sobhe-no.ir
1339
شنبه، ۲۵ دی ۱۴۰۰
8
اظهارات رییس پلیس راهور کشور درباره بازنشدن کیسه هوای خودروها در تصادفات ایمنی خودروهای وطنی را دوباره برجسته کرد

خودروسازان پاسخگوی ایمنی می‌شوند؟

استاندارد و خودروی داخلی مقوله‌هایی هستند که هیچ‌وقت با یکدیگر تناسب پیدا نمی‌کنند. در تصادف زنجیره‌ای ۵۹خودرو در محور بهبهان-اهواز به‌دلیل مه‌گرفتگی شدید پنج‌نفر کشته و ۴۱نفر زخمی شدند. به گفته پلیس راهور، حتی یک ایربگ این خودروها باز نشده است و از دادستانی درخواست پیگرد علیه خودروسازان شده است. نصب ایربگ در خودروهای داخلی همچون دیگر استانداردهای اجباری از سال۸۵ به خودروسازان تکلیف شد. این در شرایطی است که همراه با مقاومت خودروسازان در این زمینه، از سال۸۹ کیسه هوا به‌طور اجباری در تمامی خودروهای داخلی نصب شد. نصب این آپشن از ابتدا نیز با پیگیری پلیس راهور اجرایی شد و حالا اما رییس پلیس راهور می‌گوید که خودروسازان در این زمینه تعلل کرده‌اند. باوجوداین خودروسازان هنوز دراین‌باره واکنشی نشان نداده‌اند. اما یک مقام مسوول در قوه‌قضاییه به یک نکته دیگر نیز درمورد این حادثه اشاره کرده و آن اینکه ممکن است کیسه خودروها به‌عمد قفل شده باشند؛ موضوعی که به دلایلی در بین مالکان خودروی کشورمان رواج دارد.

حسادت و فاصله طبقاتی به‌ دلیل بروز رفتارهای نادرست اجتماعی تبدیل شده است

فاصله ای که زیاد می شود

فائزه مومنی / چند روز پیش اخباری مبنی بر فوت مردی 33ساله و زنی 45ساله بر اثر پرت شدن بلوک سیمانی روی خودروهای آن‌ها، منتشر شد. فردی روی پل‌های هوایی قرار گرفته و آنطور که خود اعلام کرده برای انتقام از مردم که او را مسخره می‌کردند، چنین اقدام وحشتناکی را رقم زده است. همزمان مصاحبه‌ای از فردی منتشر شد که ماشین‌های افراد را به آتش می‌کشیده است؛ از بنز و BMW تا ریو و 206! او در صحبت‌هایش علت این اقدام را حسادت عنوان کرده است. او گفته که «من یک موتور دارم. همیشه در حسرت نشستن پشت فرمان یک خودروی مدل بالا بودم ولی هیچ‌وقت به آرزویم نرسیدم. از طرفی زندگی‌ام پر از پستی‌ها و بلندی‌ها بود. همیشه مشکلات داشتم. همین مشکلات هم باعث شد اجازه ندهند با دختر موردعلاقه‌ام ازدواج کنم. برای همین عصبانی شدم و تصمیم گرفتم عصبانیتم را اینطور خالی کنم. پنج خودروی بنز، بی‌ام‌دبليو، دناپلاس، پژو۲۰۷ و ريو را به آتش کشیدم.» این اتفاقات این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که در جامعه ما که دچار شکاف‌های طبقاتی شده، آیا این شکاف‌ها در سطح فردی تبعات اجتماعی و پیامدهای روانشناختی برای افراد گوناگون ایجاد می‌کنند یا خیر؟ به گفته جامعه‌شناسان، اگر در جامعه‌ای نظام اقتصادی یا به عبارت دیگر، نظم مناسبات اقتصادی که مبتنی بر ایده تولید، توزیع، مصرف و توزیع عادلانه منابع، منافع، منزلت‌ها و محصولات و فرآورده‌هاست، دچار خدشه یا بی‌نظمی شود یا منطق حاکم بر مناسبات اقتصادی از طرف شهروندان به‌مثابه نظم و مناسبات منطقی تلقی نشود، تبعاتی می‌تواند برای جامعه داشته باشد، تبعاتی که این روزها به‌صورت پیدا و پنهان خود را نشان می‌دهد.

