sobhe-no.ir
1423
سه شنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
7
گزارش «صبح‌نو»از عملکرد آموزش و پرورش و معلمان در 2 سال کرونایی

دانش آموزان مبتلا به افت تحصیلی

فائزه مومنی / شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد آشفتگی‌های اساسی در زندگی روزمره شده و دانش‌آموزان این تغییرات را به شدت احساس کردند، یکی از مهم‌ترین تأثیرات پاندمی کرونا روی سیستم‌های آموزش و پرورش بوده است؛ به‌گونه‌ای که تقریباً همه کشورهای جهان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایشان بازگشت به نظام قبلی آموزشی بوده است اما دوگانه سلامت و آموزش همیشه شرایط را به‌سمتی برده است که کفه سلامت، سنگینی کرده است و در پاندمی روند آموزش حضوری دانش آموزان به اجبار تعطیل شده است. همه‌گیری ویروس کرونا، تعطیلی اجباری آموزش‌ها و سوق یافتن دانش آموزان به سمت آموزش مجازی در دو سال اخیر مدارس را وارد فضای جدیدی از آموزش کرد که اقتضائات آن با کلاس‌های درس سنتی اختلاف بسیاری دارد. نقش آموزش و پرورش در روند توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه بسیار مهم و تعیین‌کننده است و مدرسه به عنوان عنصر کلیدی نظام آموزشی، زمینه رشد فکری و اخلاقی جامعه را فراهم می‌کند. اما کارشناسان همیشه این بیم را داشته‌اند که آسیب‌های روانی و آموزشی بلندمدت و بسیار فرسایشی خواهد بود و گاهی تا چند دهه می‌توان شاهد اثرات مخرب این پاندمی بود. بازگشایی مدارس آسیب‌های روحی و روانی و آموزشی دانش آموزان را کاهش داده و به مدیران در اجرای برنامه‌های تمام ساعتی آموزش و پرورش کمک کرده و خواهد کرد. در عین حال یک پرسش مطرح می‌شود که آموزش و پرورش چه عملکردی در دوران دوساله پاندمی داشته که در نهایت با همه مخالفت‌ها فضا به سمتی رفت که حتی سران قوا نیز با آموزش صدرصد حضوری موافقت کردند.

شماره‌های پیشین