sobhe-no.ir
1407
شنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
10

خبر

شماره واحد امدادی؛ ممکن یا غیرممکن؟

سه‌رقمی‌های پردردسر

بیش از 10 شماره امدادی در کشور داریم که هرکدام مربوط به یک بخش است. طریقه استفاده از این شماره‌ها اینگونه است که در زمان وقوع حادثه باید کلی فکر و تمرکز کنیم که مثلا در آتش‌سوزی چه شمار‌ه‌ای باید می‌گرفتیم. این مساله در بسیاری کشورهای دنیا حل شده است و تنها یک شماره واحد برای دریافت خدمات اضطراری اختصاص داده‌اند. تجمیع شماره‌های امدادی گرچه هنوز اجرایی نشده اما با توجه به مصوبه دولت دیر یا زود باید اجرایی شود. تعدد شماره تماس‌های اضطراری چالش‌های خاص خود را دارد که در بسیاری از کشورها برای رفع آن تنها یک شماره تماس برای این منظور درنظر گرفته شده است، حالا مدتی است که پس از کش‌وقوس‌های فراوان در ایران زمزمه‌هایی از اجرای این طرح به گوش می‌رسد.

صبح نو

شماره واحد امدادی؛ ممکن یا غیرممکن؟

سه‌رقمی‌های پردردسر

بیش از 10 شماره امدادی در کشور داریم که هرکدام مربوط به یک بخش است. طریقه استفاده از این شماره‌ها اینگونه است که در زمان وقوع حادثه باید کلی فکر و تمرکز کنیم که مثلا در آتش‌سوزی چه شمار‌ه‌ای باید می‌گرفتیم. این مساله در بسیاری کشورهای دنیا حل شده است و تنها یک شماره واحد برای دریافت خدمات اضطراری اختصاص داده‌اند. تجمیع شماره‌های امدادی گرچه هنوز اجرایی نشده اما با توجه به مصوبه دولت دیر یا زود باید اجرایی شود. تعدد شماره تماس‌های اضطراری چالش‌های خاص خود را دارد که در بسیاری از کشورها برای رفع آن تنها یک شماره تماس برای این منظور درنظر گرفته شده است، حالا مدتی است که پس از کش‌وقوس‌های فراوان در ایران زمزمه‌هایی از اجرای این طرح به گوش می‌رسد.

در این راستا رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر معتقد است که برای شماره واحد امدادی باید سازمانی واحد نیز در نظر گرفته شود. او درباره تجمیع شماره تماس سازمان‌های امدادی، اظهار کرد: این موضوع جدید نیست و سال‌هاست که مطرح شده اما به نتیجه خاصی نرسیده است؛ البته تاکنون هم به این شکل به آن پرداخته نشده بود و به نظر می‌رسد که این‌بار موضوع و پیگیری برای آن جدی‌تر است.
وی افزود: براساس نوع ماموریت و تکالیفی که قانون برای هر سازمانی مشخص کرده است،‌ در همان راستا امکانات، ‌تجهیزات و تسهیلاتی برای اجرای بهتر وظایف و ماموریت‌های محول‌شده به سازمان‌ها فراهم می‌شود. عمدتا جمعیت هلال احمر مسوولیت پاسخ به سوانح و حوادث طبیعی را دارد،‌ آتش‌نشانی در حوزه حریق و ایمنی فعالیت می‌کند،‌ اورژانس به فوریت‌های جانی افراد رسیدگی می‌کند، پلیس وظیفه تامین نظم و امنیت را دارد و به هرترتیب به هر سازمانی وظیفه‌ای داده شده است؛ بنابراین بین وظایف و حوزه فعالیت هر کدام از دستگاه‌ها تفکیک و تفاوت وجود دارد.
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه هیچ‌یک از سازمان‌ها وظایف مشترکی ندارند، گفت: بنابراین باید در راستای انجام تکالیفی که داریم امکانات و تجهیزات خود را داشته باشیم. یکی از این امکانات هم خطوط تلفنی است که مردم بتوانند از طریق آن با ما ارتباط برقرار کنند؛ البته باید در این خصوص فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتری انجام شود تا مردم بدانند براساس نوع خواسته خود باید با کدام سازمان تماس بگیرند.
رییس سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران معتقد است که اجرای طرح تجمیع شماره‌های امدادی کار ساده‌ای نیست، او البته طرح پیشنهادی برای تجمیع شماره‌های امدادی را نیز خام می‌داند و معتقد است که باید توجه بیشتری به زیرساخت‌ها صورت بگیرد.
 