صبح نو

اظهارات رییس پلیس راهور کشور درباره بازنشدن کیسه هوای خودروها در تصادفات ایمنی خودروهای وطنی را دوباره برجسته کرد

خودروسازان پاسخگوی ایمنی می‌شوند؟

استاندارد و خودروی داخلی مقوله‌هایی هستند که هیچ‌وقت با یکدیگر تناسب پیدا نمی‌کنند. در تصادف زنجیره‌ای ۵۹خودرو در محور بهبهان-اهواز به‌دلیل مه‌گرفتگی شدید پنج‌نفر کشته و ۴۱نفر زخمی شدند. به گفته پلیس راهور، حتی یک ایربگ این خودروها باز نشده است و از دادستانی درخواست پیگرد علیه خودروسازان شده است. نصب ایربگ در خودروهای داخلی همچون دیگر استانداردهای اجباری از سال۸۵ به خودروسازان تکلیف شد. این در شرایطی است که همراه با مقاومت خودروسازان در این زمینه، از سال۸۹ کیسه هوا به‌طور اجباری در تمامی خودروهای داخلی نصب شد. نصب این آپشن از ابتدا نیز با پیگیری پلیس راهور اجرایی شد و حالا اما رییس پلیس راهور می‌گوید که خودروسازان در این زمینه تعلل کرده‌اند. باوجوداین خودروسازان هنوز دراین‌باره واکنشی نشان نداده‌اند. اما یک مقام مسوول در قوه‌قضاییه به یک نکته دیگر نیز درمورد این حادثه اشاره کرده و آن اینکه ممکن است کیسه خودروها به‌عمد قفل شده باشند؛ موضوعی که به دلایلی در بین مالکان خودروی کشورمان رواج دارد.

«مهدی اسلام‌پناه»، رییس سازمان ملی استاندارد ایران که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه‌شب در تلویزیون حاضر شده بود، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مسوولیت استاندارد ایمنی خودرو‌ها با این سازمان است یا خیر؟ اظهار داشت: در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سازمان ملی استاندارد ایران سازمانی حاکمیتی و مرجع نظارتی در جهت اطمینان‌بخشی به تولید کالا، واردات و صادرات است. موضوع طرح تحول کیفیت و زنجیره تامین صنعت در حوزه خودروساز و قطعه‌ساز حوزه گسترده‌ای است که ضمانت اجرای تعهدات را مدیران عالی این طرح‌های زنجیره‌ای دارند اما متاسفانه در تعارض منافع جدی هم قرار داشته و این تعارض منافع تقریبا موجب بهبود نیافتن کیفیت خودرو‌ها شده است. خودرو‌ها در چند سال گذشته از لحاظ کیفی ریزش داشتند به‌ویژه در هشت سال اخیر، محصول کیفی خوبی که در ارزیابی کیفیت خودرو بتواند نظر مردم را جلب کند، تولید نشده است. بی‌کیفیتی خودرو و برخی از کالا‌های شبیه خودرو موضوعی است که ما هم به آن واکنش نشان دادیم، چون ما وکیل مردم هستیم و حق‌الناس مردم برآورده و رعایت نشده است.
 
