sobhe-no.ir
1407
شنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
9
تعداد مرگ‌ ومیر کرونا در بسیاری از استان‌ها به صفر رسیده است

ایران، موفق در مهار کرونا

علی جواهری / بیش از دو سال است کرونا در کشور جولان می‌دهد و کادر درمان و مردم با آن بسیار درگیر هستند. اما این روزها خبرها خاکی از کاهش بیماران و فوت‌شدگان این بیماری منحوس دارد به طوری که عدد جانباختگان یک‌رقمی و مبتلایان سه‌رقمی شده است. در این میان، نقش واکسیناسیون بسیار موثر بوده که در دولت سیزدهم سرعت بیشتر به خود گرفت. در مردادماه سال۱۴۰۰ که آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رسما به‌عنوان هشتمین رییس‌جمهور ایران کار خود را آغاز کرد، کشور روزهای خوبی را از لحاظ شیوع بیماری کرونا به خود نمی‌دید و روزانه ۴۰۰ تا ۷۰۰ فوتی به دلیل ابتلا به این ویروس در آمار وزارت بهداشت ثبت می‌شد. در همان برهه زمانی، صف‌های طولانی برای تزریق یک دوز واکسن به راه افتاده بود و تنها برای گروه‌های خاص و سالمندان واکسن در کشور داشتیم و جمعیت بسیاری از مردم حق تزریق واکسن نداشتند و همین گروه‌های خاص هم برای اینکه بتوانند یک دوز واکسن بزنند باید ساعت‌ها در صف‌های عریض و طویل منتظر می‌ماندند.

خبر

تالاب میانکاله نیازمند توجه

شناسایی ۳۸۵بیمار جدید کرونایی

صبح نو

خبر

تالاب میانکاله نیازمند توجه

 مدیر اسبق مرکز ملی مطالعات دریای خزر گفت: لایروبی کانال چپاقلی علاوه بر هزینه ۵۰۰میلیارد تومانی، حاصلی جز تسریع در خشکی تالاب میانکاله ندارد. دکتر همایون خوشروان گفت: از ۱۵۰۰سال قبل کانال‌های منتهی به تالاب میانکاله نقش انتقال آب از دریای خزر به داخل تالاب را داشته‌اند و اکنون به‌دلیل کاهش سطح آب دریای خزر از سال۱۳۷۴ شمسی تاکنون دریای خزر ۱۴۰سانتی‌متر افت تراز داشته و همین امر موجب خشک شدن این کانال‌ها شده است.
به گفته مدیر اسبق مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، کانال‌های آشوراده و چپاقلی در بخش کم‌عمق دریای خزر قرار دارد و زمانی که در دریا طوفان رخ می‌دهد و پدیده مد صورت می‌گیرد، این پدیده تحت‌تاثیر باد، فشار هوا و امواج باعث هدایت رسوبات کف دریای خزر با سرعت بالا به داخل کانال آشوراده و چپاقلی و مسدود شدن آن‌ها می‌شود.
عضو هیات‌مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی گفت: لایروبی یک عمل جهانی است و در کشور‌های دریایی مانند هلند، آمریکا، بریتانیا و فرانسه برای عبور کشتی‌ها در کانال‌های ارتباطی میان تالاب و دریا اقدام به لایروبی می‌کنند، در کشور ایران هم در دهه۶۰ شمسی سازمان بنادر و دریانوردی اقدام به لایروبی کانال آشوراده کرد اما این لایروبی در شرایطی صورت گرفت که در بازه زمانی سال‌های ۵۷ تا ۶۴ سطح آب دریای خزر دو متر افزایش داشت و این افزایش سطح تراز به این امر کمک کرد. اکنون با عقب‌نشینی آب دریای خزر با میانگین پنج‌سانتی‌متر در سال که تا ۱۰سال آینده با کاهش ۵۰سانتی سطح آب دریا مواجه می‌شود، دیگر آبی وارد این کانال‌ها نخواهد شد و لایروبی یک کار بیهوده است.
او گفت: در سال۹۴ هزینه لایروبی برای این کانال‌ها ۱۰۰ تا ۲۰۰میلیارد تومان برآورد شده بود که اکنون این رقم به ۴۰۰ الی ۵۰۰میلیارد تومان رسیده است، عجیب است که استانداری گلستان و مازندران به‌دنبال لایروبی کانال چپاقلی هستند، چون با شرایط فعلی این کار بیهوده و پرهزینه است، درصورتی‌که می‌توان با روش‌های بسیار آسان و ارزان‌تر این تالاب را احیا کرد.
به گفته‌ خوشروان، نیروگاه برق نکاء مازندران برای خنک کردن توربین‌های حرارتی خود روزانه ۱۰مترمکعب از آب دریا استفاده می‌کند و آب برگشتی را به دریا برمی‌گرداند، با توجه به پمپاژ آب ازسوی نیروگاه، اگر یک خط‌لوله ۱۴کیلومتری به‌سمت خلیج گرگان ایجاد شود، آب در طول مسیر خنک می‌شود و مشکل تراز آب خلیج گرگان برطرف می‌شود و با سرریز شدن آب باعث تخلیه رسوبات کانال‌ها می‌شود. میانکاله شبه‌جزیره‌ای در منتها‌الیه جنوب‌شرقی دریای مازندران، در 12کیلومتری شمال شهر بهشهر است.
جزیره آشوراده در ۱۰کیلومتری بندرترکمن واقع شده است و ۴۰کیلومتر با گرگان فاصله دارد. این جزیره از شمال به دریاچه خزر، از شرق به تنگه‌ای به نام تنگه چپاقلی وغلی، از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه‌جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‌شود.

captcha
شماره‌های پیشین