sobhe-no.ir
1405
سه شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
9
گزارش «صبح‌نو» از نخستین نشست خبری شهردار تهران

تحول بزرگ در راه است

هشت ماه و 9روز از روی‌کارآمدن زاکانی به‌عنوان شهردار تهران می‌گذرد؛ شهرداری که تا تایید حکم حاشیه‌های فراوانی داشت؛ از مطابق نبودن سابقه کاری و مدرک تحصیلی‌اش با شرایط تصدی‌گری شهردار تهران بودن درنهایت اما او با حکم وزیر کشور شهردار تهران شد. اکثر مدیران عالی‌رتبه شهرداری تغییر پیدا کرده و با او تیم جدیدی، مدیریت شهر تهران را برعهده گرفت. در این مدت نیز موضوعات زیادی سبب شد تا او به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شود و درنهایت او دیروز بعد از هشت‌ماه اولین نشست خبری خود را برای پاسخ به برخی ابهامات و پرسش‌ها برگزار کرد. تمرکز اصلی سوالات بر توسعه حمل‌ونقل عمومی و فرسودگی و کمبودهای حال‌حاضر این حوزه بود؛ موضوعی که نشان می‌دهد مهم‌ترین دغدغه شهروندان تهران و نمایندگان آن‌ها در رسانه‌ها توسعه ناوگان و بعد به طبع آن حل معضل آلودگی هواست. او البته در این نشست گفت که در حوزه فساد نیز خود یک‌تنه به میدان آمده و پرونده‌های فسادی که از گذشته به‌جامانده را قطعا پیگیری خواهد کرد. او وعده‌هایی هم داد؛ از خرید واگن و اتوبوس تا توسعه فضای سبز. او حتی گفت که کمبودهای مسکن کشور را می‌خواهد در تهران با تمرکز بر نوسازی و بهسازی بافت فرسوده جبران کند. سامانه شفافیت خردادماه افتتاح خواهد شد و به‌دنبال تراکم‌فروشی و ساخت‌وساز غیرمجاز نیست. او اعلام کرد که تعامل با بخش اقتصادی سپاه پاسداران منوط به دوره محمدباقر قالیباف نبوده و از قبل این ارتباط وجود داشته است. مشروح این نشست را در زیر می‌خوانید.

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» از نخستین نشست خبری شهردار تهران

تحول بزرگ در راه است

هشت ماه و 9روز از روی‌کارآمدن زاکانی به‌عنوان شهردار تهران می‌گذرد؛ شهرداری که تا تایید حکم حاشیه‌های فراوانی داشت؛ از مطابق نبودن سابقه کاری و مدرک تحصیلی‌اش با شرایط تصدی‌گری شهردار تهران بودن درنهایت اما او با حکم وزیر کشور شهردار تهران شد. اکثر مدیران عالی‌رتبه شهرداری تغییر پیدا کرده و با او تیم جدیدی، مدیریت شهر تهران را برعهده گرفت. در این مدت نیز موضوعات زیادی سبب شد تا او به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شود و درنهایت او دیروز بعد از هشت‌ماه اولین نشست خبری خود را برای پاسخ به برخی ابهامات و پرسش‌ها برگزار کرد. تمرکز اصلی سوالات بر توسعه حمل‌ونقل عمومی و فرسودگی و کمبودهای حال‌حاضر این حوزه بود؛ موضوعی که نشان می‌دهد مهم‌ترین دغدغه شهروندان تهران و نمایندگان آن‌ها در رسانه‌ها توسعه ناوگان و بعد به طبع آن حل معضل آلودگی هواست. او البته در این نشست گفت که در حوزه فساد نیز خود یک‌تنه به میدان آمده و پرونده‌های فسادی که از گذشته به‌جامانده را قطعا پیگیری خواهد کرد. او وعده‌هایی هم داد؛ از خرید واگن و اتوبوس تا توسعه فضای سبز. او حتی گفت که کمبودهای مسکن کشور را می‌خواهد در تهران با تمرکز بر نوسازی و بهسازی بافت فرسوده جبران کند. سامانه شفافیت خردادماه افتتاح خواهد شد و به‌دنبال تراکم‌فروشی و ساخت‌وساز غیرمجاز نیست. او اعلام کرد که تعامل با بخش اقتصادی سپاه پاسداران منوط به دوره محمدباقر قالیباف نبوده و از قبل این ارتباط وجود داشته است. مشروح این نشست را در زیر می‌خوانید.

