sobhe-no.ir
1338
چهارشنبه، ۲۲ دی ۱۴۰۰
14
«صبح‌نو» اتفاقات جدید دنیای موسیقی را بررسی می‌کند

کنسرت مشترک هنرمندان ایران و چین

هنرنمایی هنرمندان ایرانی در کنسرتی در آلمان، برگزاری کنسرتی به مناسب پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و چین، موسیقی فیلم‌های جشنواره فجر و رونمایی از آهنگ‌های جدید، بخشی از اتفاقات موسیقایی این مدت را تشکیل داده است. بدین بهانه به بررسی این اتفاقات پرداخته‌ایم.

صبح نو

«صبح‌نو» اتفاقات جدید دنیای موسیقی را بررسی می‌کند

کنسرت مشترک هنرمندان ایران و چین

هنرنمایی هنرمندان ایرانی در کنسرتی در آلمان، برگزاری کنسرتی به مناسب پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و چین، موسیقی فیلم‌های جشنواره فجر و رونمایی از آهنگ‌های جدید، بخشی از اتفاقات موسیقایی این مدت را تشکیل داده است. بدین بهانه به بررسی این اتفاقات پرداخته‌ایم.

عرض‌اندام ساز اصیل ایرانی عود در کنسرت آلمانی
آنسامبل آلمانی موزیک فابریک ۲۰دی‌ماه درحالی در سالن مدیا پارک شهر کلن به روی صحنه رفت که موسیقی ایران و ساز عود محوریت اجرای‌شان بود. این اجرا قرار بود دو سال پیش برگزار شود اما به‌دلیل پاندومی کرونا به تعویق افتاد.
یکی از نکات قابل‌توجه در این اجرا، محوریت ساز عود در تمامی قطعات بود به‌طوری‌که به سفارش آنسامبل سه آهنگساز ایرانی کارن کیهانی، ارشیا صمصامی‌نیا و سارا ابازی و نیز آهنگساز آلمانی یواخیم هاینز قطعات‌شان را برای آنسامبل و ساز عود نوشته بودند.
کنسرت با اجرای قطعه زاگرس ساخته کارن کیهانی آغاز شد؛ قطعه‌ای که به گفته این آهنگساز، با الهام از شعر «عشق عمومی» احمد شاملو و با نگاهی به زاگرس زیبا که در آتش می‌سوزد؛ برای عود، فلوت، ترومپت دو دهانه، ویلن و سازهای کوبه‌ای نوشته بود. در این قطعه، شنونده دیالوگ سازها را به‌مثابه گفتمان درختان کهنسال و تنومند زاگرس متصور می‌شد که در آتشی مهارنشدنی؛ خبر از سوختن هویت‌شان در آتش می‌دادند.
دومین قطعه‌ای که در کنسرت آنسامبل موزیک فابریک اجرا شد س.گ.ل.ل به آهنگسازی سارا اباذری بود؛ اثری متاثر از داستان کوتاه علمی-تخیلی صادق هدایت با همین نام که برای عود، فلوت، هورن، سازهای کوبه‌ای و ویولن ساخته شده است. به گفته اباذری، در این قطعه، که بر اجزای ازهم‌گسسته‌ بداهه‌نوازی کوتاهی از عود بر پایه موسیقی سنتی استوار است، سازهای دیگر در تقلایی برای همسویی با موتیف‌های عود و در برخی اوقات نادیده‌گرفتن آن و اجرای موسیقی‌ای کاملا متفاوت، در نوسان‌اند.
یکی از شاخصه‌های این کنسرت، ‌ساخت و اجرای اثری بر پایه ساز عود ازسوی یواخیم هاینز، آهنگساز آلمانی بود. او که رییس جامعه موسیقی معاصر هانوفر (HGNM) است، در اثرش که برای عود و موسیقی الکترونیک ساخته بود دیالوگ‌هایی به زبان فارسی مابین موسیقی او شنیده می‌شد که البته در برخی لحظه‌ها صدای همهمه و گفتمان مردم در خیابان‌های ایران به گوش می‌رسید؛ گویی این هنرمند آلمانی صداهای شهرهای ایران را سوژه ساخت اثرش قرار داده و در همراهی با ساز عود، رنگ صوتی دیگری از این ساز را به مخاطبان ارائه داده بود.
ریزلحظه‌ها شماره۴ آخرین اثری بود که در این کنسرت ازسوی آنسامبل موزیک فابریک اجرا شد. این اثر ازسوی ارشیا صمصامی‌نیا برای ساز عود، فرنچ هورن، فلوت، ویلن، پرکاشن و الکترونیک براساس هشت مقام اصلی موسیقی باستانی ایران نوشته شده بود.
این قطعه کمی با دیگر آثار تفاوت داشت، آن هم به‌جهت بهره‌مندی محو و گنگ از موسیقی ایرانی در ساخت آن بود؛ چراکه به گفته آهنگساز، شنونده در مواجهه با این اثر معیارهای موسیقی اصیل ایرانی نخواهد شنید. «زیرا سعی کرده‌ام تنها از مقام‌ها و فواصل موسیقی باستانی ایران در راستای متریال و ابزاری برای آهنگسازی با رویکردی نو به دور از هرگونه خودنمایی فرهنگی و اگزوتیسم هنری استفاده کنم.» موسیقی «ریزلحظه‌ها شماره۴» نوعی اعلان خبر را به مخاطب القا می‌کرد؛ اعلانی که در برخی قسمت‌ها همراه با مکاشفه و جست‌وجوگری بود، مکاشفه‌ای در ایران باستان با موسیقی‌ای از جنس خودش.
توجه آلمانی‌ها به موسیقی ایرانی و خصوصا ساز عود را شاید بتوان نقطه عطف این پروژه موسیقایی دانست که به گفته یاسمین شاه‌حسینی، نوازنده عود، بخشی از این شناخت،‌ به‌واسطه فعالیت‌های گسترده‌ نوازندگان عود در جهان و برگزاری ورکشاپ‌های موسیقیدانان ایرانی در رابطه با موسیقی ایرانی و ردیف شکل گرفته است. او همچنین معتقد است که در هریک از قطعات، عود شخصیت مختص به آن قطعه را داشت.
کنسرت آنسامبل موزیک فابریک درحالی با حضور کارن کیهانی، ارشیا صمصامی‌نیاد و سارا اباذری، آهنگسازان ایرانی؛ یاسمین شاه‌حسینی، نوازنده عود و یواخیم هاینز، آهنگساز آلمانی در شهر کلن آلمان برگزار شد که این اجرا به‌صورت آنلاین در صفحه رسمی موزیک فابریک نیز به‌صورت جهانی پخش شد.
 
