصرف سوخت حقوق تمام کارکنان آنها را میدهیم.» شنیدهها حاکی از آن است که سازمان ملی استاندارد لزوم رعایت کلیه استانداردهای ۸۵گانه خودرویی را به خودروسازان ابلاغ کرده و درصدد افزایش مولفههای استاندارد تولید خودروست. فاطمیامین، وزیر صمت نیز گفته وضعیت نامطلوب کیفیت خودروهای داخلی را میپذیرم اما با استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای موجود میتوان این ساختار را اصلاح کرد و برای آن برنامه داریم. پس از باز نشدن کیسه هوای تعداد زیادی خودرو در حادثه بهبهان-رامهرمز و چندین تصادف زنجیرهای دیگر، بحثها بر سر بالا بردن سطح استانداردهای خودروهای تولید داخل شدت گرفت. طبق آمارهای پلیس راهور در سالهای۸۳ و ۸۴ بهدلیل تصادفات، سالانه ۲۷هزار نفر جان خود را از دست دادند، اگرچه این آمار به عدد سالانه ۱۶هزار کشته در سالهای اخیر رسیده اما این همان اتفاقی است که اکنون صدای مسوولان را به گوش همه میرساند چون کیفیت پایین و ایمنی نداشتن خودرو این بار را سنگین و سنگینتر میکند.