زاکانی در پاسخ به خبرنگار ،مبنی بر اینکه برخی از اقدامات شهردار تهران شائبه حضور در پاستور دارد، اعلام کرد که: بنده درحال‌حاضر نیز در پاستور هستیم و هفته‌ای دوبار به هیات دولت می‌روم و رییس‌جمهور مکتبی ما مسیر را دنبال می‌کنند. این موارد گمانه‌زنی‌های غلطی است که مانع کار می‌شود.
 زاکانی در پاسخ به این پرسش که شهرداری تهران اعلام کرده که بیش از 600اتوبوس تاز‌ه‌نفس به ناوگان تزریق شده درحالی‌که شهروندان تهران با معضل کمبود ناوگان در این حوزه روبه‌رو بوده و فرسودگی اتوبوس‌ها شدید است، گفت: در حوزه اتوبوس، ۱۷۵دستگاه نوسازی و ۵۰۰دستگاه بازسازی شده است. از این ۱۷۵دستگاه ۱۲۰مورد وارد مدار شده است و ۵۰۰دستگاه نیز بازسازی شده که بخشی مربوط به بهسازی مخازن است و بخشی نیز بازسازی خود دستگاه‌هاست. امسال ۳۲۵۰دستگاه اتوبوس هم اضافه می‌کنیم.
شهردار تهران در ادامه در پاسخ به پرسش دیگر «صبح‌نو» مبنی بر اینکه مسوولیت اخذ تاییدیه ایمنی ساختمان‌ها از سازمان آتش‌نشانی گرفته شده و برعهده مناطق برای کاهش زمان صدور پروانه ساخت گذاشته شده است، درحالی‌که زمان صدور تاییدیه تنها دو تا هفت روز است، گفت: چند بخشنامه صادر کردیم که یکی از آن‌ها تحت عنوان بخشنامه وحدت رویه کاملا قانونی و چارچوب‌مند بود. برای شورای شهر بخشنامه را توضیح دادیم و مشکل حل شد. از طرف بازرسی کل کشور نیز پس از توضیحات ما اعلام شد که آن بخشنامه قانونی است.
در ادامه درباره انتقال مجوز ایمنی در صدور پروانه از آتش‌‌نشانی به مناطق توضیح داد: پیش از این در صدور پروانه از آتش‌نشانی مجوز می‌گرفتند؛ در طول مسیر این نظارت باید استمرار داشته باشد. درحال‌حاضر نیز دستورالعمل نظارت را آتش‌نشانی می‌دهد و بر دستورالعمل خود نیز نظارت می‌کند. بازه زمانی آن را در دوره ساخت گذاشتیم که مانعی برای صدور پروانه نباشد و مجاری دستگاه‌های ما نیز پاسخگو باشند. زمان صدور تاییدیه هم بین دو تا هفت روز نبود و خیلی طولانی‌تر بود.
 
تاسیس خانه خبرنگاران
زاکانی همچنین در این نشست خبر از تاسیس خانه خبرنگاران داد. او گفت: از طریق پیوستگی با جامعه خبرنگاران تاسیس خانه خبرنگاران را مدنظر داریم. باید مسیری را در این راه فراهم کنیم، بنده نیز در زمانی نشریه داشتم و همراه و همکار شما بودم. امیدواریم در آینده نیز همکاری خوبی با هم داشته باشیم.
 
تراکم‌فروشی نمی‌کنم
زاکانی به شائبه فروش تراکم نیز پاسخ داده و اعلام کرد که ما تراکم‌فروشی را برای خودمان خط قرمز می‌دانیم و تا امروز نیز تراکم‌فروشی نکردیم اما به دنبال رونق ساخت‌وساز هستیم. تهران ۱۲هزار بافت ناپایدار و ۴۵۶۰هکتار بافت فرسوده دارد. اگر ساخت‌وساز را ادامه ندهیم تهران روی سر مردم خراب می‌شود. بر همین اساس ساخت ۱۸۰هزار واحد را در سال متعهد شدیم که نقش‌آفرینی داشته باشیم چراکه قانون اساسی و قانون شهرداری‌ها، ورود شهرداری‌ها را به مسکن تکلیف کرده است.
او ادعا کرد که پروانه برج‌های درحال ساخت شهر مربوط به دوره گذشته است، هرچند بلندمرتبه‌سازی نیز در شهر مجاز است و ۱۱طبقه برای آن متعارف است. بلندمرتبه‌سازی در برخی از پهنه‌های شهر مشکلی ندارد اما برای آن باید مجوزها را دریافت کنند.عمده سوالات از شهردار تهران در حوزه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و در رأس آن مترو بود. او اعلام کرد که در خطوط هفتگانه تهران ۱۵۰۰واگن داریم که دو سوم آن‌ها به بازسازی نیاز دارند. درواقع هزار واگن کم داریم چراکه باید ۶میلیون و ۳۰۰هزار جابه‌جایی در این هفت خط انجام شود که به ۲۵۰۰واگن نیاز دارد؛ در چهار خط دیگر نیز وظیفه مترو این است که سه‌میلیون و ۷۰۰هزار مسافر را روزانه جابه‌جا کنند که در این بخش نیز غیر از خط۱۰ در مقطع کوتاهی، کاری انجام نشده است.
 