«مادرم پارس است» در چین نواخته شد
کنسرت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک چین و ایران با حمایت مشترک وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بسترهای تلویزیونی و آنلاین چین و ایران پخش شد.
هو هه پینگ (Hu he ping)، وزیر فرهنگ و گردشگری چین و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در پیامی، برگزاری این کنسرت را تبریک گفتند.
هو هه پینگ در نامه تبریک خود گفته است: چین و ایران هر دو کشورهای متمدنی هستند و سابقه‌ای طولانی در مبادلات دوستانه دارند. در ۵۰سالی که از ایجاد روابط دیپلماتیک چین و ایران می‌گذرد، روابط دو کشور آزمون تغییرات در وضعیت بین‌المللی را تجربه کرده است و دوستی مردم دو کشور عمیق بوده و نمونه‌ای از رفتار برابر، سود متقابل و برد-برد و همزیستی هماهنگ را در میان تمدن‌های مختلف تعیین کرده است.
در بخشی دیگر از این نامه آورده شده است: در ۲۸اوت سال جاری، رییس‌جمهور خلق چین، آقای شی جین پینگ با رییس‌جمهوری ایران آقای رئیسی گفت‌وگوی تلفنی داشت و درمورد همکاری و ترویج مشارکت جامع استراتژیک دو کشور به اجماع مهمی رسید. کنسرت مشترک هنرمندان دو کشور احساسات واقعی را با موسیقی منتقل می‌کند، قلب‌ها با هنر ارتباط برقرار می‌کند و پل‌هایی برای ارتباط فرهنگی می‌سازد. امید است دو کشور از پنجامین سالگرد استقرار روابط دیپلماتیک به‌عنوان فرصتی برای تعمیق بیشتر اعتماد و همکاری متقابل در سطح بالا در زمینه فرهنگی استفاده کرده و بنیاد افکارعمومی محکمی را پایه‌گذاری کنند و انگیزه شدیدی را در اجرای عمیق «طرح همکاری جامع چین و ایران» ایجاد کرده و به‌طور مشترک «یک کمربند و یک جاده» را بسازند.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در نامه تبریک خود، مطرح کرده است: ایران و چین دو تمدن باستانی در آسیا هستند و دو کشور سابقه طولانی و قوی در تجارت کالا و مبادلات فرهنگی و هنری دارند. همکاری فرهنگی پایه محکمی برای دوستی دولت‌ها و مردم ایران و چین است و مبادلات در زمینه فرهنگ به تعمیق تفاهم و افزایش روابط کمک خواهد کرد و زمینه را برای توسعه مسالمت‌آمیز درازمدت دو کشور فراهم خواهد کرد. امید است ایران و چین از طریق تبادلات و همکاری‌های بیشتر روابط فرهنگی را در زمینه‌های مختلف ترویج کنند تا دوستی ایران و چین از نسلی به نسل دیگر منتقل شود و برای همیشه به طول انجامد.
این کنسرت به میزبانی تئاتر ملی چین انجام شد و نوازندگان «لحظات موسیقایی جاده ابریشم» به آهنگساز هنرمند چینی ژائو جی پینگ (Zhao ji ping)، «مادرم پارس است» به آهنگسازی علی اسکندر و «سمفونی ششم» بتهوون را اجرا کردند.
 
