sobhe-no.ir
1397
دوشنبه، ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
9
«صبح‌نو» دلایل ورود دادستانی به ماجرای ساختمان‌های ناایمن و خلأ قانونی در این زمینه را بررسی می‌کند

عزم دستگاه قضا برای ساماندهی املاک ناایمن

سال‌هاست معضل ساختمان‌های ناایمن پایتخت و بسیاری از نقاط، کشور را تهدید می‌کند و اقدامات برای حل این مشکل بسیار به‌کندی پیش می‌رود. آمار قابل‌توجه ناایمنی ساختمان‌های شهر که بخشی از آن‌ها ساختمان‌های پرتجمع تجاری نیز هستند و ازسوی مدیران شهری بارها اعلام شده، گواه همین امر است. آماری که بارها در این‌باره هشدار دادند و نگرانی خود را درباره وقوع حوادث ناگهانی در این ساختمان‌ها اعلام کردند. قطعا علاج حادثه قبل از به وقوع پیوستن آن است و راه رسیدگی به آن هماهنگی و همکاری دستگاه‌های متولی را می‌طلبد که در خصوص این موضوع راهکاری بیندیشند؛ چراکه تهران دیگر تاب حوادثی مثل پلاسکو را ندارد. آمارها درباره ناایمنی ساختمان‌های پایتخت واضح و روشن نیست و گزارش دقیقی درباره جانمایی این ساختمان‌ها که حتی برخی از آن‌ها ازجمله ساختمان‌های تجمعی مثل مراکز تجاری هستند، وجود ندارد و حتی با وجود پرسش خبرنگاران از مسوولان اعلام اسامی برخی از این ساختمان‌ها همچنان مسکوت مانده است. با وجود اینکه پیشتر قرار بود که اسامی ساختمان‌های ناایمن تجمعی پایتخت ازسوی آتش‌نشانی و شهرداری اعلام شود اما این اتفاق نیفتاد و حالا ساختمان‌های ناایمن همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. بااین‌حال و با وجود اینکه اسامی این ساختمان‌ها مشخص نیست اما آمار ساختمان‌های پایتخت نشان می‌دهد که رسیدگی به این وضعیت به اقدامی فوری و جدی نیاز دارد.

خبر

کاهش مراجعه به مراکز واکسیناسیون

صبح نو

«صبح‌نو» دلایل ورود دادستانی به ماجرای ساختمان‌های ناایمن و خلأ قانونی در این زمینه را بررسی می‌کند

عزم دستگاه قضا برای ساماندهی املاک ناایمن

سال‌هاست معضل ساختمان‌های ناایمن پایتخت و بسیاری از نقاط، کشور را تهدید می‌کند و اقدامات برای حل این مشکل بسیار به‌کندی پیش می‌رود. آمار قابل‌توجه ناایمنی ساختمان‌های شهر که بخشی از آن‌ها ساختمان‌های پرتجمع تجاری نیز هستند و ازسوی مدیران شهری بارها اعلام شده، گواه همین امر است. آماری که بارها در این‌باره هشدار دادند و نگرانی خود را درباره وقوع حوادث ناگهانی در این ساختمان‌ها اعلام کردند. قطعا علاج حادثه قبل از به وقوع پیوستن آن است و راه رسیدگی به آن هماهنگی و همکاری دستگاه‌های متولی را می‌طلبد که در خصوص این موضوع راهکاری بیندیشند؛ چراکه تهران دیگر تاب حوادثی مثل پلاسکو را ندارد. آمارها درباره ناایمنی ساختمان‌های پایتخت واضح و روشن نیست و گزارش دقیقی درباره جانمایی این ساختمان‌ها که حتی برخی از آن‌ها ازجمله ساختمان‌های تجمعی مثل مراکز تجاری هستند، وجود ندارد و حتی با وجود پرسش خبرنگاران از مسوولان اعلام اسامی برخی از این ساختمان‌ها همچنان مسکوت مانده است. با وجود اینکه پیشتر قرار بود که اسامی ساختمان‌های ناایمن تجمعی پایتخت ازسوی آتش‌نشانی و شهرداری اعلام شود اما این اتفاق نیفتاد و حالا ساختمان‌های ناایمن همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. بااین‌حال و با وجود اینکه اسامی این ساختمان‌ها مشخص نیست اما آمار ساختمان‌های پایتخت نشان می‌دهد که رسیدگی به این وضعیت به اقدامی فوری و جدی نیاز دارد.