زمان صدور پروانه ساختمان 2ماهه می‌شود
یکی از وعده‌های زاکانی کاهش زمان صدور پروانه ساخت است؛ موضوعی که او وعده فرایند 380روزه را دوماه خواهد کرد. به گفته شهردار تهران، زمانی‌که در سال۱۳۷۱ مصوب شد تا پروانه‌های ساختمانی در یک هفته صادر شوند، مراحل صدور پروانه شرایط فعلی را نداشت. درحال‌حاضر ۱۲۰مرحله برای صدور پروانه وجود دارد. این فرایند برای یک هفته و حتی زودتر از آن امکان‌پذیر است؛ البته به شرطی که همه دستگاه‌ها اطلاعات خود را برخط به اشتراک بگذارند و در این صورت می‌شود در عرض یک ساعت پروانه صادر کرد. ما اعلام کردیم که فرایند صدور پروانه ساختمان را دو ماهه خواهیم کرد.
زاکانی علم مبارزه با فساد را بار دیگر برداشته و گفت که امضاهای طلایی را در شهرداری تهران به صفر می‌رساند. تمام امور شهرداری اعم از خرید، فروش، پروژه، کارشناسان دادگستری و … به سمت شفافیت پیش می‌رود تا از طریق سامانه‌ها امضای طلایی در شهرداری به صفر سوق داده شود. مجموعه گسترده‌ای در ابتدای خرداد افتتاح خواهد شد تا شفافیت، ارتباط و تعامل با شهروندان برقرار شود.
 
تلاش برای جابه‌جایی ۱۰میلیون مسافر تا سال ۱۴۰۵
او بار دیگر به موضوع حمل‌ونقل عمومی بازگشت و گفت که 700هزار میلیارد تومان هزینه تکمیل ۲۰ایستگاه باقی‌مانده از هفت خط مترو است. به گفته زاکانی؛ طبق برنامه باید تا سال ۱۴۲۰ تکمیل خطوط انجام شود، کاری که ما انجام می‌دهیم نخست تکمیل این هفت خط است. او ادامه داد: در کنار آن مطالعات چهار خط را کلید زدیم و خط۱۰ نیز فعال شد. باید این ۱۵۳کیلومتر و ۱۳۸ایستگاه را فعال کرده و جابه‌جایی ۱۰میلیون مسافر را برای سال ۱۴۰۵ داشته باشیم. یعنی ۱۵سال زودتر این خدمات در مترو در خدمت مردم قرار گیرد. زاکانی گفت: البته این کار به ۱۲۰۰میلیارد تومان پول و اعتبار نیاز دارد و باید با بارگذاری بر ایستگاه‌ها و بهره‌مندی از روش نوین ارائه خدمت بر حول ایستگاه‌ها هم نوسازی شهری را تسریع کنیم و هم به خدمات در شهر سامان دهیم. این از کلان‌پروژه‌هایی است که تعریف شده و باید از قبل اعتبارات و امکان تامین منابع کنیم.
 
رایزنی با دولت برای نوسازی ناوگان مترو
شهردار تهران پای دولت را نیز در نوسازی وسط کشیده و گفت: بخشی از آن طلب از دولت است و بخشی هم از طریق سرمایه‌گذاری باید رقم بخورد. در موضوع واگن، در شرکت واگن‌سازی که شهرداری نیز در آن مشارکت دارد قراردادی را به میزان دوهزار میلیارد تومان تنظیم کردیم تا بتوانیم ۷۰۰دستگاه از این واگن‌ها را بازسازی کنیم اما محدودیت ارائه خدمت در خطوط فعال داریم. باید به‌طوری با ظرافت پبش برویم تا آسیب به خدمات امروز ما نزند. زاکانی اعلام کرد که وقتی به شهرداری آمده انبارهای مترو خالی بوده است. برهمین اساس به گفته او، دو قرارداد را دنبال کردیم، ازجمله قرارداد ۸۰۰میلیاردی با بانک که از سه هفته پیش عملیاتی شد. از طریق کارگزاری خودمان نیز موارد را دنبال کردیم و مجموعه چرخ‌ها درحال رسیدن به تهران از طریق گمرک است و درواقع انبارها را پر کردیم. زاکانی تاکید کرد: ناظر به نوسازی، ۱۰۵۰دستگاه را دولت مکلف بود نوسازی کند و سالیان سال بود که ۶۳۰دستگاه ازسوی چینی‌ها نوسازی شده بود اما سهم ۱۵درصد آن پرداخت نشده بود که در تفاهم با دولت از طریق تهاتر با نفت این مشکل حل شد. ۱۰۵دستگاه نیز از طریق قطار ملی تامین می‌شود که وارد مذاکرات با دولت شدیم و قرار شد ۷۷میلیون یوروی آن را دولت بدهد.
 
