sobhe-no.ir
1397
دوشنبه، ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
14
همزمان با پخش سریال «جناب‌عالی»، «صبح‌نو» بررسی کرده‌ است

شنا برخلاف جریان آب

مروری بر کارنامه کاری عوامل اصلی «جناب‌عالی» یعنی عادل تبریزی، کارگردان و مصطفی رضوانی، تهیه‌کننده نشان می‌دهد که هر دو نفر به ترتیب با تکیه بر تجربه‌های پیشین خود در ساخت آثار طنز و سیاسی دست به خلق یک اثر جدید کمدی سیاسی-اجتماعی زده‌اند تا برای اولین‌بار خود را در حوزه سریال‌سازی نیز محک بزنند.

یادداشت

ایستادگی در برابر کج‌اندیشی

محمد شریعت‌پناه

صبح نو

یادداشت

ایستادگی در برابر کج‌اندیشی

محمد شریعت‌پناه

برابر آمار رسمی میزان کار مفید کارمندان در سازمان‌ها و اداره‌های کشور 40دقیقه در روز است. همچنین طبق آمار سازمان شفافیت بین‌الملل، ایران از میان 180کشور جهان رتبه150 را به‌لحاظ میزان فساد اداری به خود اختصاص داده است. با درنظرگرفتن آمار فاجعه‌آمیز میزان کار مفید و فساد اداری می‌توان حدیث مفصل از این مجمل خواند و وضعیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه را پیش‌بینی کرد! سریال «جناب‌عالی» به کارگردانی عادل تبریزی فیلمساز جوان و پرکار سینمای ایران با زبان طنز تبعات و پیامدهای فساد اداری و کم‌کاری کارکنان اداره‌ها و وزارتخانه‌ها را بر زیست مردم به‌ویژه جوانان به تصویر می‌کشد. مجموعه «جناب‌عالی» روند اجرای امور در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها را با رویکردی متفاوت زیر ذره‌بین می‌برد و نشان می‌دهد اجرای وظایف و ماموریت‌های ذاتی و قانونی، دیگر اولویت و دغدغه برخی از وزارتخانه‌ها نیست و دچار انحراف و کژروی در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا شده‌اند. عارضه و بازتاب انحراف وزارتخانه‌ها و سرگرم شدن آن‌ها به امور غیرضروری و اتخاذ تصمیمات نادرست برخی از مدیران در قالب معضلات؛ بیکاری، فساد، بزهکاری و... در جامعه تبلور یافته و روند زیست مردم را مختل 
کرده است. کاراکتر اصلی سریال «جناب‌عالی» امیرحسین رستمی در نقش امیرعلی عالی با دکترای علوم ارتباطات برای یافتن شغل ثابت به هر دری می‌زند با بن‌بست مواجه  می‌شود و نمی‌تواند خانواده تشکیل دهد. او از طرف خانواده خودش و نامزدش تحت فشار قرار می‌گیرد تا هرچه سریع‌تر به زندگی‌اش سروسامانی دهد. امیرعلی که جوانی قانونمند، ساده‌دل و وظیفه‌شناس است معتقد است هر فردی منصب و جایگاهی را اشغال می‌کند باید برای مردم مفید باشد، درغیراین‌صورت کورسوی امید مردم به بهبودی اوضاع کشور به یأس تبدیل می‌شود. این مشخصه‌ها به جای اینکه مزیتی برای او به همراه داشته باشد بیشتر باعث دردسر و طردش می‌شود. در چند قسمت ابتدای سریال امیرعلی پس از طی فرازونشیب‌های فراوان و ناکام از یافتن شغلی مناسب، اتفاقی در خیابان با استاد پیرهادی (بیژن بنفشه‌خواه) دستیار ارشد رییس‌جمهور در امور جوانان برخورد می‌کند. استاد پیرهادی با شنیدن وضعیت بیکاری امیرعلی و با توجه به شناختی که از توانایی‌ها و قابلیت‌های او سراغ دارد امیرعلی را به‌عنوان سرپرست وزارتخانه تازه‌تاسیس «هماهنگی» معرفی می‌کند. امیرعلی پس از طی مراحلی سرپرست وزارتخانه «هماهنگی» می‌شود. با ورود امیرعلی به وزارتخانه رفتار خانواده، اهل محل، اقوام و نامزدش با او به‌شدت تغییر می‌کند و همه متوقع می‌شوند. امیرعلی به همراه دوست قدیمی‌اش، بابک(حسین سلیمانی) در نخستین روز کاری‌اش وارد وزارتخانه هماهنگی می‌شود. در ابتدای ورود با استقبالی فرمالیته و انتصابات فامیلی، دولت در سایه، ریخت‌و‌پاش و اتلاف سرمایه و زمان در وزارتخانه مواجه می‌شود. امیرعلی