sobhe-no.ir
1397
دوشنبه، ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
12
کنار گذاشتن سروش صحت از برنامه کتاب باز مورد انتقاد قرار گرفت

سیگنال منفی جام‌جم

میلاد نجفی / انتخاب عنوان «رسانه ملی» برای سازمان صداوسیما دارای فلسفه و پیام مشخصی است. یعنی این رسانه قرار است در چارچوب قوانین کشور، تریبون و محلی برای حضور و فعالیت تمام سلایق کشور باشد. یعنی قرار است تا جایی که معذوریتی نباشد از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود تا مخاطب حداکثری پای تلویزیون بنشیند. جذب مخاطب حداکثری نیازمند مرجعیت رسانه‌ای است. وقتی مخاطب به سمت رسانه ملی هدایت می‌شود که این مجموعه دارای مرجعیت رسانه‌ای باشد و مرجعیت رسانه‌ای هم فرمول‌های خودش را دارد. در روزگاری که رقبای داخلی و خارجی فراوانی برای رسانه ملی پدیدار شده و در این بازار رقابتی آن‌ها محدودیت‌ها و معذوریت‌های به مراتب کمتری دارند، کار رسانه محبوب و نوستالژیک ملی‌مان بسیار سخت‌تر از گذشته است. این به آن معناست که مدیران صداوسیما باید در چند بعد برنامه‌ریزی تازه‌ای داشته باشند. در کنار مدیریت مالی و چابک‌سازی سازمان، یکی از مهم‌ترین اقدامات حفظ سرمایه‌هاست.

واکنش رییس رسانه ملی به کاهش مخاطبان سیما

همه مقصریم

صبح نو

واکنش رییس رسانه ملی به کاهش مخاطبان سیما

همه مقصریم

رییس رسانه ملی در ضیافت افطاری با جمعی از هنرمندان بیان کرد که باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقه‌ای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟ به گزارش روابط‌عمومی رسانه ملی، پیمان جبلی، رییس صداوسیما در دیداری که با جمعی از هنرمندان در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد با ابراز خرسندی از میزبانی هنرمندان، آن را جلسه‌ای در خانواده صداوسیما خواند و گفت: همه ما، چه شما به‌عنوان هنرمند، چه ما به عنوان مسوولان صداوسیما، باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقه‌ای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟ چرا بعضی آثاری که در گذشته با هزینه‌های کمتر ساخته می‌شد، ماندگارترند؟ همه‌مان مقصریم و نمی‌توانیم خودمان را تبرئه کنیم.
رییس سازمان صداوسیما با پرسیدن این سوال که در اصالت دادن به ذائقه مخاطب و مرجعیت و محتوای رسانه کدام را ارجح دانسته‌ایم، گفت: به‌عنوان یک مخاطب، همکار و فردی که ۳۰سال در رسانه کار کرده معتقدم ما توالی و ترتیب بین مرجعیت و جذابیت و محتوا را فراموش کرده‌ایم. دغدغه برخی سازندگان، صرفا درصد مخاطب بوده و درباره محتوا، دغدغه‌ای نداشته‌اند اما می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم که در دوران جدید، محتوا هم اولویت دارد. چقدر توانسته‌ایم در یک شبانه‌روز، خوراک خوب به مخاطب بدهیم.
 قصد ما اصلاح محتواست
 وی تکرار آثار بدون محتوا را به دادن پی‌درپی 
آب شور دریا به فردی تشنه تشبیه کرد و گفت: متاسفانه برخی‌ها این نگاه را توقف تولیدات تعبیر کرده‌اند و گفته‌اند جبلی دستور توقف ساخت سریال‌ها را داده است تا بین ما و شما که صاحب اصلی آنتن هستید، اختلاف بیندازند. چنین چیزی نیست و من بارها با حضور در پشت صحنه سریال‌ها، بر این نکته تاکید کردم که قصد ما اصلاح محتوا و فرایند تولید است و نه متوقف کردن آن‌ها.
جبلی با اشاره به شعار تحول در دوران مدیریت جدید سازمان، اولویت این تحول را محتوا، رویکرد، فرایند و در صورت لزوم، ساختار دانست و گفت: ما در کشوری هستیم که به اذعان جهانیان بر قله فرهنگ و هنر و تمدن است و همین باید محور تولید محتوای سالم براساس داشته‌های هویتی باشد. پس از خودمان بپرسیم ما چقدر از این ظرفیت‌ها و نقاط اقتدارمان را در قالب‌های مختلف، رسانه‌ای کرده‌ایم؟ جبلی، هنرمندان را صاحب واقعی آنتن خواند و گفت: در سازمان به روی شما باز است. من سال پیش به دوستان گفتم به همه شما اطلاع بدهند ما از الان برای سال آینده با همه شما کار داریم.
رییس رسانه ملی تاکید کرد: تولیدات باید با پژوهش به جزئیات قصه و به فیلمنامه برسد و فشار آنتن نباید ما را از اهمیت فیلمنامه غافل کند. ما و شما باید به نقاط مشترک برسیم چون هیچ‌کدام به‌تنهایی نمی‌توانیم این راه را طی کنیم.
جبلی از تهیه‌کنندگان خواست با کشف استعدادهای جوان، مومن و انقلابی، آن‌ها را پای تجربیات پیشکسوتان بنشانند. وی ساخت کار پرهزینه را الزاما دلیل موفقیت یک اثر ندانست و گفت: چه بسا کارهای ارزانی که به واسطه محتوا و قصه مناسب، تاثیر بیشتری می‌گذارند.
رییس رسانه ملی با اشاره به ادبیات داستانی قوی کشور آن را پشتوانه‌ای قوی برای اقتباس دانست و گفت: با همین پشتوانه می‌توان استخوان‌بندی فیلمنامه‌ها را محکم کرد. وی خواهان شناسایی افتخارات و معرفی آن‌ها به مخاطب در قالب‌های متنوع شد و گفت: در برهه‌ای که مردم ما با مشکلات معیشتی مواجه هستند، باید امید بدهیم.
 
