sobhe-no.ir
1408
یکشنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
14
گفت‌وگوی «صبح‌نو» با نوشین صادقیان، هنرمند تصویرساز

بازار بازی به تصویرسازی نیاز دارد

سمانه استاد / «نوشین صادقیان»، تصویرگر کتاب کودک و نوجوان و عکاس، کارشناس گرافیک و کارشناس‌ارشد رشته تصویرسازی از دانشکده هنر و معماری است. تاکنون بیش از 15جلد کتاب از او در زمینه تصویرگری به چاپ رسیده است. صادقیان به‌تازگی با کتاب «دختر دال» در جشنواره تصویرسازی بولونیای ایتالیا نیز برگزیده شده است. همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب با این هنرمند گفت‌وگو کرده‌ و از او خواسته‌ایم که پیشنهادهایش را برای آن‌ها که دنبال کتاب‌هایی با تصویرسازی خوب هستند برای «صبح‌نو» بگوید. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید:

خبر

یادبود برای 8 چهره در نمایشگاه کتاب

صبح نو

گفت‌وگوی «صبح‌نو» با نوشین صادقیان، هنرمند تصویرساز

بازار بازی به تصویرسازی نیاز دارد

سمانه استاد / «نوشین صادقیان»، تصویرگر کتاب کودک و نوجوان و عکاس، کارشناس گرافیک و کارشناس‌ارشد رشته تصویرسازی از دانشکده هنر و معماری است. تاکنون بیش از 15جلد کتاب از او در زمینه تصویرگری به چاپ رسیده است. صادقیان به‌تازگی با کتاب «دختر دال» در جشنواره تصویرسازی بولونیای ایتالیا نیز برگزیده شده است. همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب با این هنرمند گفت‌وگو کرده‌ و از او خواسته‌ایم که پیشنهادهایش را برای آن‌ها که دنبال کتاب‌هایی با تصویرسازی خوب هستند برای «صبح‌نو» بگوید. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید:

در نمایشگاه کتاب امسال چه کتاب‌هایی را از شما داریم؟
 کتاب «آن دور دور» یکی از این کتاب‌هاست. مجموعه پنج‌جلدی موسیقی که به‌تازگی با نشر عارف کار کرد‌ه‌ام نیز در نمایشگاه قابل عرضه است. این مجموعه کتاب‌های آموزش موسیقی است که سه جلد اول آن سرمشق یک، سرمشق دو و سرمشق سه نام دارد و نام دو کتاب دیگر فلوت یک و فلوت دو است.
 
کتاب «دختر دال» با تصویرسازی شما در جشنواره بولونیا برگزیده شده است. این کتاب چاپ شده است؟
خیر. این کتاب چاپ نشده است.
 
چه زمانی چاپ خواهد شد؟
دو ماه دیگر احتمالا.
 
کمی بیشتر این کتاب را برای مخاطبان «صبح‌نو» معرفی کنید!
این کتاب یک داستان مردمی است که سینه به سینه منتقل شده و یک قصه لری را روایت می‌کند. داستان درمورد دختری است که یک پرنده دال (کرکس) او را بزرگ کرده است. دختر دال یک داستان افسانه‌ای و نمادی از زایش و سرسبزی است و به همین دلیل من از رنگ سبز در تصویرسازی این کار استفاده کرده‌ام. این کتاب نوشته آقای احمد اکبرپور و به سفارش موزه عروسک‌هاست.
 
کمی به عقب برگردیم. چه شد که با تصویرسازی آشنا و به این رشته علاقه‌مند شدید؟
من گرافیک می‌خواندم. در ترم اول تصویرسازی یکی از استادم به استعداد من در تصویرسازی اشاره کرد و من از همان‌جا علاقه‌مند به این رشته شدم. فوق‌لیسانسم را نیز در دانشگاه هنر و معماری رشته تصویرسازی خواندم. بعد از مدتی متوجه شدم که از تصویرسازی نمی‌توان به درآمد رسید. آن زمان اینترنت هم مانند امروز این‌قدر مرسوم و دردسترس نبود. به همین خاطر آتلیه عکاسی زدم و هشت سال مشغول عکاسی بودم تا اینکه سه سال پیش تصویرسازی را به‌صورت حرفه‌ای شروع کردم. این‌بار با دیدی که از عکاسی به دست آورده بودم سبک کاری‌ام را به‌کل تغییر دادم.
 هنوز هم آتلیه عکاسی را در کنار تصویرسازی 
نگه داشته‌اید؟
خیر. به کل آن را رها کردم و سراغ تصویرسازی آمدم.
 
حالا که با سبک جدیدی شروع به کار کرده‌اید، آیا به درآمد دلخواه‌تان رسیده‌اید؟
مبلغ قراردادهای تصویرسازی بسیار پایین است. فکر می‌کنم اگر هنرمندان بتوانند با خارج از کشور کار کنند و درآمد دلاری داشته باشند شرایط بهتر خواهد بود. در ایران درآمد تصویرسازان بسیار پایین است، مگر اینکه تصویرسازی را وارد شاخه‌های دیگری کنند.
 
