sobhe-no.ir
1338
چهارشنبه، ۲۲ دی ۱۴۰۰
12
گزارش «صبح‌نو» از «جشنواره عمار» و گفت‌وگو با دبیر و چند سینماگر این رویداد

سینما در دل مردم

مرضیه کیان / بعد از آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار که شامگاه 18آذرماه با ادای احترام به شهدای جبهه مقاومت بالاخص سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و همرزمانش و پاسداشت مرحوم محمدسرور رجایی، پژوهشگر و نویسنده جبهه مقاومت(که ویژه‌برنامه افتتاحیه جشنواره به این پژوهشگر فقید اختصاص داشت) شروع شد، آغاز اکران آثار راه‌یافته به بخش مسابقه از روز نوزدهم در سینما فلسطین برگزار شد که تا 23دی‌ماه ادامه دارد. این آثار طبق زمان‌بندی در سالن شماره یک، دو و سه از ساعت12 ظهر تا 21:45 در 6سانس اکران می‌شود. آثار اکران‌شده در سایت «عمار یار» به‌صورت آنلاین برای اقشار مردم، قابل دسترس است. امسال از سراسر کشور، بیش از سه‌هزار اثر در بخش فیلم، فیلمنامه، مستند، پویانمایی و بیش از ۵۸۰اثر در حوزه متن و طرح، به دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار ارسال شده است.

گفت و گو

پادشاهان در بردگی پادشاهان

گفت و گو

به تصویر کشیدن دغدغه‌ها بدون ممیزی

مستند منطقه رها؛ مستندی 56دقیقه‌ای که ساعت18 در سالن شماره دو اکران شد و ساخته رضا طاهری است. گفت و گوی او با « صبح نو» را در ادامه می خوانید:

گفت و گو

جست‌وجوگر؛ پاسخ به کسانی که به تفکر انقلاب شریعتی می‌تازند

صبح نو

گفت و گو

پادشاهان در بردگی پادشاهان

 مستند پادشاهی بردگان؛ مستندی 26دقیقه‌ای است که ساعت16 در سالن شماره یک به نمایش درآمد. روح‌الله اسدی کیادهی، فیلمساز این مستند است. این مستندساز در گفتگوبا  « صبح نو» چنین گفت:
 
فضای جشنواره عمار را در طول سال‌های شکل‌گیری جشنواره چگونه ارزیابی می‌کنید؟
جشنواره عمار فرصتی را ایجاد کرد که نوجوانان و جوانان فیلمساز با انگیزه بیشتر و به‌صورت جدی در این عرصه ورود پیدا کنند و همچنین جشنواره این امکان را به وجود آورد که افراد باتجربه و تازه وارد در کنار هم قرار بگیرند و با یکدیگر ملاقات داشته باشند. نگاه متفاوتی که این جشنواره نسبت‌به بقیه جشنواره‌ها دارد، نگاهی‌ است که به آرمان‌های انقلاب اسلامی و اتفاقات این حوزه‌ دارد. همچنین در این جشنواره می‌توانیم تفکر انقلابی و جهادی را در فیلم‌ها و آثار جوانان، مردان، زنان و کودکان مشاهده کنیم.
 
 عنوان «پادشاهی بردگان» به چه موضوعی اشاره دارد؟
مستند «پادشاه بردگان» را داخل منطقه آمازونی بولیوی و در منطقه‌ای به نام کروئیکو ساختم. تاریخی موثق از بولیوی می‌گوید که با شروع استعمار اسپانیا، بسیاری از اسپانیایی‌ها تعداد زیادی از سرخ‌پوست‌ها را برای کار در معادن به کار گرفتند؛ چراکه در این کشور، به‌خصوص شهری به نام پوتوسی از بزرگ‌ترین شهرهای معدنی دنیاست که سرشار از طلا و نقره است. آن‌ها بسیاری از سرخ‌پوست‌ها را عقیم کردند تا به کار کردن وادارشان کنند. بااین‌حال همچنان نیرو کم می‌آوردند و در این شرایط از سیاه‌پوست‌های آفریقایی استفاده می‌کردند. من در این فیلم تاریخ پر از درد و رنج سیاه‌پوستان را به نمایش درآوردم و موضوعی است که احتمالا کمتر به آن پرداخته شده است.
بیش از هشت‌میلیون نفر از سیاه‌پوستان به‌دلیل حضور در ارتفاعات سرد و سخت 500هزار متری کشته شدند. با کشته‌شدن این افراد در این مناطق، آن‌ها را به جنگل‌های گرمسیر آمازون بردند تا برای کارهای دیگر از آن‌ها استفاده کنند. در میان این بردگان سیاه‌پوست، پادشاه آن‌ها نیز حضور داشت که استعمارگران از این موضوع خبر نداشتند. این نسل پادشاهی از آن زمان تا امروز وجود دارد که من در این فیلم، سراغ پادشاه امروز سیاه‌پوستان رفتم که در جنگل زندگی می‌کنند. یعنی درواقع این مستند روایت سیاه‌پوستان و اتفاقاتی را نشان می‌دهد که برای‌شان رخ داده‌اند.
 
پیش از «پادشاهی بردگان» اثری به جشنواره ارسال کرده بودید؟
پیش از این دو اثر راه‌یافته به جشنواره داشتم و این مستند، سومین اثر بنده است. قصد دارم در آینده نیز حرف‌هایم را در فیلم و آثار روایت کنم.

captcha
شماره‌های پیشین