مساله شهرک سینمایی
وی در پایان با ابراز امیدواری برای استمرار جلسات با هنرمندان، از ساخت شهرک سینمایی ویژه شهری، تجهیز و آماده‌سازی شهرک سینمایی غزالی و نظم و نسق نظام برآورد و پرداخت به برنامه‌سازان، خبر داد. در ابتدای این نشست که وحید جلیلی، قائم‌مقام رییس سازمان در امور فرهنگی، شاه‌آبادی معاون سیما و رمضان‌نژاد رییس مرکز سیما فیلم هم حضور داشتند، هنرمندان به بیان نکات خود پرداختند.
داوود میرباقری، کارگردان به اهمیت کار روی محتوا برای تولید جذاب اشاره کرد و گفت: اگر استانداردهای فنی و محتوایی‌مان را با همان دقت اولیه ادامه می‌دادیم، تولیدات‌مان درجه‌‌یک می‌شد. محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده، خواهان شفافیت در مدیریت و تصمیم‌گیری‌های سازمان برای رهایی برنامه‌سازان از سردرگمی ‌شد. مهدی فرجی، تهیه‌کننده، از محاسن بومی‌کردن تلویزیون مانند ساخت «پایتخت»، «نون خ» و «نجلا» گفت و خواهان ساماندهی دستمزد بازیگران شد.
مسعود ده‌نمکی، تهیه‌کننده و کارگردان با اشاره به حجم بالای تولیدات سریالی که حدودا برابر با ۱۰۸۰فیلم سینمایی در سال است، خواهان ایجاد نظام جزا و پاداش و حقوق معنوی سازنده شد. هادی مقدم‌دوست، کارگردان، به اهمیت اقتباس اشاره کرد و محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده، از محاسن همکاری‌های بین‌المللی گفت. همچنین مرجان اشرفی‌زاده، کارگردان، خواهان خوانش درست متن‌ها در سازمان و دفاع از حقوق معنوی کارگردان شد و سیروس مقدم نیز از سازمان خواست حواسش به هنرمندان و ویژندهایی مانند «پایتخت» باشد.
هادی حجازی‌فر، کارگردان، نیز با انتقاد از تعدد مراکز تصمیم‌گیری، برخی دلسوزی‌های بی‌مورد را باعث حذف جذابیت‌ها دانست. جواد شمقدری، کارگردان، از اهمیت ساخت شهرک انقلاب و تولید و پژوهش در این زمینه گفت. احمد میرعلایی، تهیه‌کننده به بازمهندسی آثار مناسبتی برای تاثیر بیشتر اشاره کرد. محمدرضا شفاه، تهیه‌کننده، گفت: امیدوارم فشارها، شما را از مسیر جذب منطقی استعدادهای جوانان خارج نکند. ابوالفضل صفری، تهیه‌کننده، خواهان ایجاد نظم نرخ برنامه‌سازی و سریال‌سازی با توجه به وجود اسپانسرها شد.

captcha
شماره‌های پیشین