sobhe-no.ir
1400
شنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
9
گزارش «صبح نو» از وضعیت بازار مسکن

بازار راکد و قیمتی که مدام بالا می‌رود!

بازار مسکن شهر تهران در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ از یک طرف با ادامه روند تخلیه حباب قیمتی و در سوی مقابل رشد نسبی قیمت در معاملات قطعی مواجه بود. بررسی‌های غیررسمی گویای آن است که نرخ‌های پیشنهادی کانال ۵۰میلیون تومان را از دست داده و از ۵۰میلیون و ۷۷۶هزار تومان در هر مترمر بع به ۴۹میلیون و ۹۶۵هزار تومان رسیده که افت ۱.۶درصد را نشان می‌دهد. در سوی مقابل اما نرخ‌های قطعی براساس وزن‌دهی به مناطق با توجه به تعداد معاملات صورت‌گرفته از افزایش ۳.۷درصد حکایت دارد؛ به‌طوری‌که بررسی غیررسمی معاملات صورت‌گرفته گویای آن است که میانگین قیمت‌های قطعی از متری ۳۳.۷میلیون تومان در اسفندماه ۱۴۰۰ به متوسط ۳۴.۱میلیون تومان در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ رسیده است. این در حالی است که بانک مرکزی میانگین قیمت هر مترمربع مسکن شهر تهران در اسفندماه سال گذشته را ۳۵.۱میلیون تومان در هر مترمربع اعلام کرد.

قطعات، 10 درصد گران تر از سال گذشته

صعود قیمت لوازم یدکی خودرو

صبح نو

قطعات، 10 درصد گران تر از سال گذشته

صعود قیمت لوازم یدکی خودرو

قیمت لوازم یدکی خودرو در سال جدید روند صعودی را آغاز کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در یک ماه اخیر انواع قطعات به‌طور میانگین حدود ۱۰درصد گران‌تر از سال گذشته عرضه می‌شوند. این در حالی است که فعالان بازار و البته مصرف‌کنندگان نسبت‌به کیفیت این کالاها همواره گلایه‌مندند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی قطعات یدکی در بازار با کمبود روبه‌رو شده و همین موضوع یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت لوازم و قطعات یدکی خودرو در بازار است. سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات ضمن تاکید بر اینکه در بازار لوازم قطعات یدکی خودرو جز در یک مورد کمک فنر (مشمول طرح وزارت صمت مبنی بر جمع‌آوری قطعات تقلبی از بازار) کمبودی وجود ندارد، موضوع افزایش قیمت قطعات یدکی را تایید و علت آن را افزایش حقوق و دستمزد و روند افزایش قیمت همه کالا و خدمات در سال جدید (طبق روال هرساله) اعلام کرد.
«سیدمهدی کاظمی» ضمن تکذیب کمبود قطعات یدکی، افزایش قیمت لوازم یدکی را تایید و اظهار کرد: قطعات بی‌کیفیت همچنان در بازار موجود است اما در یک مورد بازار دچار مشکل شده که مرتبط با شناسه کالا در قطعه «کمک‌فنر» است. سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات ضمن اشاره به اجرایی شدن طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در رابطه با مبارزه با قاچاق و تقلب در قطعات یدکی خودروها از ۱۵فروردین‌ماه که دو قطعه پرمصرف باتری و کمک‌فنر در گام نخست مشمول اجرای این طرح شده‌اند، تشریح کرد: وزارت صمت از صنف اتحادیه لوازم یدکی خواسته است که ۵۳قلم کالا باید دارای شناسه کالا داشته باشند. در شروع کار دو قطعه کمک‌فنر و باتری خودرو مورد رسیدگی قرار گرفت. در رابطه با باتری که تحت‌نظر اتحادیه باتری‌فروشان است، مشکلی وجود ندارد اما در رابطه با کمک فنر که مرتبط با اتحادیه لوازم یدکی است، کمی چالش ایجاد شده است.
 
