sobhe-no.ir
1427
دوشنبه، ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
11
گزارش «صبح‌نو» از احتمال بازگشت خاموشی‌ها به کشور

درست مصرف کنیم

مردم ایران در دو سال گذشته تابستان های عجیب‌وغریبی را پشت سر گذاشته‌اند. همزمان با گرم شدن هوا و بالارفتن مصرف برق و به هم خوردن تراز تولید و مصرف، برق مشترکان خانگی تقریبا در گرم ترین ساعات روز -و بیشتر اوقات بدون اطلاع قبلی- قطع می شد تا کسری تولید جبران شود. برای همین هم یکی از اصلی ترین سوالاتی که این روزها ذهن مردم را همزمان با موج گرمای خردادماه و شروع چله های گرما مشغول کرده این است که در تابستان1401 هم قرار است برای جبران کسری تولید برق و تراز شدن مصرف و تولید، خاموشی اعمال شود یا نه؟ موضوعی که قطعی برق چند روز گذشته نشان داد که دوباره در حال تکرار شدن است؛ البته شاید نه به شدت دو سال گذشته.

سرمقاله

راهکار چیست؟

کسبه امین‌حضور و خیابان جمهوری تهران تجمع کردند

اعتراض به یک طرح

صبح نو

سرمقاله

راهکار چیست؟

خودروی مونتاژ داخلی بی‌کیفیت است و این یک مساله اثبات‌شده‌ای محسوب می‌شود. بعد از تذکرات متعدد رهبر انقلاب، رییس‌جمهور، مجلس شورای اسلامی و تمام مسوولان هیچ اقدامی ازسوی خودروسازان 
صورت نگرفته است. اما سردار «سید کمال هادیانفر»، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشورمان همچنان پیگیر حل بی‌کیفیتی خودروهای داخلی است. دوسال پیش او از ضرورت ممنوعیت شماره‌گذاری پژو ۴۰۵ و پراید صحبت به میان آورد و با اولتیماتوم به خودروسازان اعلام کرد که این خودروها از سال۱۳۹۹ به‌دلیل ایمنی کم دیگر شماره‌گذاری نخواهند شد؛ تصمیمی که گرچه با مقاومت‌هایی ازسوی خودروسازان مواجه شد اما درنهایت این حرف پلیس با همراهی افکارعمومی بود که به کرسی نشست و شماره‌گذاری سه مدل از پراید و سواری پژو ۴۰۵ متوقف شد و تولید این خودروها نیز برای همیشه به پایان رسید. حدود دو سال پس از این اظهارات، اما بار دیگر اظهارنظری دیگر از رییس پلیس راهور فراجا موردتوجه افکارعمومی قرار گرفت و این‌بار پس از حادثه تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان که در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ رخ داد، هادیانفر در اظهاراتی تند از باز نشدن کیسه هوای خودروها و عدم ایمنی آن‌ها انتقاد کرد. او برخی از خودروهای تولید داخل را به ارابه مرگ تشبیه و این سوال را مطرح کرد که چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟
خودروسازانی که انتقاد پلیس از آن‌ها با واکنش مثبت افکارعمومی مواجه شده بود، مدافعانی هم داشتند، ازجمله برخی نمایندگان مجلس و چند مقام مسوول که اظهاراتی را دفاع از خودروسازان به زبان آورده بودند؛ البته پلیس نیز پیش از این بارها پاسخ خودروسازان و مدافعان آنان را داده بود که ازجمله این موارد می‌توان به اظهارات سردار هادیانفر اشاره کرد که از خودروسازان خواسته بود به‌جای فرافکنی خودروی ایمن تولید کنند. «مصطفی آقامیرسلیم»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به مساله باز نشدن ایربگ خودرو‌های داخلی در تصادفات جاده‌ای مدعی شده بود: باز نشدن ایربگ 100خودرو بین 900هزار خودروی تولیدشده، واکنش سردار سید کمال هادیانفر؛ رییس پلیس راهور را 
در پی داشت. اما هادیانفر در این رابطه گفت: به نظر بنده این اظهارنظرها به این خاطر است که این افراد در بحث خودرو سود و منفعت دارند؛ البته این شخص را نمی‌دانم اما تعداد زیادی از این اشخاص در موضوع خودرو، محل درآمد دارند یا کارخانه‌دار هستند. رییس پلیس راهور گفت: فقط در یکی از پارکینگ‌های خودروهای تصادفاتی، ۱۰۷دستگاه خودرو وجود داشت. از میان این ۱۰۷دستگاه خودرو که تماما از زاویه جلو یعنی از زاویه مناسب تصادف کرده‌اند، ایربگ ۹۷دستگاه خودرو باز نشده بود! آنچه مسلم است خط فکری سردار هادیانفر درباره کیفیت پایین خودرو است که دیدگاهی مسوولیت‌پذیرانه است؛ البته اینگونه بحث‌ها دردی از بی‌کیفیتی خودروها که سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرند، دوا نمی‌کند و همه مسوولان باید فکر و عمل اساسی در این رابطه ارائه دهند.

captcha
شماره‌های پیشین