پاسخگویی سریع در مواقع اضطرار
 «رضا کرمی‌محمدی» در گفت‌وگو با ایسنا، درباره طرح پروژه راه‌اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه‌های امدادی، اظهار کرد: پیش‌تر بحث راه‌اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه‌های امدادی چندبار به شهرداری و شورای شهر برده شد که قرار بود همه دستگاه‌های امدادی مثل آتش‌نشانی،‌ اورژانس و ... یک شماره تماس داشته باشند و با سیستمی که ایجاد می‌شود تماس به سازمان‌های تخصصی منتقل شود.
رییس پیشین سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: مزیت این کار این بود که مردم به‌سرعت شماره تماس را حفظ می‌کردند که سریع هم پاسخگو باشد اما این طرح اشکالات ساختاری داشت و هماهنگ کردن آن به‌سادگی ممکن نبود، چراکه سیستم پاسخ‌دهی این سازمان‌ها با یکدیگر متفاوت است و سامانه‌های خاص خود را دارند. همچنین این سازمان‌ها پروتکل‌های متفاوتی دارند که با یکدیگر متفاوت است، سامانه‌های آن هم مستقل از هم است؛ بنابراین با توجه به این مسائل هماهنگی‌ها بسیار سخت بود تا جایی که تقریبا این پروژه مسکوت ماند.
عضو هیات‌علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با تاکید بر اینکه این پروژه بودجه بسیار بالایی نیاز داشت و کشور نمی‌توانست دراین‌باره هزینه کند، گفت: این طرح به زیرساخت و سرورهایی با ظرفیت بالا نیاز داشت که سامانه تمام سازمان‌ها به آن وصل شود. این نیازمند هزینه بالایی بود. البته ازآنجایی‌که طرح به‌صورت جامع تکمیل نشده و مسائل آن دیده نشده برخی از بحث‌های آن باقی مانده است. وصل کردن چند سامانه به یکدیگر فرایندی بسیار طولانی است. همچنین آموزش نیروهایی که بتوانند با تمام این مسائل کار کنند نیز زمان‌بر خواهد بود.
 
طرح تجمیع شماره‌های امدادی هنوز خام است
این استاد دانشگاه با بیان اینکه این طرح هنوز خام است و در حدی نیست که به اجرا نزدیک شود، اظهارکرد: کشورهای دیگر پیش از اینکه سامانه‌های مستقل پیش برود و گسترش پیدا کند درخصوص راه‌اندازی شماره تماس واحد برای سازمان‌‌های امدادی اقداماتی انجام داده بودند؛ بنابراین تمام الزامات آن را با همدیگر دیده‌اند. درحال‌حاضر ما سال‌هاست که سامانه‌های خاصی را برای هر سازمانی در نظر گرفتیم که هر کدام هم به سمتی رفتند. اگر بخواهیم این‌ها را یکپارچه کنیم اصلا ساده نخواهد بود یا باید یکی از این سامانه‌ها را به‌صورت پایه قرار داد که در این صورت بقیه دچار مشکل می‌شوند یا سامانه جدیدی اضافه کرد که مشکلات سبب می‌شود قابلیت اجرایی شدنش کم باشد.
وی گفت: با توجه به شرایط فعلی مزایای این طرح توجیه‌پذیر نیست. به‌هرحال سازمان‌های امدادی در حال انجام کار خود هستند و مشکل کارکردی ندارند. فقط مشکل این است که یکپارچه نیستند و حالا هم، این سازمان‌ها کار خود را به‌درستی انجام می‌دهند. یعنی این اقدام ضروریت فوری ندارد، به همین دلیل نیز انگیزه‌ها در هزینه کردن در اولویت نیست؛ البته اینکه آیا اقدام جدیدی صورت گرفته یا نه خبر ندارم اما با توجه به شرایط موجود بعید می‌دانم اقدام خاصی نیز صورت گرفته باشد.
کرمی‌محمدی درخصوص اجرایی شدن پایلوت این طرح در شهر تهران اظهار کرد:‌ بعید می‌دانم زیرساخت این طرح به‌سادگی قابل تامین باشد اما در صورت تامین، به نظرم حالت پایلوت باید به‌صورت موازی انجام شود که سامانه‌های امدادی موجود کار خود را انجام دهند و سامانه واحد طی مدتی به‌عنوان گزینه‌ای در کنار این‌ها اضافه شود تا تعداد تماس کمتری نیز داشته باشد و به‌تدریج جایگزین سایر سامانه‌ها شود.

captcha
شماره‌های پیشین