برنامه‌ریزی برای ورود ۳۲۵۰دستگاه اتوبوس؛ امسال
زاکانی وعده داد که تا پایان سال جاری سه‌هزار دستگاه اتوبوس خواهد خرید. به گفته او؛ ۲۲۲۵دستگاه اتوبوس به ما تحویل شد که کمتر از یک سوم آن مربوط به مالکیت شهرداری بود و این اتوبوس‌ها به بازسازی نیاز داشتند. به‌طوری‌که جوابگوی بار حمل‌ونقل مسافر نبود؛ بنابراین برای خرید ۱۷۵دستگاه قرارداد بستیم و تا امروز ۱۲۰دستگاه وارد مدار شده و ۵۰۰دستگاه را نیز از طریق تعویض مخازن گاز وارد مدار می‌کنیم. اضافه کردن ۳۲۵۰دستگاه اتوبوس را برای امسال برنامه‌ریزی کردیم که دوهزار دستگاه از طریق وزارت کشور و ۹۰۰دستگاه آن به شهر تهران با قدرالسهم ۲۰درصد پرداخت هزینه از طرف شهرداری اختصاص دارد؛ ۱۴۰۰ دستگاه را در قانون بودجه تعهد کردیم که بازسازی کنیم و بخشی از آن نیز مجوز گرفتیم که یا واردات داشته باشیم یا از طریق داخل تامین کنیم که تعداد آن ۱۰۰۰مورد است. ۵۰دستگاه نیز اتوبوس برقی است که قرارداد بستیم.
 
۹۸درصد ون‌های ناوگان تاکسیرانی پایتخت فرسوده‌اند
او در این نشست آمارهای متعددی نیز ارائه کرد به‌طوری‌که به گفته شهردار تهران، 500درصد تاکسی‌های تهران فرسوده بوده و قرار است با مشارکت بخش خصوصی نوسازی ۷۸هزار تاکسی و ون را که بالغ بر ۵۰درصد آن فرسوده است و ۶هزار ون که ۹۸درصد آن فرسوده است دنبال می کنیم.
 
در شیفت شب شهرداری خدمت و رفت و روب شهر انجام می‌شود
زاکانی در مدت هشت ماهه حضور خود وعده سه‌شیفته کردن شهرداری را مطرح کرد و وعده‌ای که امروز چگونگی انجام آن را توضیح داد. او گفت: ناظر به ساعات کاری اداری که باید شناور شود ما نیز این پیشنهاد را داشتیم و در شهرداری هم برای ماه آینده سه شیفت صبح، بعدازظهر و شب فعالیت خواهیم داشت. کارهای اداری در شیفت صبح به‌صورت صددرصدی و بعدازظهر نیز ۴۱درصد کارهای اداری و در شیفت شب خدمت و رفت و روب شهر انجام می‌شود.
  
مبارزه با فساد را در بوق و کرنا نمی‌کنیم
شهردار تهران بار دیگر به موضوع فسادستیزی بازگشت و اعلام کرد که فسادستیزی را در بوق و کرنا نکرده است. به گفته زاکانی، ما متولی و مسوول شهر هستیم. بنده در گذشته نیز دزد- دزد نکردم و به سراغ گردن‌کلفت‌ها رفتم که هر کسی هم در مقابل ما در دستگاه قضا مدعی شد، مغلوب شده است چون با سند حرف زدم. امروز به مصاحبه و اعلام برای مواجهه با فساد نیاز ندارم. باید اقدام کنم؛ مثلا در این مدت پنج‌هزار میلیارد امکان به حق و حقوق شهر برگرداندیم یا اینکه یکی از سازندگان در دهه۸۰ امکانی از ما گرفته که نصف قیمت واقعی بوده و ده‌ها هکتار را نصف قیمت واقعی دریافت کرده که تضییع حق از مردم بوده است و به هر دلیل مجوز نیز گرفته و این مساله را رسمی کرده است. اگر این مبلغ به‌روز شود ۱۰هزار میلیارد است که ما در حال رسیدگی هستیم؛ بنابراین ما مبارزه با فساد را در بوق و کرنا نمی‌کنیم و وقتی حقی از حقوق به شهر برگشت خبر آن را اعلام می‌کنیم.
 
