sobhe-no.ir
1338
چهارشنبه، ۲۲ دی ۱۴۰۰
13
گفت‌وگوی «صبح‌نو» با « بابک پرهام» کارگردان نمایش «تملیخا»

جنی، گیر افتاده در عذاب تکرار

سمانه استاد / «تملیخا» یکی از اجنه است که در برزخ گیر افتاده و محکوم است که داستان زندگی و خاطرات تلخش را مدام مرور کند. این خلاصه‌ای از نمایش «تملیخا» است که این روزها در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر به روی صحنه رفته است. کارگردان این اثر، «بابک پرهام» دبیر نشر نیو، نویسنده، مترجم و فعال در عرصه تئاتر است. یکی از ویژگی‌های اصلی این نمایش توانایی تک‌بازیگر آن روی صحنه است. «سمن قناد» در این نمایش به‌خوبی توانایی و استعداد خود در بازیگری را به مخاطب نشان داده و در نقش جن‌گیر افتاده در عذاب تکرار خوش ظاهر می‌شود. «تملیخا» اولین اثر «بابک پرهام» در مقام کارگردانی است و او از دلایل اجرا بردن این متن و انتخاب «سمن قناد» در نقش تک‌بازیگر نمایش «تملیخا» به «صبح‌نو» چنین می‌گوید:

خبر

حداقل دستمزد فیلمنامه‌نویسان ۲۰۰میلیون تومان شد

صبح نو

خبر

حداقل دستمزد فیلمنامه‌نویسان ۲۰۰میلیون تومان شد

انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران در بیانیه‌ای حداقل دستمزد فیلمنامه‌نویسان عضو این صنف سینمایی را برای فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی، تله‌فیلم و سریال رسانه‌ خانگی در سال۱۴۰۱ اعلام کرد. در این بیانیه حداقل دستمزد فیلمنامه‌نویسان در سال۱۴۰۱ برای نگارش یک فیلم‌سینمایی ۲۰۰میلیون تومان تعیین و سفارش‌شده تا نویسندگان حرفه‌ای دو تا سه‌برابر این عدد را با احتساب اختصاص پنج‌درصد از بودجه‌ فیلم، از سفارش‌دهنده مطالبه کنند.
در متن بیانیه‌ کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران آمده است: «وقتی سه سال پیش به‌عنوان نخستین صنف سینمای ایران کف دستمزد نگارش فیلمنامه را اعلام کردیم، با مخالفت بعضی صنوف ذینفع و در مقابل با استقبال بسیار همکاران فیلمنامه‌نویس مواجه شدیم. دیری نپایید که صنوف دیگری نیز به ما ملحق شدند و اعلام شفاف کف دستمزدهای حرفه‌ای، بدل به یک مطالبه‌ صنفی شد که خوشحالیم پیش‌قراول چنین حرکتی بودیم. پیش‌تر هم اعلام کرده بودیم ایمان داریم که نزدیک‌ترشدن دستمزدهای نگارش فیلمنامه به سطحی قابل‌قبول، به نفع کلیت سینمای ایران و همه صنوف سینمایی است. اجرایی‌شدن‌ این نرخ‌ها منوط به هم‌پیمانی صنفی نویسندگان فیلمنامه است که به ارقامی کمتر رضایت ندهند تا منافع دیگر همکاران‌شان پایمال نشود. باور داریم هنوز دستمزد نگارش فیلمنامه فاصله‌ بسیاری تا واقعی‌شدن که همان استاندارد اختصاص پنج‌درصد از عدد بودجه هر فیلم به بخش نگارش است دارد. به همه‌ همکاران پیشنهاد می‌کنیم علاوه‌بر دستمزد نگارش فیلمنامه، درصدی از مالکیت فیلم و فروش را سهیم شوند تا مالکیت معنوی خود بر اثر نهایی را از دست ندهند و به این عدد واقعی نیز نزدیک شوند. شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان، با درنظرگرفتن شرایط اقتصادی و افزایش نرخ تورم، نرخ پیشنهادی برای انواع نگارش فیلمنامه‌های داستانی در سال۱۴۰۰ را به شرح ذیل اعلام می‌کند:
الف- نگارش فیلمنامه‌ سینمایی:
مبلغ ۲۰۰میلیون تومان (به‌عنوان مبلغ کف قرارداد) پیشنهاد می‌شود. برای نگارش فیلمنامه در ژانرهای جذاب نزد تهیه‌کنندگان، حداقل پیشنهاد ما دو برابر مبلغ کف قرارداد است و در مواردی که نیاز به تحقیق یا زمان طولانی‌تر نگارش است، تا سه برابر این عدد هم قابل دریافت است.
ب- نگارش فیلمنامه‌ سریال‌های تلویزیونی: 
مبلغ ۵۰میلیون تومان برای هر قسمت به‌عنوان رقم پایه اعلام می‌شود. برای نگارش تله‌فیلم پیشنهاد ما مبلغ پایه‌ ۱۰۰میلیون تومان است.
ج- نگارش فیلمنامه‌ سریال‌های رسانه‌ خانگی:
مبلغ ۷۵میلیون تومان برای هر قسمت به‌عنوان حداقل رقم قرارداد پیشنهاد می‌شود.
د- عدد فروش طرح، ایده یا فیلمنامه اولیه  که پایه‌ خلق و تولید یک اثر کامل شود، یک‌سوم ارقام اعلام‌شده در نظر گرفته شده است.
بدیهی است درنهایت نویسنده با تهیه‌کننده یا سفارش‌دهنده باید به توافقی برسند که قابل اجرا باشد. شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان‌ از همه اعضای صنف تقاضا می‌کند که در جهت حفظ حقوق خود و همکاران‌شان، قراردادی با ارقام کمتر از این دستمزدها، نبندند.»

captcha
شماره‌های پیشین