پیش‌تر «مهدی داوری»، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در نشست خبری پایان سال خود از وجود ١٢٩ساختمان ایمن در پایتخت که به اقدام فوری نیاز دارند خبر داد و دراین‌باره گفته بود: ۱۲۹ساختمان در تهران شرایط پرخطر دارند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان آتش‌نشانی ایمنی ساختمان‌های شهر است. در پایتخت ۹۶۰۰ساختمان ناایمن داریم. با نگاهی به آمار ساختمان‌های پرخطر پایتخت، زنگ خطری به صدا درمی‌آید، چراکه تهران شهری است که با خطر وقوع ناگهانی زلزله هم روبه‌رو بوده و بارها دراین‌باره نیز هشدار داده شده است.
با وجود اینکه آتش‌نشانی تهران در زمینه شناسایی ساختمان‌های ناایمن پایتخت تلاش می‌کند و اطلاعاتی را در این زمینه دارد اما تاکنون این اطلاعات را منتشر نکرده‌اند؛ البته پیش‌تر قرار بود اسامی این ساختمان‌ها به انتشار عمومی برسد و انتظار می‌رفت که با انتشار عمومی آن‌ها برخی از این ساختمان‌ها نسبت‌به ایمن‌سازی اقدام کنند اما این اقدام تاکنون صورت نگرفته است. حال رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های پایتخت ازسوی کارشناسان و مسوولان، یک ضرورت دانسته می‌شود اما هنوز اقدامی قاطع در این خصوص صورت نگرفته و آنچه مسلم است آن است که رسیدگی به وضعیت این تعداد ساختمان ناایمن به یک برنامه‌ریزی دقیق و همکاری گسترده نیاز دارد. همین موضوع به‌تازگی سبب ورود دادستانی به ماجرای ساختمان‌های ناایمن شهر تهران شده است. علی صالحی، دادستان تهران در واکنش به فعالیت ساختمان‌های ناایمن در سطح تهران و هشدار سازمان ‌آتش‌نشانی و شورای شهر مبنی بر تخریب این بناها درباره نهادهای مسوول دراین‌باره گفته که شهرداری‌ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و اصناف و اتحادیه‌ها در این زمینه مسوولیت دارند. دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده که موضوع رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های ناایمن به‌صورت ویژه در دستورکار آن‌ها قرار دارد و در این رابطه دستوراتی به سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران صادر شده است و با دستورات دادستانی مقرر شده که در شهرداری هر منطقه پایتخت، کمیته ایمنی ساختمان‌های آن منطقه تشکیل و در سه جدول بسیار خطرناک، خطرناک و ناایمن ساختمان‌ها و اماکن هر منطقه شناسایی شود.
او تاکید کرده که مقرر شده تا سازمان آتش‌نشانی برای هر ساختمان متناسب با ویژگی‌های آن دستورالعملی را تنظیم و ابلاغ کند و چنانچه بنابه نظر سازمان آتش‌نشانی و شهرداری که مسوول اصلی در این زمینه هستند، پلمب و تعطیلی محل لازم و ضروری باشد، مراتب را گزارش کنند که تاکنون چنین درخواستی به دادستانی ارائه نشده است.
او خبر از تشکیل یک کارگروه ویژه نیز داده است. کارگروه ویژه پیگیری و بررسی ساختمان‌های ناایمن با عضویت رییس اتاق بازرگانی، سازمان صمت، اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، نیروی انتظامی، شهرداری، سازمان آتش‌نشانی، سازمان نظام مهندسی تشکیل شده است که هر دو هفته یک‌بار جلسات این کارگروه با اولویت ساختمان‌های اعلامی ازسوی سازمان آتش‌نشانی، تشکیل می‌شود.
او ادامه داد: علاوه‌بر آن در‌خصوص ساختمان‌ها و اماکنی که گزارش ناایمن و خطرناک بودن آن به دادستانی واصل می‌شود، سابقه پیگیری، نظارت تشکیل اقدام و پیگیری‌های لازم به عمل می‌آید.
در راستای احیای حقوق عامه و اجرای اقدامات پیشگیرانه و حفظ سلامت جانی و ایمنی افراد ساکن و شاغل در شهر تهران و در راستای اجرای بند‌۱۴ ماده‌۵۵ قانون شهرداری‌ها، رفع خطر از بناهای ناایمن شامل بناهای قدیمی و خطرناک، بناهای مخروبه، گودبرداری‌های رهاشده در دستورکار این سرپرستی قرار گرفته و جلسات متعددی با حضور عوامل دستگاه‌های متولی اعم از شهرداری، سازمان نظام مهندسی، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی، عوامل انتظامی و... درخصوص شناسایی ساختمان‌های پرخطر و نحوه رفع خطر از ساختمان‌های موصوف برگزار شد.
به گفته دادستان، در جلسات مذکور وضعیت خطرناک املاک از جهات مختلف از جمله شرایط ایمنی محل از نظر سازمان آتش‌نشانی از قبیل سیستم اعلام اطفای حریق و کپسول آتش‌نشانی و ...، وضعیت مقاومت سازه از لحاظ ایستایی ملک و مقاومت درخصوص بارهای جانبی و وضعیت تاسیسات برقی ساختمان و ...، وضعیت ملک از لحاظ کاربری و شرایط ایمنی محیط کار موضوع ماده‌های ۹۱، ۱۰۱ و ۱۰۵ قانون کار و ...؛ بررسی و مصوبات جلسات به دستگاه‌های اجرایی و مالکان ابلاغ شده و از ابتدای سال۱۴۰۰ تاکنون تعداد ۴۰۱ دستور رفع خطر صادر شده است.
 