زمان کافی برای شناسه‌دار کردن قطعات داده نشد
وی ضمن تاکید براینکه ما همیشه موافق شفاف‌سازی بوده‌ایم، گفت: هرگونه همکاری با وزارت صمت در اجرای این طرح صورت گرفته، مراحل بسیاری هم طی شده و جلسات همچنان در حال برگزاری بوده و نتایج خوبی هم حاصل شده است اما فشار بازرسان اتاق اصناف، وزارت صمت و سازمان تعزیرات به همکاران ما در روزهای ابتدایی اجرای این طرح و با توجه به اینکه زمان کافی برای شناسه‌دار کردن قطعات داده نشد و همچنین همکاران ما آشنایی کامل با سیستم نداشتند، زمینه‌ساز ایجاد برخی مشکلات شد.
کاظمی خاطرنشان کرد: از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستیم که تا پایان نیمه اول امسال فرصت دهند تا همکاران با روند کار آشنا، نمایندگان و مسوولان سایت سازمان توسعه تجارت در اتحادیه برای آموزش حاضر شوند، مشکلات برطرف و شناسه‌های کالا تعریف شود تا برای قطعات کمک‌فنر شناسه کالا تعریف شود اما فشارهای بسیار تا حدودی ایجاد تشنج در بازار کرد و کمبود کمک‌فنر در بازار احساس شد.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تصریح کرد: موضوع مهم‌تر اما این است که اگر طی روزها و ماه‌های آتی نتوانیم با وزارت صمت تعامل کنیم تا زمانی برای رسیدگی به موارد مطرح‌شده در نظر گرفته شود، تا سه ماه آینده تامین کمک‌فنر در کشور با مشکل مواجه خواهد شد؛ چراکه واردکنندگان ما هنوز برای واردات قطعات کمک فنر به سبب اینکه بلاتکلیف هستند، اقدام نکرده‌اند اما سایر قطعات یدکی به‌وفور در بازار وجود دارد و کمبودی در کار نیست.
 
افزایش بیش از 5درصدی قطعات داخلی
این مقام صنفی در ادامه در رابطه با افزایش قیمت قطعات یدکی نیز اعلام کرد: طبق سنوات هرساله، همیشه در ابتدای هر سال، نه‌ صرفا در قطعات لوازم یدکی، بلکه در تمامی کالاهای صنوف و خدمات افزایش قیمت رخ می‌دهد اما سال جاری تفاوتی با سال‌های گذشته هم دارد و آن موضوع تصویب افزایش ۵۷درصدی حقوق و دستمزدهاست. دولت و وزیر کار یکدفعه تصمیم گرفتند این افزایش قیمت را لحاظ کنند. حال سوال اینجاست آیا تولیدکنندگان، فروشندگان و واردکنندگان کارگر ندارند؟ مصرف آب و برق و هزینه مالیات ندارند؟ همه این‌ها هزینه بر دوش تولیدکننده و فروشنده است که در سال جاری با افزایش حقوق‌ها، مازاد بر افزایش قیمت عرف هرساله شده است و بدین ترتیب نمی‌توان کالاها را با قیمت‌های سال گذشته، عرضه کرد. صنف قطعات یدکی نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. کاظمی در پایان گفت: براین‌اساس با توجه به موارد فوق‌ در قیمت قطعات تولید داخل افزایش قیمت داشته‌ایم اما قطعات یدکی هنوز وارد نشده که مشمول این افزایش قیمت و همچنین افزایش تعرفه‌های گمرکی شوند. درحال‌حاضر قطعاتی که در بازار موجود است، افزایش قیمت قابل‌توجهی نداشته‌اند. هزینه‌های حمل‌ونقل، انبارداری و نظایر آن نیز افزایش داشته و قطعا بر قیمت قطعات وارداتی جدید تاثیر خواهد داشت؛ البته افزایش قیمت قطعات داخلی بیشتر از این پنج درصد خواهد بود.

captcha
شماره‌های پیشین