sobhe-no.ir
1340
یکشنبه، ۲۶ دی ۱۴۰۰
10
خبر

چند صد میلیارد تومان اعتبار برای حفر چاه‌های جدید

نمایشگاه پرمخاطب گردشگری در نیمه اول بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود

شهرآفتاب، نظاره‌گر ترافیك و آلودگی در شمال پایتخت

مطابق با اعلام سایت نمایشگاه بین‌المللی تهران، نمایشگاه پرمخاطب گردشگری از 9 تا 12بهمن‌ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی «سئول» برگزار خواهد شد. بحث برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل شهر و به‌ویژه در خیابان سئول موضوعی است که همیشه با حاشیه‌های زیادی همراه بوده و انتقادات فراوانی را متوجه متولیان برگزاری نمایشگاه در این منطقه کرده است. «صبح‌نو» در گزارش خود طی گفت‌وگو با جعفر تشکری‌هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای ششم شهر تهران درباره ضرر و زیان‌هایی که متوجه شهروندان از دریچه منتقل نشدن نمایشگاه‌ها به شهرآفتاب شده و می‌شود، مطالبی منتشر کرده بود.

صبح نو

نمایشگاه پرمخاطب گردشگری در نیمه اول بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود

شهرآفتاب، نظاره‌گر ترافیك و آلودگی در شمال پایتخت

مطابق با اعلام سایت نمایشگاه بین‌المللی تهران، نمایشگاه پرمخاطب گردشگری از 9 تا 12بهمن‌ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی «سئول» برگزار خواهد شد. بحث برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل شهر و به‌ویژه در خیابان سئول موضوعی است که همیشه با حاشیه‌های زیادی همراه بوده و انتقادات فراوانی را متوجه متولیان برگزاری نمایشگاه در این منطقه کرده است. «صبح‌نو» در گزارش خود طی گفت‌وگو با جعفر تشکری‌هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای ششم شهر تهران درباره ضرر و زیان‌هایی که متوجه شهروندان از دریچه منتقل نشدن نمایشگاه‌ها به شهرآفتاب شده و می‌شود، مطالبی منتشر کرده بود.

دردسرهای برگزاری نمایشگاه در خیابان سئول مصوبه شورای دوم شهر تهران در سال‌۱۳۸۴ را به‌دنبال داشت كه براساس آن مقرر شد شهر نمایشگاهی جدیدی در جنوب تهران احداث شود و نمایشگاه بین‌المللی تهران به آن مکان منتقل شود. سرانجام با افتتاح ایستگاه متروی شهرآفتاب در فروردین‌ماه ۹۵، راه برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و سایر نمایشگاه‌های مهم در این مجموعه هموار شد. علی جنتی، وزیر ارشاد ۱۱اردیبهشت۹۵ به‌عنوان اولین مقام دولتی به این مجموعه رفت و انتخاب شهرآفتاب برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را یکی از اقدامات ماندگار در جمهوری اسلامی ایران دانست. در شورای پنجم و مدیریت شهری سابق، شهرآفتاب چندان مورد توجه قرار نگرفت و متاسفانه آنطور که باید و شاید برای ساخت، تکمیل و توسعه آن برنامه‌ریزی نشد و حتی شهرداری تهران تمایل بیشتری نسبت‌به نمایشگاه واقع در خیابان سئول داشت. در سال99 نیز کلنگ احداث خط10 مترو در این محل بر زمین زده شد اما شورای شهر ششم قصه‌ای متفاوت برای برگزاری نمایشگاه‌ها تعریف کرد و در روز 9آذرماه در جلسه علنی با اتفاق آرا و بدون مخالفت حتی یک نفر طرح یک‌فوریتی الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به شهرآفتاب را به تصویب رساند.
 
چرا شهر آفتاب؟
 در دلایل فوریت بررسی طرح اینچنین مطرح شد که برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در سالیان متمادی در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران واقع در تقاطع بزرگراه شهیدچمران و خیابان سئول معضلات بسیاری را فراهم کرده که با فقدان تصمیم متولیان امر همچنین به‌عنوان معضل لاینحل مدیریت شهری باقی مانده است؛ زیرا در هنگام برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب، ترافیک سنگینی در معابر منتهی به نمایشگاه ازجمله بزرگراه چمران، سئول و... را شاهد هستیم و همین امر باعث نارضایتی مردم شده است.اما مخالفت فرمانداری تهران با این مصوبه شورا که از همان ابتدا بحث خلأ قانونی آن مطرح شد، جدیت شورا در انتقال نمایشگاه را با مشکل مواجه کرد! ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران و نماینده شورا در هیات تطبیق مصوبات در فرمانداری تهران هفته گذشته ضمن قرائت گزارشی درباره مصوبات شورا که در فرمانداری تایید یا رد شده‌اند، خبر از اعتراض فرمانداری به مصوبه انتقال نمایشگاه آن هم با اصرار خود او داد، اگرنه فرمانداری به‌طورکل مصوبه را رد می‌کرد!
امانی در توضیح ایرادات فرمانداری گفت که «درمورد مصوبه الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب اولا درمورد عنوان مصوبه اشکال گرفتند و گفتند شهرداری، مسئول نمایشگاه نیست و لذا شما نمی‌توانید شهرداری را ملزم به انتقال کنید. این نمایشگاه یک شرکت بین‌المللی است و مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد و شما نمی‌توانید خارج از مصوبه مجلس تصمیم بگیرید و دوم درباره محتوای مصوبه هم گفتند چون شرکت بین‌المللی نمایشگاه‌های تهران وظایف و اعضای هیات‌مدیره‌اش به تصویب مجلس شورای اسلامی سال71 رسیده، هر تصمیمی درمورد نمایشگاه باید بگیرید حتما باید با هماهنگی آن شرکت باشد و لذا مصوبه را اول رد
 کرده بودند و من خواهش کردم رد نکرده و گفتند برمی‌گردانیم و با هماهنگی شرکت و اعضای هیات‌مدیره شورای شهر می‌تواند درمورد این نمایشگاه تصمیم‌گیری کند. این سه مصوبه‌ای بود که در جلسه بحث شد.»
 