۲۸۸۸ به جشنواره فیلم فجر می‌رود
سامان احتشامی از ساخت موسیقی فیلم«۲۸۸۸» به کارگردانی کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری خبر داد که قرار است در بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور یابد.
سامان احتشامی، آهنگساز و نوازنده پیانو گفت: من از سال‌ها پیش در حوزه موسیقی فیلم فعالیت کردم و اولین موسیقی فیلمی که ساختم اوایل دهه۸۰ بود که در فیلم «رستگاری در هشت‌وبیست دقیقه» با سیروس الوند همکاری کرده و با این فیلم وارد حوزه ساخت موسیقی فیلم شدم. بعد از آن با محمدعلی اینانلو در برنامه «گردش» در حوزه صداگذاری و موسیقی فیلم همکاری کردم. در تمامی این سال‌ها در حوزه موسیقی فیلم با کارگردان‌های زیادی در فیلم‌های مختلف همکاری داشتم که می‌توان به فیلم «شکاف»، «خط ساغر»، انیمیشن «شازده کوچولو»، «این ترانه عاشقانه نیست» اشاره کرد.
این آهنگساز ادامه داد: من به‌عنوان یک موزیسین اگر بخواهم موسیقی فیلم بسازم باید مانند یک مایع باشم و در هر ظرفی بتوانم خودم را بگنجانم. من در فیلم «۲۸۸۸» به کارگردانی کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری و تهیه‌کنندگی کیوان علی‌محمدی با این گروه همکاری کردم و موسیقی فیلم این کار را ساختم و قرار است این فیلم در جشنواره فیلم فجر امسال نمایش داده شود. این فیلم ژانر عاشقانه و جنگی دارد و چون ژانری متفاوت است دوست داشتم استعداد خودم را در این ژانر هم در حوزه ساخت موسیقی فیلم نشان دهم و بگویم که در این فضا هم توانایی ساخت موسیقی فیلم را دارم که خوشبختانه کیوان علی‌محمدی به‌عنوان کارگردان موسیقی این فیلم را دوست داشت.
وی عنوان کرد: این فیلم در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر حضور دارد و مردم باید درباره آن قضاوت کنند. موسیقی این فیلم عاشقانه است و از سازهایی استفاده کردم که صدای کریستالی داشته باشند. نکته جالب این است که این فیلم در ژانر جنگ است ولی یک صحنه جنگ در این فیلم دیده نمی‌شود و فیلم سیاه و سفید است که این تفاوت در هر فیلمی دیده نمی‌شود. همچنین یک ویژگی مهم دیگر این فیلم بازی بسیار خوب بازیگران است. به نظر من، کارگردان این فیلم فرهنگ و شعوری بی‌نظیر دارد که این فرهنگ در فیلم هم دیده می‌شود. از این همکاری لذت بردم و مطمئن هستم مورد توجه مخاطبان نیز قرار می‌گیرد.
احتشامی در پایان گفت: سه سال برای موسیقی این فیلم تفکر شده است و اجرای آن یک هفته زمان برد. در اینجا لازم می‌دانم از محی نیکو تشکر کنم زیرا ضبط موسیقی، صدابرداری و مسترینگ این کار را انجام داده است و در این راه بسیار به من کمک کرد.
 
«چهارمضراب بیات ترک» شنیدنی می‌شود
اثر جدید حمید بهروزی‌نیا با عنوان «چهار مضراب بیات‌ترک» به‌زودی منتشر می‌شود. حمید بهروزی‌نیا، آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار گفت: «قطعه «چهار مضراب بیات ترک» در مراحل نهایی قرار دارد و اواسط بهمن سال جاری منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. این اثر از کتاب «۱۳قطعه بی‌کلام برای گروه نوازی» انتخاب شده است که برای دو ساز سه‌تار تنظیم شده و ستاره احمدی با من در این اثر همکاری کرده است.»
این هنرمند افزود: «ضبط این اثر را از دوماه پیش شروع کردیم و این اثر بی‌کلام است. ماه گذشته قطعه 
«ضربی نوا» را منتشر کردیم که این اثر هم از کتاب «۱۳قطعه بی‌کلام برای گروه نوازی» انتخاب شده بود و خوشبختانه مورد توجه علاقه‌مندان موسیقی قرار گرفت.» این نوازنده سه‌تار در پایان گفت: «در موسیقی ایرانی به قطعات بی‌کلام نسبت‌به قطعات باکلام توجه کمتری شده و یکی از اهداف من در انتشار این قطعات تمرکز روی موسیقی بی‌کلام است که بسیار پتانسیل بالایی برای ارائه دارد.»

یواخیم هاینز، هنرمند آلمانی صداهای شهرهای ایران را سوژه ساخت اثرش قرار داده بود و در همراهی با ساز عود، رنگ صوتی دیگری از این ساز را به مخاطبان ارائه داد 

captcha
شماره‌های پیشین