مثلا چه شاخه‌هایی؟
برخی از تصویرسازان روی متریال‌های دیگری مانند پوشاک و ظروف کار می‌کنند ولی من هنوز به این زمینه وارد نشده‌ام. می‌خواهم تمرکزم را بیشتر روی کار با نشریات خارج از کشور بگذارم.
 
تصویرسازی در ایران بیشتر در زمینه کتاب کودک انجام می‌شود. آیا برای کتاب بزرگسال هم تصویرسازی وجود دارد؟
تصویرسازی یعنی ساخت تصویر و تفاوتش با نقاشی در این است که نقاشی در ابعاد بزرگ‌تری است، متن ندارد و از طریق متن با مخاطب ارتباط برقرار نمی‌کند. تصویرسازی یعنی ساختن یک تصویر براساس یک متن یا تصویری که براساس هدفی که دارد مخاطب خاصی را جذب کرده و او را درگیر می‌کند مانند تصویرسازی تجاری. تصویرسازی شاخه‌هایی مانند تجاری، آموزشی، تصویرسازی کتاب و تصویرسازی مطبوعات دارد. دلیل اینکه در ایران فقط تصویرسازی کودک انجام می‌شود به‌دلیل تقاضایی است که وجود دارد؛ مثلا در مطبوعات اصلا از تصویرسازی استفاده نمی‌شود، بلکه از کاریکاتور و عکس استفاده می‌شود.
 
آیا سفارش تصویرسازی در حوزه‌ای غیر از کتاب کودک را نیز داشتید؟
زمانی شرکت مینو به من سفارشی برای پکیجینگ بیسکوییت مادر داد. من نمونه‌های خارجی زیادی را دیدم و براساس آن‌ها طرحی با محوریت تصویرسازی ارائه دادم که قبول نکردند. گفتند می‌خواهند حتما از عکس استفاده شود و فرمت قبلی اثر حفظ شود. وقتی در جامعه تقاضایی برای تصویرسازی وجود ندارد این موضوع اصلا رشد نمی‌کند و درنهایت تصویرسازی به کتاب کودک خلاصه می‌شود. در ایران یک گرافیست کار 10نفر را انجام می‌دهد، درصورتی‌که در خارج از کشور این‌طور نیست، یک نفر تصویر را می‌سازد و دیگری کار گرافیک را انجام می‌دهد. یکی از دلایلی که من از گرافیک فاصله گرفتم این است که کارفرما سلیقه خودش را به هنرمند تحمیل می‌کند.
 
آیا در طراحی بازی هم می‌توان از تصویرسازی استفاده کرد؟
اگر تصویرسازها بتوانند در حوزه بازی وارد شوند اتفاق بی‌نظیری خواهد بود. من در این زمینه با شرکتی در خارج از ایران کار کرده‌ام که اتفاق خوبی بود. در حوزه بازی، ایران نقطه ضعف زیاد دارد. اگر تصویرگرها بتوانند کانسپت آرتیست یک بازی باشند اتفاقات خوبی خواهد افتاد. در ایران بازی‌های خوبی طراحی می‌شوند اما این بازی‌ها از نظر گرافیک در سطح حرفه‌ای نیستند. ایران در زمینه طراحی بازی می‌تواند با دنیا رقابت کند اما در زمینه گرافیک بازی و طراحی بصری هنوز به این مرحله نرسیده است. این تصویرساز و گرافیست هستند که باید طراحی بصری یک بازی را انجام دهند.
 
اگر بخواهید برای نمایشگاه امسال کتاب‌های خوبی در زمینه تصویرسازی معرفی کنید، آن کتاب‌ها کدام‌اند؟
کتاب‌های «شب‌بخیر فرمانده» از نشر افق، «این جهان مال من است»، «تک خال»، «تو یک جهانگردی»، «هزارهزار 
دانه انار» از نشر طوطی و کتاب «دست‌های مامان گم شده» از نشر زنبور کتاب‌های پیشنهادی من هستند.
 
درحال‌حاضر چه کتاب‌هایی در دست چاپ دارید و روی چه کتاب‌هایی برای تصویرسازی کار می‌کنید؟
کتاب «دخترک، مادر، آینه‌ها» به نویسندگی احمدرضا احمدی قرار است با نشر پرتقال چاپ شود. درحال‌حاضر درحال کار کردن روی کتاب «دختر دال» هستم. این کتاب به این خاطر که جایزه برده است باید زودتر راهی بازار کتاب شود.

ایران در زمینه طراحی بازی می‌تواند با دنیا رقابت کند اما در زمینه گرافیک بازی و طراحی بصری هنوز به این مرحله نرسیده است 

captcha
شماره‌های پیشین