محتوای کتب درسی یکی از موضوعاتی که همیشه مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است. تاکید بر حفظیاتی که بهسرعت از ذهن میروند، کسلکننده و خستهکننده بدون تاثیر عمیق بر دانشآموزان تا سبب شود استعدادهای آن شکوفا شده و درعینحال نسبتبه محیطی که در آن زندگی میکنند، آگاه شوند؛ ازجمله نقدهایی است که به محتوای کتابهای درسی شده است. دولتها بارها وعده دادند که محتوای کتابهای درسی تغییر خواهد کرد اما هربار محتوا نسبتبه گذشته دچار افت کیفیتی شدیدتری شد. طبق گفته معلمان، درحالحاضر حجم کتابهای درسی بهشدت زیاد شده و آنها مجبورند بدون صرف زمان لازم برای یادگیری عمقی، دروس بهصورت سطحی آموزش دهند تا بتوانند مطابق با زمانبندی کلاس، کتاب را تمام کنند. محتوا علاوه بر اینکه همخوانی با آنچه دانشآموز در زندگی به آن نیازمند است، ندارد،کسلکننده بوده و صرفا برای گذر از ترم تحصیلی خوانده شده و بعد از آن به کل فراموش میشوند. به اضافه اینکه محتوا با شرایط جامعه امروز و کودکان و نوجوانانی که در این محیط تحصیل میکنند نیز تناسبی ندارد و همین موضوع سبب دلزدگی آنها خواهد شد و در کلاسهای درس اگر فرصتی باشد، بسیاری از دانشآموزان محتوا را با استدلالهایی که حالا در ذهن آنها با توجه به بهره جهانی که در آن بزرگ شدهاند، مورد نقد قرار داده و رد میکنند. به اضافه اینکه در کتابهای درسی وطنپرستی برخلاف سایر کشورها، آنطور که باید به آنها آموزش داده نمیشود. کیفیت محتوای کتاب درسی بهنحوی مورد انتقاد است که حتی رهبر انقلاب نیز در آخرین سخنان خود به آن اشاره کردند.
رضا رزاقی / حذف ارز ترجیحی، افزایش یارانه نقدی و واریز هدفمند به دهکهای مختلف جامعه و افزایش نرخ قیمت کالاهای اساسی به مهمترین اخبار این روزها تبدیل شده است؛ خبرهایی که با حذف یارانه آرد صنعتی شروع شد و مثل دومینو، خبرهای دیگر را به دنبال خودش آورد. اما بررسی مسیر تصمیمات مختلف چند سال گذشته که در دولت دوازدهم و سیزدهم در رابطه با ارز ترجیحی گرفته شد، میتواند درک اتفاقات این روزهای اقتصاد کشور را سادهتر کند. از این جهت به مرور مهمترین رویدادها، نظرات و تصمیمهای مرتبط با ارز ترجیحی در چند سال اخیر میپردازیم.