شناسایی ۳۰۰ خانه پلاک قرمز در شهر
پلاک قرمزها خانه‌هایی هستند که به‌دلیل فروش موادمخدر و مبادرت به انجام خلاف‌های مختلف و فساد و فحشا به این نام معروف شده‌اند و زاکانی اعلام کرد که 300خانه با این شرایط شناسایی شده‌اند. زاکانی ادامه داد: حدود ۳۰۰خانه پلاک قرمز در تهران شناسایی شده‌اند که حجم عظیمی از معتادان در آن حضور دارند. شهرداری در قرارگاه اجتماعی نسبت‌به هر منطقه نشانه‌گذاری کرد تا از مجموعه‌های دادگستری، نیروی انتظامی، ثبت اسناد و … برای مشخص شدن هویت آن‌ها پیگیری کند. زمانی‌که عمده هویت این خانه‌ها مشخص شد در دستورکار دستگاه قضایی قرار گرفت تا دستگاه درحوزه ناایمنی و … حکم صادر کند. قدرالسهم مناطق هم مشخص شده و بخشی از اقدامات این کار انجام شده است. درحال‌حاضر نزدیک به ۴۵پلاک اعمال قانون شده‌اند. مناطق مکلف شده‌اند تا فضاهای بی‌دفاع شهری را ساماندهی کنند. عمده این فضاها در بافت فرسوده قرار دارند که با یک طرح کلی، این موارد رفع خواهد شد.
 
۲۳دستگاه مسوول آلودگی هوا
این روزها هوای تهران با انواع آلودگی‌ها دست‌به‌گریبان است، از آلودگی که بر اثر تردد خودروها و فعالیت صنایع ایجاد می‌شود تا گرد و غباری که منشأ داخلی و خارجی دارد. زاکانی درباره چگونگی حل معضل آلودگی هوا، گفت: آلودگی هوا یک موضوع ملی است و ۲۳دستگاه مسوول آن هستند. تمهیدات جدی در شهرداری برای کاهش آلاینده‌های مربوط به منابع متحرک صورت گرفته تا ساماندهی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقلی سبب کاهش آلودگی هوا شود. شهرداری به‌سمتی حرکت می‌کند تا موتورهای کاربراتوری را به انژکتوری و سپس به‌سمت موتورهای برقی و خودروهای هیبریدی تبدیل کند.۵۰دستگاه اتوبوس برقی از شهریور فعال می‌شوند. همچنین باید از طریق بازسازی و نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها، آلودگی‌های گازی را کاهش داد. مشکل عمده تهران ذرات معلق است چراکه سطح آلاینده‌های گازی طی سال‌های گذشته کاهش یافته است. جلساتی با حضور اندیشمندان و مسوولان برگزار شده تا راهکارهای کاهش ذرات معلق بررسی و دنبال شود؛ البته بخشی از آلودگی هوا هم مربوط به شرایط اقلیمی جهانی و کشورهای همسایه است که از عهده شهرداری خارج است و محیط‌زیست باید به آن بپردازد.
 
ساماندهی معتادان متجاهر
 آنطور که شهردار تهران در گذشته اعلام کرده بود تعداد معتادان متجاهر تهران به 22هزار نفر رسیده است. زاکانی به ساماندهی آن‌ها هم در نشست خبری خود و خبری که مبنی بر ساماندهی 10هزار نفر از آنان داده بود، واکنش نشان داد. او گفت: البته همچنان تعدادی از معتادان در خیابان‌ها هستند. ۶ماه زمان برای موج اول اقدامات داشتیم. در محاسبات بحث سه تخته کردن مراکز مطرح بود تا بار جذب را بالا ببرد اما این کار انجام نشد؛ بنابراین به‌سمت زیرساخت‌ها رفتیم و در شهرداری بالغ بر سه‌هزار زیرساخت ایجاد کردیم که دوهزار مورد آن به علت مشکلات محلی وارد چرخه نشد. ۱۱۵۰مورد وارد چرخه شد که معتاد جذب می‌کنند، ارائه خدمت می‌کنند و نوسازی و بازسازی سایر ظرفیت‌های این حوزه را نیز دنبال می‌کنیم.

captcha
شماره‌های پیشین