sobhe-no.ir
1340
یکشنبه، ۲۶ دی ۱۴۰۰
15
«صبح‌نو» مساله فرش قرمز و حواشی‌اش در جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند

«فرش قرمز»؛ تکامل به جای حذف

به‌تازگی ویدیویی در شبکه‌های مجازی وایرال شده که در آن مدیر روابط‌عمومی جشنواره فجر در برنامه «سلام تهران» خطاب به مجری برنامه می‌گوید که یکی از راه‌هایی که از تجملات فجر می‌توان کم کرد، تغییر رنگ فرش قرمز جشنواره است. این حرف بازتاب‌‌های زیادی میان مردم و اهالی سینما داشت. بدین بهانه به بررسی این جریان می‌پردازیم.

اخبار کوتاه

صبح نو

«صبح‌نو» مساله فرش قرمز و حواشی‌اش در جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند

«فرش قرمز»؛ تکامل به جای حذف

به‌تازگی ویدیویی در شبکه‌های مجازی وایرال شده که در آن مدیر روابط‌عمومی جشنواره فجر در برنامه «سلام تهران» خطاب به مجری برنامه می‌گوید که یکی از راه‌هایی که از تجملات فجر می‌توان کم کرد، تغییر رنگ فرش قرمز جشنواره است. این حرف بازتاب‌‌های زیادی میان مردم و اهالی سینما داشت. بدین بهانه به بررسی این جریان می‌پردازیم.

جشنواره فجر علاوه‌بر ماهیت هنری و سینمایی خود همواره به‌منزله یکی از پلتفرم‌‌های فرهنگی و اجتماعی سینمای ایران به شمار می‌رود. برگزاری چنین پلتفرمی همچون سایر جشنواره‌‌های جهانی مضاف ‌بر برجستگی‌های هنری و سینمایی در دل خود، باید از جلوه‌های نمایشی و بصری برخوردار باشد. جلوه‌ای که  عوامل سازنده آثار در ساحت فرش قرمز در منصه نمایش گذاشته می‌شود. جشنواره فجر نیز مانند بسیاری از جشنواره‌های فیلم دنیا نیاز به تشریفاتی دارد که در خور یک جشنواره سینمایی باشد. این جشنواره بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جشنواره فیلم ایران است و چشم‌های زیادی از مخاطبان و سینماگران به این جشنواره دوخته شده است. مردم زیادی فیلم موردنظرش را برای دیدن در سینما از روی سیمرغ‌هایی که در این جشنواره برده، انتخاب می‌کنند و بازیگران محبوب‌شان کسانی‌اند که بیشتر در جشنواره دیده شده‌اند. حال باید دید که چرا باید تشریفاتی که لازمه یک جشنواره سینمایی است از آن گرفته شود. «فرش قرمز» شاید ستون یک جشنواره سینمایی نباشد اما ویترین یک جشنواره سینمایی است.
 
قصه از کجا شروع شد؟
جشنواره فیلم فجر قرار است فرصتی باشد برای معرفی فیلم‌ها، عوامل فیلم‌ها و بررسی آن‌ها. این جشنواره فرصتی است که به سینما اجازه دیده شدن می‌دهد اما در سال‌های اخیر عکس‌هایی از این رویداد منتشر شده که نگاه‌ها را بیشتر به حاشیه کشانده به جای اصل داستان. اصل داستان بررسی سینمای ایران است و حاشیه‌اش لباس و آرایش بازیگران. اما حاشیه آن‌قدر پررنگ باعث شده تا جایی که تلاش‌ها به‌سمت کنترل این حاشیه پیش رفته است. در بسیاری از مراسم و جشنواره‌های سینمایی بزرگ دنیا، کدی برای لباس‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال مردان حاضر در این رویداد باید حتما کت و شلوار مشکی به تن کنند و زنان حتما کفش پاشنه‌دار بپوشند. اما جشنواره فجر هیچ کدی برای لباس در نظر نگرفته و همین امر باعث شده که برخی شرکت‌کنندگان در این رویداد آن را با مراسم مد و لباس اشتباه بگیرند. پوشش‌های عجیب مردان و در بیشتر مواقع زنان بازیگر، آرایش و ظاهرشان در نظر بسیاری از مردم، مخصوصا نسل جوان که به دنبال الگو می‌گردند، مورد توجه، تقدیر و گاه تقلید قرار می‌گیرد و وقتی این پوشش در راستای فرهنگ ایرانی - اسلامی نباشد می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد؛ ازجمله اینکه نگاه‌ها را به این رویداد جلب کرده و برای خود سینماگران گران تمام شود. از این منظر که حساسیت روی سینما زیاد می‌شود، پروانه فیلم‌ها دیرتر صادر می‌شود، تولید کم و به‌دنبالش سینماگران با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شوند اما آیا با تغییر رنگ یک فرش می‌توان همه مشکلات یک جشنواره را حل کرد؟ بی‌شک راهکاری از این ساده‌انگارانه‌تر نمی‌توان برای حل این مشکل و حاشیه متصور شد. اما چه شد که این حرف به میان آمد؟
 
