وی افزود: زمانی که صحبت از مهارتآموزی میکنیم، دانشآموزان تنها نباید محفوظاتشان را تقویت کنند، بلکه ظرفیت نیروی کار ماهر آینده را نیز باید درست کنیم. قالیباف با بیان اینکه وقتی به زندگی خودم و دوستانم نگاه میکنم واقعا نقش بینظیر معلمان در زندگی خود را احساس میکنم، گفت: باید به آن دانشآموز یکی از شهرهای محروم سیستانوبلوچستان که ازسوی گروه جهادی تربیتشده افتخار کنیم که در کنکور رتبه دو الی سهرقمی کسب کرد و درحالیکه میتوانست بهترین دانشگاه را در تهران انتخاب کنند اما رشته معلمی را در دانشگاه فرهنگیان انتخاب کرد و معتقد است هیچ افتخاری برای او بالاتر از این نیست که مجددا در مناطق محروم به آموزش بپردازد.
قالیباف عنوان کرد: برای یک اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و محیطزیست و امنیت درست باید به چهار «میم» یعنی «منزل، مدرسه، مسجد و محله» توجه کنیم. هرکدام از این چهار مورد تاثیرگذار در زندگی افراد، شکلگیری خانوادهها و جامعهسازی است؛ به همین دلیل معلمان بینظیرترین و موثرترین رهبران تربیت جامعه هستند که در تمامی این موارد میتوانند نقش داشته باشند. رییس قوه مقننه کشورمان در این نشست به موضوع رتبهبندی معلمان نیز اشاره کرد و گفت: در رابطه با موضوع رتبهبندی معلمان، گاهی اعتراض میشد که چرا بررسی این طرح به تاخیر میافتد اما بنده معتقد بودم بنا نیست کار ناقصی انجام دهیم. ما در جایی نشستیم که مکلفیم قانونی را تصویب کنیم که وقتی به مرحله اجرا رسید، مستحکم بوده، اعتبار آن پیشبینی شده و امکان اجرایی شدن داشته باشد.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده از روزی که توفیق خدمت در مجلس را پیدا کردم برای ارتقای نقش معلم تمام تلاش خودم را انجام دادم؛ البته همکاران ما در کمیسیون آموزش بیش از بنده تلاش کردند. در صحن علنی به حدی نمایندگان نسبتبه موضوع معلمان علاقهمند بودند که هنگام رأیگیری بیش از 93.5درصد نمایندگان به طرح رتبهبندی معلمان رأی مثبت دادند و این حاکی از اهمیت این موضوع در دیدگاه نمایندگان است؛ لذا مطمئن باشید دغدغه شما معلمان را همکاران من در مجلس با جدیت پیگیری میکنند.
وی با تاکید بر اینکه اگر در کشور توانستیم کاری کنیم که معلم منزلت و جایگاه خودش را پیدا کند، گام موثری در جامعه برداشتهایم، افزود: ما ادعا نداریم که طرح رتبهبندی معلمان تمام مشکلات معلمان را حل خواهد کرد، بلکه این نقطه آغاز کاری بوده که شروع شده و باید تلاش کنیم که بهخوبی اجرا شود و در ادامه مجلس بهدرستی این طرح را تکمیل کند. قالیباف همچنین در پایان عنوان کرد: قبل و بعد از رأی اعتماد مجلس به وزیر آموزشوپرورش، به ایشان گفتم آموزشوپرورش در حوزه مدیریت در سطوح مختلف آسیب دیده است. ما در 16سال گذشته یعنی در چهار دولت گذشته به دلایل مختلف شاهد بودیم هر دو سال وزیر این وزارتخانه تغییر میکند که هیچ آسیبی برای آموزشوپرورش بالاتر از این نیست. رییس قوه مقننه کشورمان با انتقاد از سبک مدیریتهایی که افراد کاردان و خلاق را از مسیر خارج میکنند، اضافه کرد: بنده بهعنوان یک خدمتگزار که بیش از 40سال سابقه اجرایی دارم، عرض میکنم که کشور ظرفیت مادی و مالی کافی و نیروهای قابل، خلاق، محکم و باسواد در اختیار دارد اما مدیریت ما مسوولان به گونهای است که افراد کاردان به هر دلیلی از مسیر خارج شده و افرادی که آن ظرفیتها را ندارند در مسیر قرار میگیرند؛ ما امروز باید این چالش را حل کنیم. وی همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد به معضل خودروسازی در کشور پرداخت و گفت: اگر هرکدام از ما مدیران بهدرستی مجموعهمان را مدیریت میکردیم شاهد این اتفاق نبودیم که با پول بیتالمال و انفال جامعه، خودرو تولید شود و سپس بهصورت قرعهکشی که از منظر اقتصادی، مدیریتی و فرهنگی و نیز عدالت، هیچ منطقی ندارد عرضه شود که با هر شاخصی آن را بررسی کنیم کاری عبث است.