استاندارد بدون مسامحه
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه حفاظت از کیفیت، مسوولیت ماست، تصریح کرد: در جهت اعتماد عمومی و حق و حقوق مردم با هیچ دستگاه و بنگاهی مسامحه نخواهیم کرد. موضوع ایمنی، کیفی‌سازی، عملکرد و ارزیابی جزو مجموعه نظامات ارزیابی کیفی هستند و ما دستگاه نظارتی هستیم که تدوین و ترویج آن به‌وسیله خود دستگاه‌های اجرایی کار ماست اما اینکه در طرح و اجرا چه اتفاقی می‌افتد و چه فریب‌هایی ایجاد می‌شود، کار ما نیست.
اسلام‌پناه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اکنون مسوول استاندارد ایمنی خودرو کدام نهاد است؟ افزود: این موضوع یک زنجیره هزار نفری دارد، درحال‌حاضر پنج دستگاه ناجا، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط‌زیست و سازمان بهینه‌سازی سوخت به‌عنوان ناظر داریم و خودروسازان به‌عنوان عامل و بنگاه، اصلی‌ترین نقش را دارند که باید در میدان، کار را جلو ببرند. در انواع آزمون‌هایی که تعریف می‌کنیم و در رعایت استاندارد‌های اجباری که تدوین کردیم، سرپیچی‌هایی از استاندارد‌های ۸۵گانه دیده می‌شود و ۹استاندارد در دولت قبل تعلیق شده که این تعلیق موجب آسیب به مردم شده است. اگر خودروسازان تعهدات خود را اجرا نکنند جلوی شماره‌گذاری خودرو‌ها را به کمک پلیس راهور خواهیم گرفت و این حرف آخر است. استاندارد، کف کیفیت است، نظام ارزیابی کیفی خودرو یک مجموعه‌ای از عوامل و مولفه‌هاست، ما کف کیفیت را در نظر گرفتیم که البته همان هم رعایت نمی‌شود. وقتی استاندارد‌ها رعایت نمی‌شوند به این خاطر است که استاندارد‌ها به کمک خودروساز‌ها تدوین می‌شوند و ابلاغ می‌کنیم و خودروسازان ملزم به اجرا هستند اما به بهانه‌ها و در برهه‌های مختلف سرپیچی می‌کنند و به عنوان نمونه اعلام می‌کنند که تحریم هستیم. وی افزود: به خودروسازان اعلام کردیم که در تطابق تولیدها، تایید نوع و مراقبت‌های زنجیره تولید، یک‌ساله از ما مجوز نمی‌گیرید؛ بنابراین این‌ها را اصلاح می‌کنیم و خودروساز‌ها اصلاحات را اجرا خواهند کرد. در نامه‌ای سازمان ملی استاندارد ایران به‌طور رسمی به وزارت صمت صادر کرده است صرفا به مدت یک‌ماه به شرکت‌های خودروساز فرصت داده شده است که گزارش کنترل تطابق تولید را از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱ انجام دهند و گفتیم قابل تمدید نیست. از خودروسازان تعهد خواهیم گرفت نسبت‌به اجرای بسیاری از این استاندارد‌های اجباری که سرپیچی می‌کنند مکلف شوند و حق‌الناس را ادا و رعایت کنند. اسلام‌پناه درباره ضمانت اجرایی فرصت یکماهه گفت: اگر تعهدات خود را اجرا نکنند، جلوی شماره‌گذاری خودرو‌ها را به کمک پلیس راهور خواهیم گرفت. بی‌کیفیتی خودرو و برخی از کالا‌های شبیه خودرو موضوعی است که ما هم به آن واکنش نشان دادیم، چون ما وکیل مردم هستیم و حق‌الناس برآورده و رعایت نشده است.
 
خودروسازان باید پاسخگو باشند
کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز هم به‌دنبال حادثه تصادف زنجیره‌ای خودروها در جاده بهبهان- اهواز از دادستان خواسته برای تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام جرم عمومی شود. درخواست کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در پی سخنان سردار سید کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور مبنی بر بازنشدن ایربگ هیچ‌کدام از خودروها در تصادف زنجیره‌ای بهبهان مطرح شده است. کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در درخواست خود از دادستان برای تعقیب خودروسازان داخلی عنوان 
کرده است: خبر تاسف‌بار باز نشدن کیسه هوای خودروهای داخلی در حادثه بهبهان و آمار تلفات 50کشته و زخمی بار دیگر ضرورت رعایت و نظارت بر استانداردهای ایمنی ناظر بر ارتقای کیفیت و امنیت خودروهای داخلی را تداعی کرد. فعل و ترک فعل تولیدکنندگان از حیث تسبیب اعم از باواسطه و بی‌واسطه، نیازمند کارشناسی است. تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه و تعقیبی از حیث جنبه عمومی جرم مورد مطالبه عمومی است تا به تعبیر رییس پلیس راهور کشور، «ارابه مرگ» در اختیار شهروندان قرارنگیرد. کمیسیون مذکور درخواست کرده ضمن بررسی سریع کارشناسی و اعلان به افکار عمومی، دادستان علیه خودروسازان متخلف و متولیان استاندارد اعلام جرم کند و گزارش روند تعقیب و تحقیقات مقدماتی را با هدف بازدارندگی و اصلاح اثربخش رویه‌های پیشین، به اطلاع شهروندان برساند.
 

captcha
شماره‌های پیشین