وعده‌های شهردار تهران
 همزمان «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران نیز درباره لزوم رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های پایتخت وعده‌ای را مطرح کرده و در‌این‌باره گفته است: در حقیقت برای رفع مشکل ساختمان‌های ناایمن تلاشی را شروع کردیم که مجموعه مسوولیت‌های مرتبط با شهرداری را دنبال کنیم و ناظر بر شناسایی این نوع از ساختمان‌ها باشیم. شهردار تهران در‌این‌باره افزوده بود: برای نظارت کامل، کار جدی باید آغاز شود و آن‌ها را دسته‌بندی کنیم یعنی ساختمان‌هایی که وضعیت‌شان بسیار حاد است سریعا تعیین‌تکلیف شوند اما ساختمان‌های دیگر مورد بهبود قرار بگیرند. گزارش ساختمان‌های ناایمن در شورای عالی استان‌ها مطرح شد و رییس‌جمهور هم تاکید دارند سریعا این ساختمان‌ها تعیین‌تکلیف شوند، رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن جزو پروژه کاری ما در سال‌۱۴۰۱ است که برای آن برچسبی خواهیم داشت؛ البته من ناظر بر حوادث و آینده نمی‌توانم صحبت کنم و تنها ناظر بر برنامه و کار خودم می‌توانم صحبت کنم.
 
خلأ قانونی برای مقابله با ناامنی
اما همزمان سازمان آتش‌نشانی تهران نیز درباره خلأ قانونی برای رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های ناایمن پایتخت بارها هشدار داده و اعلام کرده است، درصورتی‌که این امکان به‌صورت قانونی برایش فراهم نشود نمی‌تواند برخوردی با ساختمان‌های ناایمن داشته باشد و تنها امکان هشدار را دارد؛ هشدارهایی که بارها اعداد قابل‌توجه آن را در‌خصوص ساختمان‌هایی ازجمله سینا اطهر و پلاسکو نیز شنیدیم و همین نشان داد که هشدار کاری از پیش نمی‌برد.
«سیدجلال ملکی»، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، درباره خلأ قانونی این سازمان برای رسیدگی‌ به وضعیت ساختمان‌های ناایمن پایتخت و درباره لزوم گسترش اختیارات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی برای انجام بازدیدهای ایمنی از ساختمان‌ها، اظهار می‌کند: در بسیاری از کشورهای دنیا آتش‌نشانی‌ها به معنای حقیقی کلمه متولی ایمنی هستند؛ یعنی آتش‌نشانی در برخی از کشورها به اندازه‌ای اختیارات قانونی دارد که مدیرعامل آتش‌نشانی در بررسی طرح‌های قانونگذاری مصوبات ایمنی هم دخیل است و می‌تواند با ارائه دلایل، تغییراتی در این قوانین ایجاد کند.
او  با بیان اینکه این مساله که آتش‌نشانی در بررسی مصوبات ایمنی دخیل باشد، ادامه می‌دهد: زمانی که اختیارات لازم به سازمان آتش‌نشانی داده شود و سازمان‌ها و نهادهای دیگر در راستای ایمنی از آن پیروی کنند، می‌توان گفت که آتش‌نشانی متولی ایمنی شهر است. در‌حال‌حاضر آتش‌نشانی متولی پاسخگویی به حوادث است اما در نقاط دیگر دنیا برای پیشگیری از حوادث نیز از ظرفیت، تخصص و تجربه آتش‌نشانان استفاده می‌شود تا به این طریق مسیر پیشگیری با سرعت بیشتری طی شود و وقوع حوادث کاهش پیدا کند.

captcha
شماره‌های پیشین