sobhe-no.ir
1347
سه شنبه، ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
1
در جلسه رسیدگی به پرونده «شرکت کروز» ‎حسین فریدون به دریافت های میلیاردی از این شرکت متهم شد

دوباره فریدون

داستان دامنه‌دار پرونده‌های اقتصادی حسین فریدون، برادر رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم، به ایستگاه شرکت قطعه‌سازی «کروز» رسیده است. مناسبات مالی فسادآمیز حسین فریدون با این شرکت، آنطور که به نظر می‌رسد دامنه وسیعی دارد؛ چراکه در اظهارات نماینده دادستان در اولین جلسه دادگاه این پرونده، حسین فریدون و باند مرتبط با او برای انتخابات مجلس نهم (اسفند1390)، مبالغ هنگفتی از این شرکت دریافت کرده‌اند.حسین فریدون، برادر حسن روحانی متولد1342 در سرخه سمنان است. او مدتی فرماندار نیشابور و کرج و زمانی هم سفیر ایران در مالزی بود. سپس، به‌‌مدت چند سال به‌عنوان یکی از اعضای تیم نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد مشغول به فعالیت شد و پس از بازگشت به ایران، به‌عنوان مشاور حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، منصوب شد. نام او اولین‌بار بعد از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری بر سر زبان‌ها افتاد که حسن روحانی در حکمی او را به‌عنوان دستیار ویژه رییس‌جمهور منصوب کرد. او کمی بعد در جریان مذاکرات لوزان و وین به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پیوست و تا پایان مذاکرات و انعقاد برجام، در جلسات مذاکرات هسته‌ای ایران و پنج‌به‌علاوه‌یک حضور داشت. عباس عراقچی در یکی از اظهارات خود گفته بود که نقش اصلی فریدون در این مذاکرات مکالمه و انتقال جزئیات به برادرش در تهران با زبان و لهجه «سرخه‌ای» بوده است. حضور همیشگی حسین فریدون در مراسم‌های مختلف و اکثر سفرهای رییس‌جمهوری تا مدتی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود اما بعد از مدتی نام او در پرونده‌های قضایی هم بر سر زبان‌ها افتاد. آخرین مورد از پرونده حسین فریدون، به دریافت رشوه از شرکت قطعه‌سازی کروز مربوط می‌شود که اولین دادگاه آن، روز شنبه برگزار شد.

شرکت‌های دولتی در جریان بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق پالایش می شوند

ورود مجلس به تاریکخانه بودجه

یکی از چالش‌های همیشگی بودجه سالانه کل کشور، بودجه شرکت‌های دولتی است. بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت شامل پیش‌بینی درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار، همه‌ساله در قالب پیوست شماره سه لایحه بودجه برای بررسی و تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود. امسال نیز مجلس معتقد است در لایحه1401، بودجه شرکت‌های دولتی غیرشفاف و تاریک است و شرکت‌های زیان‌ده و همچنین شرکت‌هایی با کارکرد اداری و حکومتی نیز در آن دیده می‌شود. حال نمایندگان می‌خواهند با انداختن نورافکن به تاریکخانه شرکت‌های دولتی، بودجه آن را در بودجه 1401 شفاف سازند.

امیرعبداللهیان مطرح کرد؛

احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا

گزارش «صبح‌نو» از انتقادات شدید فاطمب امین و دیگر مسوولان و مشتریان به خودروسازان را بخوانید

وزیر علیه خودروسازان

دایره انتقاداتی که به خودروسازان داخلی وارد است بسیار گسترده‌تر از مواردی است که مشتریان مطرح می‌کنند؛ حالا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گرفته تا سازمان ملی استاندارد و حتی وزیر صمت درباره نامطلوب بودن تولیدات شرکت‌های خودروساز شکایت کرده و بارها تذکر داده‌اند. وزارت صمت که متولی کنترل استاندارد و کیفیت خودرو در کشور است بارها از روش‌های مختلف برای کنترل قیمت و بالابردن استاندارد استفاده کرده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخرین اظهارات خودرویی گفته است: «متاسفانه صنعت خودروسازی ایران در طول سال‌های گذشته از نظر کیفیت و قیمت عملکرد و روند مناسبی نداشته است.» اما با وجود اینکه در کشور ما صنعت خودروسازی به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی همواره در زمره صنایع مادر و استراتژیک بوده و صنعت خودروسازی به‌عنوان دومین شاخص مهم اقتصاد ملی پس از صنعت نفت و گاز همواره مورد توجه و حمایت سیاست‌گذاران قرار گرفته است. لیکن نگاه‌های غیرکارشناسی و کوتاه‌مدت باعث شده این صنعت استراتژیک با مشکلات جدی مواجه باشد و خودروهای تولیدی از جهات مختلفی مانند کیفیت، تنوع، ایمنی و قیمت از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و نتوانسته است رضایت مشتریان داخلی خود را تامین کند.

سرمقاله

امانت‌دار باشید

شماره‌های پیشین