ورود پلیس راهور به معضل ترافیک
  در روز برگزاری نمایشگاه پوشاک، پلیس مانع ورود خودروها به نمایشگاه بین‌المللی در بزرگراه چمران شد، پلیس تاکید دارد که نمی‌تواند ترافیک ناشی از برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب را کنترل کند، شهرداری نیز هفته قبل از آن یادآوری کرده بود نمایشگاه شهرآفتاب آماده است و همچنان نمایشگاه‌های پرمخاطب در دل شهر برگزار می‌شود. ظاهرا اما فارغ از اینکه مصوبه شورا به لحاظ قانونی اعتبار داشت یا نداشت، انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهرآفتاب با مقاومت‌های گسترده‌ای روبه‌رو است و با وجود گذشت پنج‌سال از ساخت نمایشگاه شهرآفتاب هنوز این انتقال صورت نگرفته است.
محمد رئوف‌قادری، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب در رابطه با انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب از نمایشگاه‌ بین‌المللی سئول به شهرآفتاب چندی پیش گفته که با توجه به زیرساخت‌ها و سالن‌های نمایشگاه شهر آفتاب این آمادگی وجود دارد که نمایشگاه‌های پرمخاطب در نمایشگاه شهر آفتاب و درخارج از شهر برگزار شود.
قادری با بیان اینکه پیش از کرونا و در یک بازه زمانی دوساله بیش از ۸۵نمایشگاه در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شد، تاکید کرد که موضوع انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب از درون پایتخت به شهرآفتاب موضوعی است که هم‌اینک موردتوجه دولت، شهرداری و شورا قرار گرفته است و امروز نیز یک فوریت این طرح در صحن شورای شهر تهران به تصویب رسید. وی تاکید کرد: این مساله همچنین از طریق کمیسیون زیربنایی دولت، شورای اداری و استانداری، وزارت کشور و... پیگیری شده است و همه مصمم به انتقال این نمایشگاه‌ها به خارج از پایتخت و در محل نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب هستند. مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب درباره عدم انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب از نمایشگاه بین‌المللی سئول به نمایشگاه
 شهر آفتاب تصریح کرد: در این زمینه با مقاومت ازسوی وزارت صمت و نمایشگاه بین‌المللی تهران روبه‌رو هستیم و طرح امروز می‌تواند در این انتقال بسیار موثر باشد.
 
    فقط ضرر!
 موضوع منتقل نشدن نمایشگاه‌ها، زیان‌های مادی و معنوی جبران‌ناپذیری بر مردم تهران تحمیل کرده است. براساس مطالعات میدانی که ازسوی سازمان‌های رسمی در حوزه حمل ونقل انجام شده است، هزینه‌ای که به لحاظ زمانی بابت ترافیک بر شهروندان تهرانی تحمیل می‌شود، بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان است و هزینه‌های استهلاک خودروها و بنزین مازاد بر نیاز عمومی نیز 
بیش از ۱۲هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است که در واقع بیش از ۴۲هزار میلیارد تومان هزینه‌های مادی به‌طور مستقیم بر مردم تهران تحمیل می‌شود. سالانه بیش از سه‌هزار نفر در شهر تهران دچار سکته می‌شوند که براساس اطلاعات دقیق درصد قابل‌توجهی از این معضل نتیجه آلودگی‌های زیست‌محیطی و ترافیک است که اگر هزینه‌های درمان و سلامت ناشی از این مساله را به هزینه‌های فوق اضافه کنیم، زیان‌های ناشی از این مساله بالغ بر ۶۰هزار میلیارد تومان خواهد بود. این سوال مطرح است که جان انسان‌ها چقدر می‌ارزد که برخی اصرار بر عدم انتقال نمایشگاه‌ها به شهرآفتاب دارند. تامین سلامت و ایجاد آرامش و آسایش و همچنین امنیت روحی و روانی شهروندان تهرانی وظیفه دولت، شهرداری و شورای شهر است.در تمام دنیا شهرداری‌ها بالاترین مدیریت اجرایی شهر را دارند و حتی بسیاری از سازمان‌ها زیرمجموعه شهرداری هستند اما در تهران و ایران هنوز این مساله جا نیفتاده است. هرچند شهرداری تهران با راه‌اندازی شورای شهر یک گام مدنی برداشته و ارکان پارلمانی به‌عنوان نمایندگان مردم را در مدیریت شهری دخیل کرده است و مصوبات این نهاد را اجرایی می‌کند؛ بااین‌حال هنوز ظرفیت‌های زیادی بی‌استفاده مانده است. براساس همین چارچوب ورود به معضلات تهران از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری بوده و اکنون درگیر ترافیک و آلودگی هواست. شهرداری و شورای شهر ششم برای رفع این مشکل ورود کرده و امید است با انتقال نمایشگاه‌ها به شهرآفتاب به این معضل 20ساله پایان دهند.

انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهرآفتاب با مقاومت‌های گسترده‌ای روبه‌رو است و با وجود گذشت پنج‌سال از ساخت نمایشگاه شهرآفتاب هنوز این انتقال صورت نگرفته است

captcha
شماره‌های پیشین