رندی مجری برنامه
در برنامه «سلام تهران» این صحبت‌ها مطرح شد؛
 مجری: آقای عشیری در همه جشنوارهای دنیا مانند کن عوامل فیلم می‌آیند، عکاسی می‌کنند، می‌روند و فیلم‌شان را در جشنواره‌ها می‌بینند.
 عشیری: این تشریفات را ما خواهیم داشت اما نه به آن شکلی که در ادوار گذشته بوده است.
 مجری: یعنی مثلا رنگ فرش را عوض می‌کنید؟
عشیری: رنگ فرش می‌تواند عوض شود، یکی از آن آسیب‌ها می‌تواند رنگ فرش باشد.  
مجری: واقعا! این را آسیب می‌بینید؟
عشیری: کمی باید استانداردها را رعایت کنیم. الان خود رنگ‌بندی که در طراحی محیطی هم استفاده می‌شود در معماری فضای جشنواره هم می‌تواند الگودهی کند.
مجری: وقتی سینما مال غرب است، چرا می‌خواهیم یک کاریکاتور از فرش قرمز ارائه دهیم؟ و بهتر است اگر به یک کاریکاتور رسیده‌ایم، کلا انجامش ندهیم.
عشیری: این به‌عنوان یک مساله مطرح است، چون آسیب‌های زیادی به‌خاطر حواشی در فضاهای مجازی ایجاد شده است.
 مجری: عکس بازیگران منظورتان است؟
عشیری: یک چیزهایی رعایت نمی‌شود. آن وجه فرهنگی جشنواره تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت و حواشی بر متن قضیه غلبه می‌کرد.
از همین ویدیوی وایرال‌شده می‌توان متوجه شد که این حرف یکباره و به‌ناگاه از دهان یوسف عشیری دررفته و رسانه‌ای شده است. شیطنت مجری برنامه و حرفی که او به شوخی می‌زند یکباره شکلی جدی و خبرساز به خود می‌گیرد اما گویا این اصل داستان نیست. عشیری در صحبت تلفنی با خبرگزاری دانشجو از وایرال شدن این ویدیو اظهار ناراحتی کرده و در جواب مجری مبنی بر اینکه فرش قرمز حذف می شود یا خیر، چنین گفته است:
«در گفت‌وگویی که ما با دوستان شبکه پنج رسانه ملی داشتیم، متاسفانه بخش بسیار ناقص، مخدوش و تحریف‌شده از صحبت‌های بنده را وایرال کردند و حتی صحبت‌های مربوط به بخش فرش قرمز را کامل پخش نکردند. اصلا حرف حذف فرش قرمز یا فرش دیگری نیست، صحبت از ایجاد تغییر و تحول در ساختار فرهنگی جشنواره فیلم فجر با عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی اجتماعی ایران است. نیاز است که ما نسبت‌به معماری و هویت فرهنگی و بصری جشنواره هم بازنگری داشته باشیم. متاسفانه در بسیاری از دوره‌ها سعی شده مراسم «فرش قرمز» به‌صورت یک کاریکاتور تقلیدگونه و کپی‌برداری از الگوی جشنواره‌های اروپایی و غربی اتفاق بیفتد و من اصلا از بد و خوب حرف نمی‌زنم. من به این اشاره می‌کنم که ما باید مراسم، طراحی و حرکتی را رقم بزنیم و ساختاری داشته باشیم که راوی و نشانگر هویت بصری فرهنگ ایرانی و معماری ایرانی باشد و این قطعا باید در ساختار جشنواره فیلم فجر بروز و ظهور کند.
  مجری: پس یعنی روال کار تغییر نمی‌کند و عوامل قبل از دیدن فیلم مقابل دوربین عکاسان قرار می‌گیرند اما به سبک و سیاق ایرانی‌تر که منظور شماست!
 بله. خوشبختانه با حضور علی وزیریان، از  هنرمندان و طراحان خوب کشورمان، به‌عنوان مدیر هنری جشنواره، طبعا ما شاهد تغییر 
 و تحولاتی در هویت بصری جشنواره خواهیم بود، ازجمله بازنگری به آیین فرش قرمز.»
 
فرش فیروزه‌ای یا قرمز؟
 قطعا با فیروزه‌ای شدن فرش قرمز قرار نیست از تجملات یک برنامه سینمایی کاسته شود یا بنیان سینما تغییر کند. این حرف ساده‌انگارانه همان بهتر که دیگر ادامه نیابد و نشنیده گرفته شود. در سوی دیگر، «فرش قرمز» از ملزومات یک جشنواره سینمایی است، جایی است برای معرفی عوامل و فعالیت عکاسان اما نکته اصلی اینجاست که بازیگران و عوامل فیلم‌ها باید دقت کنند در چه کشوری روی فرش قرمز می‌روند و مهم‌تر از همه در یک جشنواره سینمایی روی «فرش قرمز» می‌روند نه در یک رویداد مرتبط به مد. حتما نباید با تغییر رنگ فرش و سیاست‌هایی این‌قدر سطحی از سینماگران خواست که چارچوب‌ها را رعایت کنند. شاید بهترین کار تعریف یک کد لباس مشخص برای مراسمی باشد که این‌قدر مورد توجه همگان است تا از این آشفتگی موجود در لباس‌های شرکت‌کنندگان در مراسم فجر کم شود.

captcha
شماره‌های پیشین