و بابک هرچه بیشتر در امور وزارتخانه کنکاش می‌کنند بیشتر به عمق خرابی‌ها و فرهنگ غلط سازمانی در همه بخش‌ها پی می‌برند. این دو تصمیم می‌گیرند هوشمندانه و مسوولانه امور وزارتخانه را اصلاح کنند و جلوی انحراف و کجروی کارکنان و مدیران را بگیرند که حمید گرجی(میرطاهر مظلومی)، از مدیران ارشد و پرنفوذ وزارتخانه به‌مثابه پدرخوانده سد راه آن‌ها می‌شود! گرجی که با حضور امیرعلی منافع و جایگاهش را در خطر می‌بیند با تیمی متشکل از مدیران وزارتخانه مشغول توطئه‌چینی و سنگ‌اندازی می‌شوند. مبارزه امیرعلی و بابک دو جوان توانمند، باانگیزه و کارا با تیم فاسد و جاه‌طلب گرجی‌ها کشمکش‌ها و نزاع‌های شیرینی را خلق می‌کند که بر جذابیت‌های سریال می‌افزاید. در قسمت‌هایی که تاکنون پخش شده پیرنگ اصلی سریال و رویارویی شخصیت اصلی داستان با انواع چالش‌ها به تصویر کشیده می‌شود و معضلات و آسیب‌هایی مانند فاصله گرفتن مردم از مطالعه، برداشت منفعت‌طلبانه از قوانین تجاری و اجتماعی، شیوع رشوه در سازمان‌ها، وضع قوانین من‌درآوردی برای استخدام، قضاوت‌های عجولانه نسبت‌به یکدیگر، بی‌اعتمادی به جوانان، بیکاری قشر تحصیلکرده و فرهیخته، ناتوانی وزارتخانه‌ها در جذب نخبه‌ها، شیوع تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی، تزویر و تظاهر مقامات در برابر مشکلات مردم، بی‌توجهی مدیران به اعتراضات مردمی، وعده و وعیدهای غیرعملی به مردم، مصرف بی‌رویه منابع طبیعی ازسوی ارگان‌ها و نهادها، غرق شدن در فضای مجازی، تنزل سینما به ابزار سرگرمی، توصیه به مصلحت‌اندیشی به جای بی‌باکی و تحول‌آفرینی، افزایش وحشتناک آمار شیفتگان قدرت بر تشنگان خدمت، عطش برقراری ارتباط با مقامات و حکمرانان برای کسب منافع و سودجویی بیشتر، به حاشیه رفتن بازخواست مدیران کم‌کار و فرصت‌طلب، افزایش خبرچینی و زیرآب‌زنی در سازمان‌ها، نهادینه شدن چاپلوسی و تملق در وزارتخانه‌ها، علاقه مدیران به گزارش‌های خلاف‌واقع از موفقیت‌های کذایی مجموعه‌های زیردست‌شان، تغییر تعریف واژه مدیریت در ساختار اداری ایران، تلاش مدیران برای کسب رفاه و امتیازات مالی مضاعف به جای خدمت مطلوب‌تر، به‌کارگیری بازنشستگان به جای جوانان مستعد، تغییر نگرش مردم نسبت‌به هنجارها، حضور افراد فاقد تخصص و توانایی در مسندهای سرنوشت‌ساز، عیب‌جویی مدیران از سایرین و بی‌توجهی به وظیفه‌شناسی خودشان، شکل‌گیری ذهنیت نادرست از پست وزارت در اذهان، پول و پارتی عامل موفقیت و حذف دانش و مهارت، بیماری و ناتوانی ساختار اداری و معطل ماندن امور، تقدم فامیل‌سالاری بر شایسته‌سالاری، بالا رفتن هزینه سرسام‌آور اجرای طرح‌ها و برنامه‌های وزارتخانه‌ها، وجود دست‌های پشت‌پرده و معاملات پنهانی در وزارتخانه‌ها در توزیع و واگذاری پست‌ها و مقام‌ها، ارتقای مدیران جناحی و طرد و انزوای مدیران آزاداندیش و مردمی و... در قالب خرده‌داستان‌ها و گوشه‌و‌کنایه در قسمت‌ها مطرح می‌شود. سریال جناب‌عالی با فرمت طنز کلامی و موقعیت توانسته از خط‌قرمزها و تابوها عبور کند و تلخ‌ترین موضوعاتی که در وزارتخانه‌ها متداول شده را در هر قسمت روایت کند. این سریال نقدی هم به رفتار مردم در برابر مقامات و حکمرانان دارد و نشان می‌دهد کرنش و احترام خارج از عرف و شأن ایرانی و اسلامی، حکمرانان را دچار توهم و خودبرتربینی می‌کند و آن‌ها فراموش می‌کنند که باید خدمتگزار و پاسخگوی مردم ایران باشند و نگاه از بالا به پایین به مردم نداشته باشند. سریال جناب‌عالی در 13قسمت و با حضور بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون تولید شده و از تلوبیون قابل مشاهده است.

captcha
شماره‌های پیشین