علی جواهری / نارضایتیها از کیفیت خودروهای داخلیساز همچنان ادامه دارد. سال گذشته مقام معظم رهبری باصراحت به بیکیفیت بودن خودروهای داخلی انتقاد کردند و خواستار بهبود شرایط شدند. این درحالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جدیت مساله ارتقای کیفیت خودرو و همچنین واردات خودرو را پیگیر هستند. قوهقضاییه و همینطور رییسجمهور و وزیر صمت بارها و بارها به خودروسازان تذکر دادهاند. مردم هم بسیار ناراضی هستند و اعتراضاتشان راه به جایی نبرده است. به گفته مجتبی یوسفی، نماینده مجلس شورای اسلامی تنها راه بهبود شرایط خودروسازان، شکایت مردم است. براساس اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو که چندی پیش ابلاغ و اجرایی شد، مشتریان در صورت هرگونه شکایت از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو میتوانند به سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها مراجعه کنند. شکایت مصرفکنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو از طریق سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها و با نظارت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بررسی و رسیدگی خواهد شد. در این قانون آمده است، اگر خریدار از نتیجه رسیدگی در سازمانهای صنعت، معدن و تجارت ناراضی باشد، میتواند به هیات حل اختلاف خودرویی که دبیرخانه آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی قرار دارد، مراجعه و دوباره شکایت کند. هیات حل اختلاف خودرویی موظف است ظرف ۲۰روز از تاریخ ثبت شکایت، به موضوع رسیدگی و رأی خود را صادر کند اما اجرایی نکردن قانون چه تبعاتی برای خودروسازان خواهد داشت؟ آیا خودروسازان به راه خواهند آمد؟