sobhe-no.ir
1337
سه شنبه، ۲۱ دی ۱۴۰۰
9
گزارش «صبح‌نو» از ضرورت حفظ اسرار پزشکی بیماران و حفره‌های مربوط به نسخه‌نویسی الکترونیک را بخوانید

بی‌قانونی برای اطلاعات محرمانه بیماران

فائزه مومنی / نسخه‌ الکترونیک؛ موضوع چالش‌برانگیز این روزهای نظام سلامت کشور است که البته با انتشار اطلاعات هویتی و بیمه‌ای وزیر بهداشت ازسوی یک پزشک، جنجالی‌تر هم شده و این شبهه را ایجاد کرده که در این سامانه چگونه از اطلاعات شخصی و اسرار پزشکی بیماران حفاظت می‌شود و آیا امکان سوءاستفاده از این اطلاعات وجود دارد؟ باید توجه کرد که نسخه‌ الکترونیک یکی از ملزومات دنیای امروز بوده و در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در حال اجراست. در ایران نیز در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین پیگیری دقیق و سیستماتیک ارائه خدمات سلامت، رصد وضعیت تعرفه‌های بهداشتی و درمانی دریافتی از مردم، پیشگیری از تقاضاهای القایی در حوزه درمان و غیره باید به سمت اجرای درست این طرح حرکت می‌شد و از سال‌ها پیش نیز بسترسازی برای آن آغاز شده است.

سازمان محیط‌زیست وارد میدان شد

راه‌اندازی سامانه نظارتی برای قانون هوای پاک

صبح نو

سازمان محیط‌زیست وارد میدان شد

راه‌اندازی سامانه نظارتی برای قانون هوای پاک

آلودگی هوا سوغات زندگی شهرنشینی و توسعه صنعتی است که گریبان همه دنیا را گرفته، در این میان، برخی کشورها موفق به کاهش و مهار آن شدند اما در ایران به کلافی سردرگم تبدیل شده و با وجود تصویب قانون هوای پاک همچنان هوای تهران آلوده است. سال۱۳۹۶ قانون هوای پاک در کشور تصویب شد اما سوال اینجاست که چرا همچنان هوا آلوده است؟ علت این امر به نحوه اجرای بندهای این قانون، مربوط می‌شود آن‌هایی که به تامین اعتبار مالی نیاز داشتند مانند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده درست اجرا نشدند و درمقابل بر منابع آلاینده نیز اضافه شد. چندی پیش مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم‌پزشکی تهران اعلام کرده بود که مطالعات نشان می‌دهند هر سال حدود ۴۰هزار نفر در کشور به‌دلیل مواجهه با غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون در هوا جان خود را از دست می‌دهند که این تعداد تقریبا معادل ۱۰درصد کل موارد فوتی‌های کشور است، این عدد در دنیا به هفت‌میلیون نفر می‌رسد. درعین‌حال اما آنطور که سازمان محیط‌زیست اعلام کرده است؛ طی بازه زمانی سه‌ساله از ابلاغ قانون هوای پاک، این سازمان اقدام به مکاتبات و برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های مرتبط با قانون مذکور کرد که همواره با چالش‌هایی ازقبیل عدم پاسخگویی یا پاسخگویی ناقص یا خارج از تکالیف همراه بود.
از سوی دیگر، قانون هوای پاک، 11آیین‌نامه اجرایی و هشت دستورالعمل آن مشتمل بر 174تکلیف دستگاه در حوزه مسوولیت 21دستگاه اجرایی، سازمان‌های مستقل و وابسته بوده است که پیگیری و نظارت بر اجرای تمامی تکالیف، خارج از ظرفیت سازمان است؛ لذا ضرورت تدوین سازوکاری نوین برای تقویت بعد نظارتی سازمان ملموس بوده است و به‌منظور مکانیزه کردن روند نظارت، طراحی و راه‌اندازی سامانه نظارتی قانون هوای پاک در دستورکار مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفت و همچنین با احصای تکالیف استانی همزمان دی‌ماه امکان دسترسی ادارات کل استانی برای نظارت بر عملکرد دستگا‌ه‌های اجرایی استان‌ها ایجاد می‌شود. برخی دستاوردها که برای این سامانه ذکر شده عبارت‌اند از: «احصای تمامی تکالیف و آگاهی دقیق و شفاف تمامی دستگاه‌های ملی و استانی مرتبط با قانون هوای پاک از تکالیف محوله خود، تعیین میزان تحقق تمامی مواد قانون هوای پاک به‌صورت کلی و به تفکیک دستگاه‌ها، تعیین میزان مشارکت دستگاه‌ها و سازمان‌ها در تحقق مفاد قانون هوای پاک، مشخص‌شدن نقاط ضعف و قوت در اجرایی شدن مواد قانون هوای پاک، تسریع در ارائه گزارش‌ها به مقامات نظارتی، قضایی و مجلس، کاهش خطا در ارائه اطلاعات و گزارش‌ها با توجه به خوداظهاری بودن مبنای ارزیابی، تسریع در پاسخگویی به مکاتبات سازمان ازسوی دستگاه‌های مربوطه،  بازتاب رسانه‌ای گسترده و تنویر افکارعمومی درخصوص نقش همه دستگاه‌ها در راستای بهبود کیفیت هوا، ایجاد حساسیت و اهتمام لازم جهت همکاری دستگاه‌های مرتبط با قانون هوای پاک در ساختار دولت، امکان ارزیابی و بازنگری سیاست‌های مدیریتی بهبود کیفیت هوا، ارائه گزارش عملکرد به دولت و مراجع ذیربط در قالب خوداظهاری.»البته راه‌اندازی این سامانه بعد از تذکرهای جدی سازمان بازرسی کل کشور در دوماه اخیر می‌تواند یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در جدی شدن سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت‌به معضل آلودگی هوا باشد.

captcha
شماره‌های پیشین